Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nästan spam


Lena Marie

Rekommendera Poster

Hej. Nu börjar jag bli oroad. En klasskompis har mailat mig några gånger angående "gratis Nokia-telefon" Skickade eForums egen tråd till honom med ett skarpt avrådande av dylika företeelser. Nu har jag fått ett nytt mail av honom med rubrik "gratis telefon" och bifogat är en zelda-skärmsläckare. Öppnar det inte för jag vill inte ha den. Det är ju inte märkvärdigt i sig men hans avsändar-adress undrar jag över. Kan någon sprida ljus över detta? Han har en hotmail-adress som heter förnamn_efternamn@hotmail.com. Jag har en egen domän som ju är unik. Avsändaren på detta mail har blivit hansförnamn_hansefternamn@MITTdomännamn.se. Ja ni förstår hur jag menar. Jag är inte duktig på att tyda avsändare i hotmail, alla åker i korgen som jag inte känner igen, och har alltså ingen vana av det. Kan detta vara riktigt eller har jag råkat ut för något? Jag vore tacksam om någon kunde rätta ut frågetecknen.

 

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det var ett virus som cirkulerade (cirkulerar?) som letade upp mailadress på nätet och använder dessa som avsändaradresser. Mottagaradresserna hämtas visst från adressboken på den datorn som bär på viruset.

 

Har för mig att det var så det funkade....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mottagaradresserna hämtas visst från adressboken på den datorn som bär på viruset.

Det skulle ju betyda, Mr Andersson, att jag har virus. Jag har både virusskydd och scannar jämt. Tur att jag inte öppnar okända bifogade filer. Ska scanna igen. Tack för svaret! Återkommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju betyda, Mr Andersson, att jag har virus.

 

Det betyder att någon som har både din och din kompis e-postadress i adressboken/cachen är infekterad. Behöver inte vara du.

 

Kolla upp gemensamma vänner. Du kan även kolla i brevet vilken IP-adress det skickades från (klistra in "full headers" här om du är osäker), och på så sätt ta reda på vilken ISP personen i fråga använder. Har du tur så är det ett statiskt IP, och kan söka i alla dina brev efter IP-adressen.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har granskat mailet noga utan att bli klokare skulle jag vilja ha lite hjälp här. Kan du, eller någon annan, ta emot mailet och kolla det. Jag vet inte vad jag ska titta efter, eller var. Så jag kan få en ledtråd.

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vet du hur du får fram "headers"? (dvs minst en rad som börjar med "Received" - och en massa andra rader....)?

 

Om nej: Vilket mailprogram använder du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid vidarebefordra brevet till recv@tjohoo.se (om den tar med hela "meddelandehuvudet"). Annars kan du klistra in bara den delen här om du vill.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är mitt hotmail. Det är den som är min officiella adress. Min riktiga skulle jag aldrig lämna annat än till vänner och så. Nej jag har ingen aaaning om hur jag får fram headers.

Faan (sorry)

Dessutom så kan vi lägga ner tråden för jag klickade fel i min iver. Mailet är borta. Ja, det är ju jag som är ledsen. Sparar all info tills nästa gång det händer. Tack för allt engagemang. *skäms*

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är mitt hotmail.

...

Nej jag har ingen aaaning om hur jag får fram headers.

 

Till nästa gång, i Hotmail:

Alternativ (till höger om "flikarna")

Inställningar för meddelandevisning

Meddelanderubrik Avancerad (det kanske räcker med Fullständig)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Claes. Tack!

HUR kan man vara så PUCKAD så man lyckas klicka bort det?

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-11 01:11:24 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du, eller någon annan, ta emot mailet och kolla det.

 

Haha!... lät just som du sa:

- "Kan inte jag få sprida mitt virus till er så att ni tvingas lösa det och sen kan ni berätta hur ni gjorde för mig?"

 

Fårstår att det inte var så du menade men ändå. Skicka aldrig vidare virusmail. :)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JANspeed:

Man kan tycka att det lät tokigt men jag vet att det finns någon här på forumetsom brukar ta emot virus-mail och kolla dem. Det var så jag tänkte. Kommer inte ihåg vem bara.

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders N kanske, se t.ex.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=416638#416684

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=416614#416618

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det! Andres N va de. Å de sa han ju något om här med, fast jag lyckades ju dribbla bort det.

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-11 11:49:43 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...