Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska man köpa WinServer 2003?


Coyote

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Är en småföretagare (4 anställda) som idag sitter på ett nätverk med arbetsgrupp (1 server).

 

Funderar på att köpa WinServer 2003 för att få en (riktig) server.

De funktioner jag är ute efter är bla:

- Filserver

- Skrivarserver

- Möjlighet att styra rättigheter på klienter osv.

 

Idag kör vi WinXP Pro och Win2000 Pro på klienterna och WinXP Pro på server. Kruxet är att rättighetshantering & dylikt inte går att styra "fullt ut" i WinXP.

 

Är WinServer 2003 något för mig?

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver ni verklingen en riktig server till bara fyra anstälda? Windows Server 2003 kostar nog mer än det smakar för ert företag. Skulle inte rekomendera er det, att däremot ha en windows 2000 Pro maskin som fil och printerserver, är nog det bästa...

 

Kruxet är att rättighetshantering & dylikt inte går att styra "fullt ut" i WinXP.

Ska det verkligen vara ett problem med fyra anställa??

 

Om ni har någon som är duktig och vill lägga ner tid på en Linux server så får du alla de funktioner till en billigare peng :)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-14 17:05:10 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättighetshanteringen har kommit på tapeten då vi i framtiden kommer att hyra ut vissa delar av våra lokaler och även sköta internet- och mailtrafik åt hyresgästen.

Mao, hyresgästen kommer att vara fysiskt inkopplad på nätverket, varför vi har börjat diskutera rättighetshantering.

 

Fungerar domän-hantering i Win2000?

 

Tack för dundersnabbt svar, förresten!

 

[inlägget ändrat 2003-06-14 17:28:59 av Coyote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej för domänhantering behöver du en server eller linux med samba exempelvis... en licens på Win2k3 server std tycker jag inte är överdrivet dyr, och finns väl med 5 användarlicenser för inte så många kronor till...

 

...dessutom tror jag du får köra win2k server med samma licens om det visar sig att ni får kompabilitetsprobem med 2k3?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Ok, hur är det med domänhantering i Win2k3 kontra arbetsgrupp i Win2k Pro? Fördelar med Win2k3?

 

Det största "bekymret" jag har är ifall det är värt att lägga pengar på Win2k3 när Win2k Pro kanske räcker för de funktioner vi efterfrågar.

 

2) I Win2k Pro, måste användarna (klienterna) vara upplagda på servern för att de ska komma åt arbetsgruppen?

 

För övrigt suger det att jobba på en söndag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Ok, hur är det med domänhantering i Win2k3 kontra arbetsgrupp i Win2k Pro? Fördelar med Win2k3?

Att köra med en domän är en betydligt bättre lösning, du kommer att ha betydligt större koll på säkerheten och användarna. Men, jag är fortfarande skeptisk till om det är värt de 10.000:- som en fem användar lic. kostar. (dustin.se)

 

2) I Win2k Pro, måste användarna (klienterna) vara upplagda på servern för att de ska komma åt arbetsgruppen?

Jepp, om du har en sentral server har du användar rättigheterna på den, istället som om du barar har PRO maskiner där du måste skpa användarkonto på "alla" maskinerna för användarna.. nu är det ju bara fyra så det är ju inte specielt jobbigt ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yup, om man inte orkar lägga användarkonton på 4 klienter, då ska man vara bra lat, hehe.

 

Sitter fortfarande & funtar på om Server är nått för oss trots kostnaden. Just domän-funktionen väger mycket, med tanke på att "utomstående" kommer inte på nätverket snart.

 

Hursom, tack så mycket för Er hjälp!

Fortsatt trevlig helg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få en ganska avancerad switch med VLAN funktioner för de 10.000 och på det sättet avskilja nätverket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...