Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5 antal minuter


Schimmel

Rekommendera Poster

Inte minst Eforum är ett ställe där man ofta ser

uttrycket "x antal minuter" eller "x antal megabyte".

 

X är ju en variabel som ska ersättas av ett bestämt tal, när man känner till talet. Om man alltså kommer fram till att talet är 5 ersätter man ju alltså x med 5, vilket blir "5 antal minuter". Vadå fem antal?

Fem är ju antalet.

Att detta blivit ett uttryck är antagligen endast pga att folk som inte riktigt fattat vad x betyder måste ha med "antal" för att fatta, och därför har inte standarden blivit att säga x minuter, som det egentligen heter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå motsatsen att x står för ett okänt tal. Brukar man inte använda a, b och c för kända tal och x, y och z för okända?

 

Dvs. a^2 + b^2 = c^2 (en känd sats)

 

eller: 3x = 2z^2 + 15y (en okänd ekvation)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå motsatsen att x står för ett okänt tal. Brukar man inte använda a, b och c för kända tal och x, y och z för okända?

Spelar ingen störr roll vilka bokstäver man använder. Dock brukar väl a,b,c,... vara konstanter och x,y,z,... variabler. Fast man kan ju lika gärna vända på det eller köra med grekiska bokstäver, theta(används ofta för vinklar), lambda (används ofta för egenvärden),...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

När jag skriver så, menar jag att "X antal" ska bytas ut mot en siffra som passar. Det är alltså inte bara "X" som ska bytas ut. Allt för att vara tydlig, men det har visst retat upp dig?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> X är ju en variabel som ska ersättas av ett bestämt

> tal, när man känner till talet.

 

Som du säkert vet kan man kalla variabler för vad som helst. Om man var lite trött när man gjorde ett matteprov kunde det ju hända att man inte valde x och y när man satte upp en ekvation utan det blev ostron och ölburkar istället.

 

 

> Att detta blivit ett uttryck är antagligen endast

> pga att folk som inte riktigt fattat vad x betyder

> måste ha med "antal" för att fatta,

 

Det man menar i de här sammanhangen är ju ett obestämt antal, ett godtyckligt antal. Förmodligen är det för att vara tydlig, för att det inte ska bli missförstånd, som denna tautologi kommit till. Det är ju ändå inte helt ovanligt språkligt. "CD-skiva" och "RAM-minne" är ju två andra exempel.

 

Angående tydlighet så jämför:

"Nere på station stod det x cyklar."

"Nere på station stod det x antal cyklar."

 

I skrift är det ju inga problem, men i talspråk! Det första exemplet uttalas ju: [Neräpå sta'schon stodä äcksycklar] och kan lätt missförstås (Vad är en ägg-cykel?)

 

Det andra exemplet missförstås knappast.

 

Här på Eforum förekommer ju mest talspråk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Är inte "x antal cyklar" ett begrepp som tekniker och logiska personer använder?

 

"Vanliga" människor burkar säga "Ett antal cyklar", eller "några cyklar".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är väl detta att tjafsa om när ett betydligt allvarligare problem frodas överallt i det svenska språket (till och med i offentliga dokument från staten och kommunen), nämligen särskrivningar!

Jag ryser så fort jag ser en särskrivning...

 

Som Tydal skriver kan man väl godta "x antal nånting" precis som man godtar "CD-skiva". Dock håller jag med dig att det korrekta är "x nånting".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är väl detta att tjafsa om när ett betydligt allvarligare problem frodas överallt i det svenska språket (till och med i offentliga dokument från staten och kommunen), nämligen särskrivningar!

Jag ryser så fort jag ser en särskrivning...

Håller fullständigt med, särskrivning är ett stort problem. Fattar inte hur folk kan skriva isär ord så ofta, känns ju helt onaturligt.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryser själv när jag ser data(nörd)ordet Ir, som av nån jäkla anledning betyder eller, antar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är nog snarare "lr" ("ell-err" => "eller") än "Ir"...

 

Gör inte förkortningen bättre men kanske lättare att förstå :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

lr uttalas som ell-ärr, så du har helt rätt...

3vligt är ett annat vanligt ord...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som är värre än särskrivning är när folk använder ordet data för dator...

 

"Min data har pajat"

 

GAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

[inlägget ändrat 2003-06-10 18:46:54 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vanliga" människor burkar säga "Ett antal cyklar", eller "några cyklar".

Själv brukar jag säga:

-Titta där! Där står det fem stycken cyklar.

Är jag ovanlig då som hellre vill använda stycken istf antal?

 

 

0x

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag själv säger inte "stycken" eller "antal", utan bara "fem cyklar".

