Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill komma åt vår interna exchangeserver externt.


Intet

Rekommendera Poster

Har idag en exchangeserver 5.5 installerad på en maskin inom nätverket. Nu skulle jag vilja komma åt mitt mailkonto på exchangeservern hemifrån via "Pop 3"

Problemet är att Exchangeservern ligger internt på vårt nätverk och inte har någon extern IP. Dock har vi två externa IP inom nätverket på två andra maskiner.

Går det att ordna, samt vilka inställningar ska jag har på clientdatorn hemma om jag använder Outlook.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda webboutlook och du kan sätta upp IIS 4.0 på den maskinen som har extern ip. Sedan kör du setupen på exchangecdn och installerar tillägget för webboutlook på den maskinen med IIS4.0

 

Det hela förutsätter att du har fast ipadress och gärna dnsupplösning på servern. Men det går att nå servern enbart med ipadressen. Du accessar servern hemifrån enligt följande http://193.152.16.23 (exempelip)/exchange

 

Port 80 måste vara öppen i brandväggen.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag redan. Men då kan jag bara läsa mina mail via webbrowsern. Jag vill kunna använda Outlook...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller en mail-forwarding server på något av de externa ip-nummren... Men då har du plötsligt en extern mailserver, och det kanske du inte vill?

 

I så fall är det är VPN-lösning som gäller.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kvittar. Det kan bli en extern mailserver. Men hur skapar jag en mail-forwarding server eller en VPN-lösning ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, bra frågor. Jag har aldrig satt upp det själv. Vi tog hjälp av ett par konsulter på vårt kontor och de var inte så bra på att dela med sig...

 

Men, jag kan ha fel, men jag tror att det ingår en mail forwarding server i Windows 2000 Server.

 

En VPN-lösning kan göras på flera sätt. Det finns ju någon enklare variant inbyggd i Windows 2000. Vi använder dock en Cisco 515E (brandvägg/router) + Ciscos VPN-klientprogramvara på klienterna. Det finns även hårdvarulösningar för klientsidan...

 

Någon annan kan säkert förklara lite bättre och i mer detalj - jag är också intresserad av ett sådant svar :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wayland.

 

Jag tackar för ditt mail och har nu fått upp ögonen för en del intressanta lösningar. Dock har jag fått ett nytt problem vilket i min syn raderar ut både VPN och Outlook WebClient som lösning. Jag vill nämligen kunna kolla mina mail från mobiltelefonen. Och det är väl egentligen det viktigaste jag vill kunna göra. Alltså låter det som en bra ide med en mail-forwarding server. Eller vad tror ni ???? Och ifall så är fallet, var hittar jag en sådan och är det svårt att installera ??

 

[inlägget ändrat 2003-06-25 09:16:58 av Intet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...