Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SCSI Scanner + Compaq


Fred Hell

Rekommendera Poster

Har en Compaq Deskpro 6300 MMX, 128 MB minne, P2 300 Mhz, integrerat (moderkort) SCSI kort från Adaptec. Har enbartt SCSI i datorn , inget IDE

Har införskaffat en SCSI Scanner, Acer, att koppla ihop.

 

Problemet är att datorn hänger sig redan vid uppstart (kommer ej ens in i Compaqs biosprogram som ligger på hårddisken). Har prövat en annan kabel och även endast kabel (dvs inget på kabeln). Har ställt in den på ett ledigt SCSI nummer (finns lediga kvar även efter detta). DÄrefter kontakta Compaq support , som svarde att jag skulle installera deras senaste drivare för SCSI kortet. Men vad hjälpe det.

 

Tacksam för alla förslag MVH/ Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej helt säkert då det verkar vara en djungel där ute, men jag har (tror jag har gjort rätt ?) satt en hårddisk sist på slingan (i maskinen) och den har jag terminerat. Scannern tror jag skulle klara sig utan någon terminering, eftrersom den är själv utanför maskinen ?

 

MVH/ Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johnny Guitar

Du har alltså ett gäng interna prylar på en SCSI-port samt en extern scanner på kortets externa SCSI-port och sen inget mer, har jag uppfattat det hela rätt? I så fall ska scannern termineras på ett eller annat sätt. Men det kanske sker internt i scannern? Känner inte till den modell du använder. Men termineras ska den under alla omständigheter. Samtidigt ska inte SCSI-kortet termineras men det brukar finnas ett auto-läge så det är säkert rätt, men kolla det också...

 

Grundregeln är väl att terminering ska ske i var ände av kedjan av SCSI-prylar. I detta fall är en scannern ena änden och nån intern pryl, kanske en hårddisk, den andra medans SCSI-kortet ligger nånstans där emellan. Alltså terminering på scannern, ej på kortet men däremot på sista interna enheten om nu det är en hårddisk eller hur det var.

 

Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...