Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAID har tappat partitionerna...


Bassplayer1960

Rekommendera Poster

Bassplayer1960

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

 

Ånej, inte nu igen! Min polare har en P4 med Win2000 pro. Den har gått felfritt

i säkert ett år men plötsligt vid en uppstart så visades blåskärmen med ovanstående meddelande.

Datorn har 2 st Maxtor 80gb hårddiskar i en RAID 0 (Highpoint RAID 374

controller) uppdelad i 3 partitioner, bootpartitionen är NTFS.

Kör man boot så visas först att diskarna finns med raid 0 som den alltid gjort, sen visas

win2000 uppstartsbild (även i felsäkert läge)...men innan systemet är klarladdat så kommer blåskärmen.

Jag har läst att detta kan ske om w2k tappar kontakt med bootdisken (sektor-fel) innan den laddat klart.

Men hur fixar jag detta?

Jag är ingen nybörjare vad gäller dylika problem men detta var ett för mig så knepigt problem

att jag nästan ger upp. Jag har provat alla möjliga vägar och recoveryprogram för att

komma åt partitionerna.

Visst har jag försökt med cdboot och med F6 laddat in den RÄTTA drivrutinen

till raiden för att kunna köra Recovery Console och därefter Chkdsk som man anvisas

att man ska göra på tusen internetsidor.

Men problemet är att det inte finns någon partition att checka när man kommer så långt.

ALLA kommandon i prompten svarar bara att det inte finns några diskar.

Jag har provat med acronis partition recovery; den säger bara att det inte finns några

odefinerade partitioner, sen avslutas den. Jag har provat med många flera andra

recoveryprogram, men de hittar aldrig partitionerna. Förutom ett program (acronis diskeditor)

som hittade alla 3, den visade att det var fel på en massa sektorer men inget om att fixa dessa.

 

Är min (bestörte) polare tvungen att köpa nya diskar och därmed förlora alla viktiga arbeten

som ligger på dessa (jovisst skulle han gjort backup men det är lätt att vara efterklok), eller

finns det något bra diskettboot program som scannar och *reparerar* sektorer på raid diskar?

Kan man komma åt diskarna som vanliga IDE? nä?

 

Tacksam om någon hygglig person kan komma med ett tjog hjälpsamma råd och länkar.

 

mvh Bassplayer1960

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...