Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Namnbyte


Roland Ek

Rekommendera Poster

Hej

Jag är i stånd med att byta min huvudserver. Den som ska bli ny huvudserver rullar fn som BDC. Denna server vill jag, för enkelhetens skull, ha samma namn på som den gamla. Vad kommer att hända med rättigheter osv när jag döper om de båda servrarna? Vilka obehagliga överraskningar väntar? På serven som ska bytas kör jag bl a Exchange och IIS 4.

 

Tacksam för synpunkter

 

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandberg

"På serven som ska bytas kör jag bl a Exchange och IIS 4." Jag tolkar detta som att du kör Exchange och IIS4 på den nuvarande huvudservern, har jag uppfattat det rätt?

 

Det finns mig veterligen inget sätt att göra detta genom att "bara byta namn och så fungerar det" - utan det kräver lite mera arbete! Jag kanske bör tillägga att jag aldrig har haft behov av att göra just denna pryl heller så...!

 

Eftersom du kör Exchange på huvudservern och eftersom Exchange inte tillåter namnbyte på NT servern efter sin installationen så måste du helt enkelt fortsätta köra Exchange på huvudservern om du vill att den skall ha samma namn efter bytet. (M$ rekommenderar visserligen inte att ha en PDC och Exchange på samma burk men det kan man strunta i om du har några BDCer)

 

Ett sätt är att genomföra detta är att göra en tredje maskin till PDC i domänen, ta ned din nuvarande huvudserver och ta sedan bort den ur domänen genom att radera den mha servermanager på den nya PDCen. Installera sedan om den nuvarande BDC burken till samma namn som den gamla huvudservern och gör den till PDC eller BDC, lägg sedan tillbaka en backup (som du givetvis har tagit och som fungerar!!!) av Exchange och resten av prylarna som du vill ha kvar.

 

Du har nu en ny DC med samma namn som den ursprungliga och om du har följt instruktionerna till din backupprogramvara så har du också fått tillbaka exchange + det andra.

 

Skulle det spricka så har du kvar den gamla huvudservern som är avstängd och som har en NT kontodatabas som reflekterar statusen innan du satte igång hela operationen. Skulle du vilja återställa den så måste du ta upp den och tvinga alla andra DC (som inte kommer att acceptera den som en DC helt utan vidare) att ta tillbaka den. System internals har ett verktyg för att ändra SIDar och domäntillhörighet som du troligtvis kan använda.

 

Det som är viktigt är att den ursprungliga kontodatabasen som bla har SIDen på Exchange servicekontot hela tiden bevaras, tappar du det så har du ett jäkla jobb med att få igång Exchange! Överhuvudtaget så är det just Exchange som gör det du vill genomföra lite svårt.

 

Hoppas att någon annan också kan ge synpunkter på detta tillvägagångssätt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter som typiskt helgarbete!

 

Det är rätt uppfattat att jag kör Exchange och IIS på den nuvarande huvudserven.

 

Vad jag förstår så är det enklast att lämna kvar Exchange på den den nuvarande huvudserven och göra den till BDC och sedan sätta ett annat namn på den nya serven.

 

Är detta rätt uppfattat?

 

\Roland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandberg

"if it works don't try to fix it!"

 

Onekligen enklast, frågan är om ditt mål uppnås på detta sätt? Jag menar, det kan ju finnas goda skäl till att göra en sådan flytt som din första fråga innebär. Det man måste ha klart för sig är att Exchange som produkt inte är lika enkel att hantera som t.ex en SQL server i dessa fall där saker skall flyttas från en maskin till en annan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...