Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Pwl

Per Tenggren

Recommended Posts

Hejsan !

Är det någon som vet vad man kan skiva i loginscriptet för att få windows att ignorera .pwl filen ? Det är rätt störande när någon byter lösenord på domänen och tvingas komma ihåg det gamla för att komma in i windows... Det går ju trycka avbryt också, men det är inte alla som vet...

MvH Per

Tjenis Per!

Jag antar att du kör Win9x på dina arbetsstationer. På medföljande CD för Win9x finns det ett program Poledit.exe. I detta program kan du göra en hel del förändringar för användaren, t.ex. ta bort "Kontrollpanelen" och kör "Kör" från "Startmenyn". Du kan även begrännsa användarens rättighet att förändra bildskärmsegenskaperna och du kan tabort funktionen för lagring av lösenord, samt kräva inloggningsverifiering av "Användarnamn" från NT innan användaren kan starta upp sin dator.

OBS! Detta bör göras med viss försiktighet! Du vill ju ev. kunna ändra tillbaka de satta värdena någon gång.

Hejsan..

Jo tack jag vet mycket väl vad Poledit är och använder det på skolan där jag jobbar. Men det är inte det jag frågar efter. Vad jag vill är att windows inte ska kolla vad man har för lösenord i Windows utan det ska räcka med att man validerar lösenordet på våran NT-Server.

-Per

Hans Pedersen

I Poledit finns ett alternativ under: Lokal Dator/Lösenord som heter 'Inaktivera lösenords-Caching' som gör att PWL-filer inte sparas på Win9x klienterna, vilket i sin tur betyder att det enda lösenordet som behövs på datorerna är domänlösenordet.

mvh,

Hans P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...