Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarfilter


Plub

Rekommendera Poster

Jag föreslår ett användarfilter precis som det forum filter som idag finns.

 

De som inte vill ha det behöver inte besvära sig om att kommentera i tråden, jag vill inte ha någon urartning av tråden som det verkar blivit förrut.

 

Även med ett sådant filter är det helt frivilligt att använda det, jag tycker dock ett sådant filter är självklart på ett forum att man kan ingorera användare man tycker kommer med bara skräp hela tiden.

 

Enklast är väl att blanka deras inlägg om man lagt in deras nick för filtrering, det skulle då inte störa trådlayout och man kan fortfarande se vilket inlägg någon svarat på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jo, och filtrera bort personer på stan är också väldigt praktiskt, slipper man bemöda sig med skajtarna, polisen eller p-vakterna :)

 

De som inte vill ha det behöver inte besvära sig om att kommentera i tråden, jag vill inte ha någon urartning av tråden som det verkar blivit förrut.

 

Varför i hela friden ska de som inte vill ha ett filter inte skriva i tråden? Snacka om skumma krav... i övrigt bryr jag mig inte huruvida eforum använder filter eller inte - men det är en alltför bekväm lösning på ett världsligt problem som återfinns även utanför eforum enligt min åsikt.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Så du menar att man ska filtrera bort personer som typ terrar Windowsforumen med sitt Linuxtjat.

 

Det bara förstör, enligt min mening.

Sen kan de bortfiltrerade personerna klart komma med seriösa inlägg också, men de lär man då inte se på grund av filtret.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-15 19:18:00 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> De som inte vill ha det behöver inte besvära sig om

> att kommentera i tråden,

 

Var ska vi kommentera då? I Eslöv?

 

 

> jag tycker dock ett sådant filter är självklart på

> ett forum att man kan ingorera användare man tycker

> kommer med bara skräp hela tiden.

 

Nej, twitfilter tycker jag inte är någon bra idé. Det blir ju lätt "Klubben för inbördes beundran" av det hela då om man filtrerar bort alla med avvikande åsikter.

 

Det låter du som har missförstått meningen med ett diskussionsforum alternativt har lätt för att bli osams med folk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan de bortfiltrerade personerna klart komma med seriösa inlägg också, men de lär man då inte se på grund av filtret.

 

Återigen frivilligt att använda ett sådant filter.

 

Jag vill ha friheten att välja bort användare som skriver i mitt tycke skräp precis som jag kan välja bort forum som inte intresserar mig, vad är den egentliga skillnaden ?

 

Jag opponerar verkligen emot folk som inte tycks vilja att man ska ha den friheten, man undrar lätt varför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt sitter de sk "veteranerna" och aktivt missförstår trådarna.

 

Läs mitt svar till Stefan Eklinder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke om användarfiltrering:

 

Det går inte att filtrera användare IRL - man måste stå ut med de irriterande personer i ens omvärld som finns (alternativt ha ihjäl dem eller motsvarande).

 

(i verkligheten kan man dock precis som här välja forum/plats)

 

Jag är en irriterande person. Jag stöter ofta på irriterande personer både på eforum och i verkligheten - människor _är_ irriterande :)

 

Det är ofta väldigt svårt att hantera dessa på ett civiliserat sätt - och all träning i att försöka hantera detta på ett civiliserat sätt är förstås uppskattat och välbehövligt. Så även på eforum.

 

 

Att då filtrera bort inlägg på eforum som irriterar en bidrar alltså bara till att man får mindre träning i att hantera irriterande personer. När man så råkar ut för en irriterande person i verkligheten och inte kan slå på filtret så kanske man helt enkelt skjuter personen i magen i brist på andra lösningar :9

 

Jag är för övrigt av den åsikten att diskussionsplatser såsom eforum indirekt speglar användarnas riktiga personligheter. Att därmed bara filtrera bort sådant som stör en torde inte leda till annat än minskad respekt för omvärlden?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-06-15 19:31:00 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt sitter de sk "veteranerna" och aktivt missförstår trådarna.

 

Vad är det som säger att det inte är du som aktivt missförstår veteranerna? :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha friheten att välja bort användare som skriver i mitt tycke skräp

 

Det är faktiskt en viss skillnad, risken finns t.ex att ingen hade lyssnat på dig när du framför den här åsikten i Diskutera Eforum bara för att du haft en konstig åsikt i Avreagera dig! eller bidragit med felaktiga uppgifter i C/C++/C# (bägge rena exempel, jag tror inte du gjort nåt av det).

 

Att man inte tillför något (eller tillför rappakalja) i ett forum behöver ju inte innebära att man inte kan hjälpa nån annanstans.

 

Edit: Riktigt konstigt, första gången jag postade det där stod Diskutera Eforum inom citationstecken, då klipptes inlägget där. Vet inte om det berodde på att jag kör Konqueror just nu.

[inlägget ändrat 2003-06-15 19:45:55 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag opponerar verkligen emot folk som inte tycks vilja att man ska ha den friheten, man undrar lätt varför.

 

Därför valfrihet är ett fult ord i Göran Persson-land.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Jag vill ha friheten att välja bort användare som

> skriver i mitt tycke skräp precis som jag kan välja

> bort forum som inte intresserar mig, vad är den

> egentliga skillnaden ?

