Just nu i M3-nätverket
Jump to content

USA

Kungen3

Recommended Posts

Hej!

Har en liten fråga angående bärbara datorer å USA. En kompis kommer hem från staterna nästa vecka. Å nu när dollarn står lågt å prisskillnaderna är enorma så tänkte jag han kunde köpa med en åt mig.

Funderade på en:

Inspiron 5100

Intel® Pentium® 4 processor,2.4GHz,14.1 XGA

Price: $1,268.00

Är det nått att satsa på? Kommer den att fungera här hemma i sverige, tänker på laddare å sånt. Garantier?

Förmodligen så fungerar inte laddaren i Europa, för här kör vi med 220V och inte 110V som i USA bl.a.

Så du kommer förmodligen få köpa en laddare som fungerar här...(Inte så dyrt skulle jag tro)

När det gäller garantier, så borde de fungera i hela världen tycker man...och så är det oxå på en del produkter...fast vad vet jag...

/Eminos

En sak som kanske är lite irriterande, är ju att du inte kommer ha svenska tecken på ditt tangetbord (går ju iofs att komma åt ändå)...

Laddaren lär fungera fint (de flesta klarar 110V såväl som 220V), du behöver därempt en elkontakt-konverterare för ca 25 kr eftersom kontakterna ser annorlunda ut. Garantier skulle jag inte räkna med, då får du nog isf. skicka över den till staterna om den skulle gå sönder.

/Q

CJ Björkdahl

Se bara till att kompisen packar upp datorn ur lådan, skriver några wordpad-dokument och därefter lägger datorn i en datorväska. (köpes samtidigt eller fås på köpet). Varför? -Jo, för då slipper man tull och moms. Saker man behöver för en resa har man rätt att ta in momsfritt. Är sakerna sprillans nya, oanvända och i sin originalkartong, kan man åka på tull och moms. (Vilket blir ett par tusenlappar extra). Se också till att få tillbaka amerikansk moms. Visserligen inga större pengar, men cirka en tusenlapp blir det ändå. (svensk tusenlapp, inte amerikansk)

Ytterligare en setback: Amerikanska tangentbord saknar å,ä,ö. På en desktop spelar det ingen roll, för det är ju bara att köpa ett svenskt tangentbord, men på en laptop är det svårare att byta tb.

Det ar ju inte sa roligt att inte kunna skriva a,a,o... (fast ö och ä bör man ju kunna få med "tilde-knappen")

MVH

pedagogen

Nätdelen funkar utmärkt överallt. Du behöver en ny elsladd mellan nätdelen och vägguttaget (den sitter löst ansluten).

Om du inte hittar en sådan sladd i någon skrotlåda (dom brukar alltid bli över v någon konstig anledning) så kan du köpa en sådanvarsomhelst. Du behöver inte ha någon dyr orginaldel från Dell.

Glöm inte att kompisen ska packa upp maskinen och ta med den som handbagage (manualer och annat krafs lägger han i det vanliga bagaget). Den ska också vara laddad när han åker hem. Säkerhetskontrollen i USA vill väldigt ofta att man startar datorn för att bevisa att det inte är en bomb. Se oxå till att han inte har någon egen dator med sig. Tullen i Sverige kanske inte köper att han har två datorer med sig för personligt bruk.

---/samoht

Det ar ju inte sa roligt att inte kunna skriva a,a,o... (fast ö och ä bör man ju kunna få med "tilde-knappen")

Självklart kan man skriva åäö, tangenterna finns juh där - dom har bara fel symboler. Man ska juh inte titta på tangenterna när man skriver ändå så vad spelar det för roll? :) ...enklaste lösningen är att måla över alla alfanumeriska tangenter så dom blir blanka så slipper man bry sig öht :)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

CJ Björkdahl

Antalet knappar varierar ju i olika språk. Amerikanska tangentbord har väl färre knappar?

MVH

pedagogen

CJ Björkdahl

Hursomhelst så skulle jag reta mig oerhört på en burk som saknar svenskt tb. (Just därför har jag aldrig köpt en laptop i USA, även om priserna varit oerhört lockande. Även vid 11kr per dollar så kan man köpa laptops i NYC för cirka 8000:-, vilket torde innebära 5000:- i dagsläget..) Det finns en bra datoraffär vid Grand Central Station. (i samma byggnad).. Göörbilliga laptops! [Med världsgaranti] Kan man visa upp svenskt pass, slipper man sales-taxen.

Just tangenbordet har varit det största "hindret" för mig, samtidigt som alla program också varit i US-version. Antagligen går väl detta också att fixa?

MVH

pedagogen

Jag är väl kanske lite konstigt, men jag körde med dansk tangentbord till min Amiga1200 i ett par år (ett Amiga4000-tangentbord jag plockade upp på Amitech'97)... visserligen hade det tre snarlika tecken, men de satt på fel plats gentemot de svenska tecknen så det där lärde jag mig snabbt att ignorera :)

...senare, när det blev pc-dags, skaffade jag ett svart tangentbord och lackade de alfanumeriska knapparna mattsvarta så man blev tvungen att lära sig skriva utan att glo på tangentbordet... så att å, ä och ö inte står utskrivet på ett amerikanskt tangentbord ser jag som en väldigt obesvärande detalj :) ..däremot kan man juh fundera över vart ' och * tog vägen - men det lär juh gå att ordna.

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

CJ Björkdahl

"Tullen i Sverige kanske inte köper att han har två datorer med sig för personligt bruk."

Kan vara ett problem, ja.. Men det går ju att ta bort några dll-filer etc, så att den vanliga datorn inte startar. Då kan man ju kanske lura i tullen att den gamla datorn "gick sönder" och man var tvungen att köpa ny.. ;-)

MVH

pedagogen

Tack för alla fina svaren =) Nu är det bara att flytta pengarna över atlanten så har jag snart en bärbar burk =)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...