Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5 antal minuter


Schimmel

Rekommendera Poster

Att man säger cd-skivor och ram-minnen har väl sin grund i att det inte går att använda förkortningar i plural på nåt vettigt sätt, utom möjligen då genom att köra den engelska varianten med cd:s. Dock funkar ju inte det på Ram, RAM:s eller RAM:ar blir ju bara konstigt och svårt att förstå. Så där har tautologin ett bättre syfte än i fallet x antal, där antal bara är med för att folk inte rikigt har fattat att x är antalet och man därför inte behöver ha med antal överhuvudtaget.

 

Angående särskrivningsproblemet håller jag med till fullo, men hur många inlägg har inte redan skrivits om det? Det känns som att det är ett rätt färdigt ämne hos språkmedvetet folk. Dock en eloge till Lindström som tog upp problemet inför allmänheten i Värsta Språket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar om

 

"Är inte "x antal cyklar" ett begrepp som tekniker och logiska personer använder?

 

"Vanliga" människor burkar säga "Ett antal cyklar", eller "några cyklar"."

 

Nja .. om jag skriver :) så förstår i dag de flesta vad jag menar. Samma sak med "x antal". Inget av uttrycken läser jag som de skrivs då jag vet vad de betyder i normafallet så tolkningen blir oftast rätt trots dessa skrivsätt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock funkar ju inte det på Ram

 

Ett minne, flera minnen... eller arbetsminnen om man vill vara tråkig :)

 

Många skumma förkortningar går att skriva om. Min gamla IDG-guide förordar förresten att man i plural skriver cd-romskivor? :9

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thank you fhe för förklaringen. Då blev det ju inte lika jävligt.

 

Glömde att nämna hårddisken, som många människor väljer att kalla burken för. "Min hårddisk är trasig". Känns det igen? Tja, vad kollar man ? Jo, just HD'n. Som för övrigt inte är trasig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är inne på ämnet så vet jag inte hur många gånger det har gått påbud på mina arbetsplatser om att den som vill ha en CPU-hållare till sitt skrivbord ska säga till.

 

Vid nåt tillfälle råkade jag få ett skrivbord med en dylik pryl fastskruvad. Det var stört omöjligt att få en CPU att ligga kvar i den (jag tog med mig en gammal 486:a i syfte att lägga den i den onödiga konstruktionen). Upptäckte så småningom att laptopväskan gick att trycka in i den, praktiskt.

 

Det hemska i sammanhanget är att de verkligen heter CPU-hållare.

http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010027094

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förkortningar borde förbjudas

 

Det är en god regel att vid första tillfället

man skriver en förkortning (som inte tillhör de 100 vanligaste i svenska språket), t.ex. SAS, skriva vad förkortningen står för i den efterföljande fulla texten.

Mot denna regel bryter de flesta. Det är bara att inse det och trivas ändå.

 

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...