 

Jag vill ha friheten att välja bort skådespelare som i mitt tycke är skräp precis som jag kan välja bort filmer som inte intresserar mig, vad är den egentligen skillnaden ?

 

Enklast är väl att göra bilden svart när de dyker upp, det skulle då inte störa filmens helhet och man kan fortfarande se vad de säger på textningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha friheten att välja bort skådespelare som i mitt tycke är skräp precis som jag kan välja bort filmer som inte intresserar mig, vad är den egentligen skillnaden ?

 

Enklast är väl att göra bilden svart när de dyker upp, det skulle då inte störa filmens helhet och man kan fortfarande se vad de säger på textningen.

 

Angående det "problemet" får du vända dig till någon annan, tror inte "Diskutera Eforum" är rätt för det men ändå tyckte du tydligen att ditt inlägg passade här.

 

Tycker nog likehten haltar extremt mycket men jag förväntar mig inte att du förstår det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara att hoppa över inläggen som de du "ogillar" skriver?

 

Visserligen men varför ett forum filter då ?

 

Ärligt talat fattar jag inte alls vad dessa gossar sitter och opponerar sig emot annat än att de verkar vara rädda för att bli filterade.

 

Tror nog VMS7™ träffade precis rätt, man får inte ha sådana här idéer, alla ska minsann läsa samma saker !!.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är väl onödigt att göra en funktion som bara ett par använder. Jag kanske vill:

-bara se inlägg av användare mellan 40-50 år

-bara inlägg av kvinnor

-bara inlägg söndagar

-bara inlägg mellan 15-17.30

 

Så då önskar jag också en filereringsfunktion för dessa saker :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Problem med de som inte angett sin ålder i Användarinfon. :)

 

Sen, hur ska filtret kunna veta vem som är kvinna respektive man?

 

Man kan ju fejka ett nick, typ kvinna har ett manligt nick för att inte bli utmobbad för att hon inte är hej på tekniska saker. ;)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen men varför ett forum filter då ?

 

Det är väl inget filter egentligen, bara ett smidigare sätt att välja vilka forum/platser man vill besöka... just för att listan över vilka platser man ville se blev så stor så det var enklare att ange vilka man inte besökte.

 

Användarfilter har redan varit uppe för diskussion och såvitt jag minns avfärdades det främst pga prestandaskäl.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kvinna har ett manligt nick för att inte bli utmobbad för att hon inte är hej på tekniska saker. ;)

Jaha? Du kan väl aldrig vara fördomsfull? Nä, jag tänkte väl det ;-)

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användarfilter tar bort möjligheten att få svar från folk man inte visste hade kunskapen. En begränsning. Forumfiltret låter en slippa ens se frågan i något man inte har intresse av. Det hela är väl klart som korvspad.

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-15 20:43:23 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användarfilter tar bort möjligheten att få svar från folk man inte visste hade kunskapen. En begränsning. Forumfiltret låter en slippa ens se frågan i något man inte har intresse av. Det hela är väl klart som korvspad.

 

Frivillig använding som sagt, märkligt att jag behöver upprepa det hela tiden.

 

Men valfrihet är dumt tydligen.

 

Jag screenar folk som ringer till mig också, det gör mig till en dålig inskränkt människa också eller ? Jag måste genast svara på alla telefonsamtal eller hur ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag screenar folk som ringer till mig också, det gör mig till en dålig inskränkt människa också eller ? Jag måste genast svara på alla telefonsamtal eller hur ?

 

Du måste väl inte _läsa_ inlägget? Precis som du skippar telefonsamtal kan du väl hoppa över inlägg?

 

Sedan finns det folk som byter smeknamn/skapar nytt konto på forumet jämt och ständigt, svårt att filtrera bort dem ;)

 

...åså var det där med teknisk implementation?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...åså var det där med teknisk implementation?

 

Ok, det kanske inte funkar vid närmare eftertanke, om inte annat för att trådarna riskerar att bli röriga när man kanske svarar samma saker som andra redan gjort eller svarar på en kommetar utan att veta vad som kommenterats.

 

Dock var det ingen som kom med dessa insikter utan det handlade mest om hur fel jag hade och hur inskränkt man är om man vill filtrera saker.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det inte skulle gått att filtrera bort moderatorinlägg om nu en filterfunktion infördes - så mig skulle det alltså inte gå att bli av med så enkelt... muhahaha.. oj, sorry :)

 

Min åsikt är att det är klart mysko att filtrera bort specifika användare - din åsikt är raka motsatsen, inget konstigt med det?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan finns det folk som byter smeknamn/skapar nytt konto på forumet jämt och ständigt, svårt att filtrera bort dem ;)

 

Hehe, jag ahr en förklaring till det faktiskt.

 

När jag får för mig att lämna eforum så invaliderar jag mitt konto med en ogitlig email och slumpmässigt lösenord.

 

Sen när andan faller på igen har jag inget anant val än att regga igen.

 

Fast jag har mailat Erik och hoppas att jag ska få tilllbaka ett gammalt originalkonto med utmärkelser och allt ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...