Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med hårddisken i win 98


Kalle Hansen

Rekommendera Poster

Egentligen är det nog inte hårddisken det är fel på..snarare windows 98.

Problemet är att vissa program jag har installerade inte förstår att det finns ledigt hårddiskutrymme.

Min 8gb hd är partionerad i 4 partioner. Det går altså att dra filer mellan de olika partionerna men att installera program eller använda till exempel audiograbber är helt omöjligt. När man försöker kommer meddelandet "det finns inte tillräckligt med utrymme"..

Jag misstänker att problemet beror på att jag har slarvat med att använda "lägg till/ ta bort program"-funktionen och istället bara slängt de program som jag inte använde. Därför misstänker jag att windows inte har registrerat mina borttagningar!

Min fråga är nu: Hur åtgärdar jag detta problem?? Kan man ändra i registret eller i någon systemfil så programmen förstår att det finns ledigt utrymme på diskarna? Eller finns det något program som löser detta?

 

Väldigt tacksam för svar! helst via e-mail: mailto:nofx16@swipnet.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har knappast med avinstallationerna att göra (även om det är ett mycket bättre sätt att ta bort program på, man får ju bort "allt" då).

Kan du kopiera in filer så fattar ju systemet bevisligen att det finns utrymme.

 

Det verkar mystiskt, har faktiskt inget annat att komma med än att du kör scandisk och defragmenterar. Det finns ju också en "Diskrensningsguide" under Tillbehör/Systemprogram. Kör den innan defrag (om du inte redan testat detta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...