Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjare i inspelning och mixning


Pez

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon orkar svara på mina nybörjarfrågor om inspelning...

 

Hur brukar man lägga gitarrer, säg att jag spelar in en låt med två gitarrer, skall man lägga dom i varsin kanal (en i vänster, en i höger) och sen bas över både höger och vänster, eller hur bör man göra?

 

När man sedan spelat in råmaterialet...vad brukar man vidta för åtgärder under mixning och mastering då?

Jag arbetar i dator (sound forge), så de flesta funktioner har jag nog när jag ska mixa osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det beror på vad gitarerna spelar. Spelar de varsin melodistämma kan man lägga den ena lite till vänser och den andra lite till höger.

 

Spelar den ena basstämma och den andra melodistämma, hade jag lagt båda centrerat.

 

Bas lägger man i regel centrerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det t.ex. en melodigitarr och en kompgitarr skulle jag nog spela in tre gitarrspår.

Ett för melodigitarren att lägga centrerat i mixen och två kompgitarrer som du spelar in två gånger och panorerar ut åt varsitt håll.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som spelar någon roll är om du tycker att det låter bra. Prova dig fram. Vad gäller kompression, eq etc vid mixning så finns det väldigt mycket att lära på nätet (t.ex sospubs.co.uk), kan vara bra att veta vad effekterna gör. Ibland är det bra att inte veta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu en fråga angående inspelning..

Om jag ska spela in sång, och även akustisk gitarr (främst, men även elgitarr, bas) hur långt räcker det då med en bra mikrofon som man kopplar rätt in i datorn, och spelar in med soundforge?

Utan någon annan hårdvara som mixerbord.

Man kan få studiomässigt ljud på ak.gitarr och sång om man spelar in på detta sätt väl?

Med en "riktig" mikrofon vill säga, inte datormik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ditt ljudkort måste ha väldigt bra A/D-omvandlare för att det ska bli bra. Dessutom bör du använda en balanserad mik (med XLR-kontakter). Att rummet ska vara gjort för inspelning behövs väl inte nämnas.

 

Vilket program du använder är helt ointressant, det viktiga är bra (och ofta dyr) hårdvara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Satsa pengarna på en riktigt bra mikrofonförstärkare. (Den är givetvis extern, så att datorns signaler inte stör de svaga mikrofonsignalerna eller förstärks i kretsarna). Denna mikförstärkare kan med fördel kopplas till ett interntljudkort.

 

Audigy2 är minimikortet du bör köpa. Bulk funkar utmärkt. Vill du slå på stort, köper du turtlekort.

 

Nu kommer säkert någon att gnälla:"Ett soundblasterkort kan man inte köpa om man skall hålla på med musik".. Jodå, det går utmärkt. Ett kort som exempelvis audigy2 är lika bra eller bättre än vad skivbolagens studios hade för bara några år sedan.

 

Men som sagt: Satsa på en bra mikrofonförstärkare, som givetvis är extern.. (Och bra mikrofoner)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Vet du (eller någon annan) en sida med bra mikrofoner man kan köpa, och mik.förstärkare?

Jag har ingen koll på hur en mik.förstärkare ser ut och vad den gör riktigt...orkar nån förklara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nackdelen med de billigare korten, är att de ofta brusar ganska mycket på ingångarna, men som du säger så bör man förstärka mik-signalen innan den går till ljudkortet, då blir det bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man har en mik.förstärkare så blir det mindre brus på inspelningen, och vad gör den mer?

Det räcker inte att ha en riktigt bra mikrofon bara då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det räcker inte att ha en riktigt bra mikrofon bara då?

 

En bra mik är första steget till en bra inspelning, men inte allt.

 

Ungefär hur mycket har du tänkt att en riktig bra mik får kosta?

 

Många (billiga) ljudkort har högt brus på just mikingången eftersom signalen måste förstärkas innan den kan A/D-omvandlas. Därför ska man förstärka miksignalen så mycket det går och sedan köra in den signalen i ljudkortet på lågnivåingångarna (line-in).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är beredd att betala flera tusenlappar för miken. Kan inte säga precis hur mycket..Det är ett projekt på flera år för det är mycket som ska köpas..Bra mikrofon, ny dator, bra ljudkort, mik.förstärkare.

Jag ska ha bra grejer och är beredd att betala för det.

Jag tänker först köra på det ljudkort jag redan har iallafall. Så först ska jag köpa mikrofon och mik.förstärkare....några förslag?

 

[inlägget ändrat 2003-06-22 01:52:27 av Image]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett intergrerat ESS ljudkort. Inget grymt, men det får hålla så länge.

Jag satsar på att köpa mik och förstärkare först tänkte jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, ett integrerat ESS-kort är inget man kan rekommendera om man skall syssla med musikskapande.. Till och med ett live!-kort för 300:- är ljusår bättre..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man har en mik.förstärkare så blir det mindre brus på inspelningen, och vad gör den mer?

Det räcker inte att ha en riktigt bra mikrofon bara då?

 

Du kommer i vilket fall som helst att behöva en mixer. I en mixer, vilken som helst, finns det redan mik-förstärkare så det löser den problematiken. Och är verkligen att rekommendera. Köp en liten billig 10-12 kanalig mixer, dom brukar ha minst 2 st mikförstärkare, det kostar ca 1000-1500kr. Köp en halvbillig AKG-kondensatormikrofon för ca en tusenlapp och ett hyfsat ljudkort; typ Audigy2-bulk för 900kr. ca 3.500kr, men då kan du spela in relativt obehindrat och när du blivit proffs är det bara att köpa dina trådupphängda Røde-mickar, monster-kablar och rördrivna mikförstärkare ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Bra råd från Blekis..

 

Släng sedan ut några helgers arbete och lite pengar på själva studiolokalen.

 

Källaren i radhuset duger utmärkt: Spara gamla äggkartonger (30-packs) och klistra upp på väggarna i din blivande studio i källaren... Framför dessa uppklistrade väggkartonger hänger man med fördel upp ett drapperi. -Flickvännen, mamma eller syrran kan hjälpa dig. Alternativt kan du få hjälp av "groupies" som du lovat medlemskap i ditt rockband.. (hehe)

 

Att skapa en liten studio utan "eko" är faktiskt något av det viktigaste som finns.. Viktigare än märket på ljudkortet etc.! Samtidigt är just studiobygget det "enklaste", bara man har plats til det.. (Typ stor garderob eller rum i källaren..)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen...

Har ni nåt länktips på ett ställe som säljer mixers så jag kan få kolla lite på det?

 

Vad är bättre med en mixer än en mik.förstärkare? Vad är det jag ska göra med den mer än att förstärka mik.signalerna?

[inlägget ändrat 2003-06-23 00:35:14 av Image]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...