Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knarkare på kommunal mark - behöver råd


Johan Malm2

Rekommendera Poster

Johan Malm2

Kriminella, knarkare och andra missbrukare har slagit sig ner på kommunal mark i närheten av mitt bostadsområde. Det började för ett år sedan med en husvagn, nu är det uppe i tre stycken + två bilar samt ett tiotal minst sagt otrevliga typer samt deras hundar (schäfrar och pitbulls, surprise surprise). Vanliga människor vågar inte längre promenera genom det här skogsområdet, för att inte tala om deras barn som numera måste ta en stor omväg till skolan. Massor av omkringboende har klagat hos polisen samt ett antal andra myndigheter, men inget händer. Polisen säger att de bara kan be dem ge sig av, men inte tvinga dem med stöd av lagen. Så uppenbarligen utnyttjar det här packet någon lucka i lagen, men vilken? Finns det ngn här på eforum som är bra på juridik? Kan man bara slå ner sig på kommunalt ägd mark med sin husvagn och bosätta sig där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har haft ett liknande problem där jag bor. Pundarna var märkligt nog så pass smarta att dom inte begick några brott i området, men det dröjde inte speciellt länge förrän dom hade skräpat ner så till den milda grad att hälsovårds- och brandmyndigheterna med stöd av diverse lagar kunde köra bort dom.

 

Nu vet jag inte om de lokala myndigheterna där jag bor är ovanligt snabba, men du kan nog räkna med att dessa individer förr eller senare kommer att ställa till med något som ger myndigheterna anledning att gripa in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2
men du kan nog räkna med att dessa individer förr eller senare kommer att ställa till med något som ger myndigheterna anledning att gripa in.

 

Men alltså, kan man bara slå sig ner precis var som helst och komma undan med det? Vi andra måste pynta miljoner för en tomt och hus och sedan betala fastighetsskatt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Säkert, det hände i en sommarstuga som vi hade i Vega (Haninge) för några år sen.

Ett gäng knarkare flyttade in, lessnade på kåken och tände på..

Allt inom loppet av några veckor.

 

Vi fick bara ett telefonsamtal kommunen att "kom hit och röj upp ert skräp" (dvs. brandresterna)..

 

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Nej, men det är rätt så svårt att bli av med dem.

 

Ex. nära byn där jag växte upp så ockuperade några "grönavågare" ett ödehus mitt inne i skogen (på 70-talet), jag har för mig att det dock många veckor innan husägaren (ett skogsbolag) kunde få ut dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså, kan man bara slå sig ner precis var som helst och komma undan med det

 

Man får väl vara överallt, det är det som kallas allemansrätt.

Däremot bosätta sig en längre tid på samma plats är väl tveksamt, förmodligen är personerna i fråga bostadslösa och trivs säkert lika litet med situationen som du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kriminella, knarkare och andra missbrukare har slagit sig ner på kommunal mark i närheten av mitt bostadsområde.

Det är väl bara att köra bort dom, men underlag att det faktiskt är olagligt att vara kriminell. :)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2
Det är väl bara att köra bort dom,

Vad menar du, ska man ta lagen i egna händer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du, ska man ta lagen i egna händer?

...eller som Socker-Conny sa:

Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...