Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja Företagsprogram Lön/Bokföring etc


PCsnubben

Rekommendera Poster

 

För tillfället använder vi SPCS 2000 för fakturering/bokföring, men har löner + lager i en accessdatabas med specialapplikationer som passar oss.

Vi skulle vilja gå ifrån access, men vet inte vad de finns för alternativ.

Vet inte heller om SPCS klarar lönehantering på provisionsbasis.

Vi har ochså en websida där säljare kan lägga ordrar,

och dessa sparas i en liten databas för att sen läggas in i accessen.

Detta tror vi inte att SPCS klarar....

Så förslag på företagsprogram som klarar sånt vore bra !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Det finns ett tillägg till SPCS admin som heter "SPCS API 2000 nät"

 

Med det kan du komma åt databasen i SPCS och exempelvis hämta ut kunder, skapa ordrar, uppdatera lager osv..

 

På jobbet håller vi på att göra just en integration SPCS/Web mha. ovanstående.

Vi skall påverka kunder, lager och offerter ifrån ett websystem, själva anropen till SPCS sker ifrån Visual Basic.

 

Se:

http://www.spcs.se/butik/fakt.asp?dummy=&sida=prod&sku=ADMIN.API&typ=fakt

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

 

Ska titta på det.

 

Vem gör jobbet med integrationen (programmering mm)

Gör ni det själva eller kan ni rekommendera någon ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Vi gör det själv, det är inte så komplicerat, på CD:n med utvecklarpaketet så finns det några exempel att studera.

Om du vill leja bort jobbet så ring SPCS, de har nog kontakt med duktigt folk som kan göra jobbet.

 

Obs, du kan tyvärr inte påverka själva SPCS-programmet med API:t, det är "bara" själva databasen du manipulerar, man kan exempelvis inte lägga till ett eget fält och få det synligt inifrån SPCS-programmet.

 

Vill man det så måste man nog byta program, det finns andra system (i helt annan prisklass, dvs. +200 kkr), exempelvis Navision som kan förändras databas,funktions och utseendemässigt.

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

Så vad kan man egentligen göra då ?

Om man manipulerar databasen med nya fält etc

så måste väl dessa fält kunna användas för funktioner i SPCS ?

Skulle behöva mer kött på benen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Du kan läsa från de flesta av SPSC:s tabeller och du kan skriva/radera poster i vissa tabeller.

 

Jag tror att det första SPCS har tänkt på är möjligheten att skapa "webshopar", dvs. via en webapplikation hämta/lämna kund, order och artikeldata till/från SPCS.

En par andra kopplingar som kan tänkas är väl olika sorts säljsystem och lagersystem (typ inventering av lager med handdator).

 

Man kan nästan se API:t som en form av dynamisk import/exportfunktion.

 

Vad du inte kan göra är:

Ex. du vill i artikelregistret skapa ett eget fält "skonummer", visa det i orderbilder samt spara i databasen.

Sånt går inte.., då är större system mer anpassningsbara.

 

 

Hursomhelst, slå en signal till SPCS och hör med dem, då kan du ju kolla ifall deras löneprogram också skulle passa.

 

Förresten, varför vill ni överge access ??

Det är ju ett ganska beprövat program som det finns få motsvarigheter till.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska höra med SPCS.

 

Varför vi vill överge Access....

För att det är en ensam kille, 15 mil från oss som gjort alla moduler etc

Är det något problem så blir det väldigt dyrt att få support, tyvärr.

Det är bara han som förstår sig på alla tabeller , moduler, frågor och rapporter som nu ligger som ett lapptäcke.

 

Huvuddatabasen är nu drygt 100 MB stor, och vad vi hört är access inte dimensionerad för att köra så stora databaser.

Inte så att det går smidigt iallafall.

 

Dessutom vill vi ha EN applikation som kan hantera lager/lön/fakturering/bokföring, det är ju mycket enklare då.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
För att det är en ensam kille, 15 mil från oss som gjort alla moduler etc

 

Låter lite farligt, blir ni ovänner så..

 

Dessutom vill vi ha EN applikation som kan hantera lager/lön/fakturering/bokföring, det är ju mycket enklare då.

 

Det vill nog alla, problemet är att de billigare applikationerna (typ SPCS) är ganska låsta, man får tyvärr anpassa verksamheten till programmet.

 

Det behöver ju inte vara så dramatiskt, men kan man inte göra det så får man se sig om efter ett större program (typ navision), då kan man få det man vill, var dock beredd på att det kan rinna iväg några hundra tusen (+ dina interna kostnader) innan man nått dit man vill.

Det är inte helt otroligt att du till och med får betala för att de skall göra en offert.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Navision kan uppfylla samtliga de krav du nämner.

Det behöver dock inte "rinna iväg några hundra tusen" vid en Navision-installation.

 

Självklart är Navision dyrare än SPCS och liknande, men en ungefärlig offert borde du kunna få utan att betala.

 

Det Johan måste ha missförstått är att man vanligen i ett Navision-projekt börjar med att göra en förstudie.

Förstudien visar om Navision verkligen är rätt system för kunden, dvs hur väl det passar in i verksamheten, om anpassningar måste göras osv, och ligger också till grund för en detaljerad offert.

 

Fredrik

 

[inlägget ändrat 2003-06-26 11:59:51 av Goodguy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är en ensam kille, 15 mil från oss som gjort alla moduler etc

Är det något problem så blir det väldigt dyrt att få support, tyvärr.

 

Haha, det där känner jag igen alltför väl. Lyckligtvis var/är våran kille hyfsat billig och bor i samma stad... men access har även andra problem tycker jag, bland annat prestandaproblem - särskilt över långsamma förbindelser mellan kontor (om man inte kör citrix).

 

Själv gjorde jag så att jag i princip flyttade över accessdatabaserna till en mssql och gjorde webbgränssnitt mot denna. Oehört flexibelt helt klart, om än inte så lite riskfyllt att ha intern utveckling förstås :)

 

I ett nummer av ComputerSweden fanns officeassistenten gemet med och han sa "It looks like you're writing a program" och enda svarsalternativet var "Cancel"... den tyckte jag var ganska bra faktiskt :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Det Johan måste ha missförstått är att man vanligen i ett Navision-projekt börjar med att göra en förstudie.

 

Nej, jag har (tyvärr) inte missförstått.

Men, det är väl kanske jag som har dåliga erfarenheter av vissa affärssystemleverantörer och vad de räknar som "förstudie" ;-)

Det var därför jag skrev att man kan få betala för att få en offert..

 

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...