 

Men om jag inte vet/hinner räkna, blir det "ett antal cyklar" eller "några stycken cyklar".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag använder "ett antal" när det är väldigt många, fler än det borde vara. Om det står ett antal cyklar nere på stationen så är det inte bara cykelstället som är fullt, utan det är fullt runtom cykelställena också. Det använder jag dock bara i talspråk och betoningen ligger då på "antal": "Jojo, det var minsann ett =antal= cyklar nere vid stationen."

 

(För övrigt kan Intresseklubben notera att ikonen för Norton Antivirus nere i aktivitetsfältet ser ut som Homer Simpson när jag inte har glasögonen på mig.)

 

[inlägget ändrat 2003-06-10 19:21:32 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen in i gänget. Jag brukar påpeka för folk säger x antal men då säger dom att jag är petig eller så förstår dom inte.

 

Antal är ett substantiv som (i princip) bara används i singularis, dvs "ett antal".

 

Ett annat liknande exempel som jag också retar mig på är när man säger "vi var bara 3 personal på avdelningen i dag". På ett företag/avdelning eller liknande finns det bara EN personal som vanligtvis består av flera personer eller anställda.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PJ Sandblom

Man skulle juh kunna se på det så här:

 

Att man menar att man ska byta hela "x antal" mot den siffra som ska stå där... Iof så är det då kanske snyggare/lättare/korrektare att endast skriva "X minuter", men att säga "5 antal minuter" är juh helt galet.

 

Mvh

 

PJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ryser själv när jag ser data(nörd)ordet Ir, som av nån jäkla anledning betyder eller, antar jag.

 

Det är en förkortning som används på chattarna. Endast för att det ska gå snabbare att skriva. :) Här tycker jag dock att man ska undvika förkortningar i vanliga ord så långt det går.

 

Det är faktiskt ingen chatt. ;)

Man stannar upp när man läser en text här där en förkortning rätt som det dyker upp "m a o", "m fl" också vidare. Istället för att skriva ut "med andra ord", "med flera".

 

Att man sedan skriver "x antal minuter" och "x antal användare" är för att man förmodar att antalet man skriver om är okänt. Lättare att skriva så än skriva ett tal som kanske missförstås av läsaren. Det var kanske inte alls det talet läsaren sökte.

 

Särskrivning av ord håller jag också med om är fruktansvärt att se. http://www.skrivihop.nu :D

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt ingen chatt. ;)

Man stannar upp när man läser en text här där en förkortning rätt som det dyker upp "m a o", "m fl" också vidare. Istället för att skriva ut "med andra ord", "med flera".

 

Med risk för att hamna OffTopic (eftersom jag inte läst hela tråden), så får jag säga att jag inte håller mé dej...

 

Precis som man kan använda vissa förkotrningar (som är allmänt accepterade), så tycker jag att man kan använda de nya moderna förkortningarna oxå...

 

Och jag håller heller inte mé att "man stannar upp" när en förkotrning dyker upp i en text...Det flyter på aldeles utmärkt, tycker jag...

 

Förkortningar är till för att användas...:)

 

Särskrivning av ord håller jag också med om är fruktansvärt att se.

 

Usch ja...det gillar vi inte...!

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som är värre än särskrivning är när folk använder ordet data för dator...

 

Aaaa!...säg inte så...jag ryser...usch...!...huuu...

 

/Eminos - ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Och jag håller heller inte mé att "man stannar

> upp" när en förkotrning dyker upp i en text...

 

Är du rs på det? ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att säga "5 antal minuter" är juh helt galet.

En grej jag stör mig på är när folk stavar ordet "ju" med h på slutet. Hög fjortisfaktor på det.

 

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej jag stör mig på är när folk stavar ordet "ju" med h på slutet. Hög fjortisfaktor på det.

 

Kan bero på att jag började med det när jag var fjorton, eller nå't juh ;p

 

Den värsta formen av språkförbistring som jag anser acceptabel på internet - det får ni tåla :)

 

Och jag håller heller inte mé att "man stannar upp" när en förkotrning dyker upp i en text...Det flyter på aldeles utmärkt, tycker jag...

 

Förkortningar är till för att användas...:)

 

Förkortningar borde förbjudas!

 

De ska ENDAST användas där hela uttrycket eller ordet inte får plats av någon dum anledning. Det är allvarligt stentrist att läsa texter med förkortningar i.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-06-10 21:14:23 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förkortningar borde förbjudas!

 

De ska ENDAST användas där hela uttrycket eller ordet inte får plats av någon dum anledning. Det är allvarligt stentrist att läsa texter med förkortningar i.

 

Håller m., förkortn. bör end. anv. i nödf.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...