Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beställa från Tyskland...?


Bitzy

Rekommendera Poster

Undrar om det tillkommer några kostnader när man beställer kameror från Tyskland utöver dom som butikerna själva har (pris+frakt+WAT)??

Är det någon moms eller dylikt som tillkommer i Sverige...

Funderar på att beställa videokamera från Tyskland då det skiljer 3000-4000:- i pris...

 

~C~

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ska inte tillkomma något. Har själv köpt ett kameraobjektiv från Tyskland, då det var ca 1000kr billigare, och det var inga problem (levererades mot postförskott (!)).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Enda som kan krångla är om fakturan kommer i €, vilket den troligtvis gör. nu klarar de flesta e-banker €-betalningar till utlandet så det borde kunna lösa sig det också. Under förutsättning att de inte skickar mot pf alltså

 

Wat? Du menar nog VAT (value added tax)=moms

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen tull det är ju inom EU

 

Däremot kan du få betala svensk moms om försäljningsstället säljer för över en viss summa till Sverige så anses de ha sverige som "marknad" och därmed skall det som säljs till sverige beläggas med svensk moms (EU-regler)

 

Handlar du t.ex. böcker på http://www.amazon.co.uk/ (de säljer "för mycket" till Sverige)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar du t.ex. böcker på http://www.amazon.co.uk/ (de säljer "för mycket" till Sverige)

Gäller det Amazon som företag eller Amazon i England? Undrar hur mycket Amazon i Tyskland och Frankrike säljer till Sverige i sådana fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det Amazon som företag eller Amazon i England? Undrar hur mycket Amazon i Tyskland och Frankrike säljer till Sverige i sådana fall...

Vet faktiskt inte.... Jag har handlat från brittiska amazon för ett par år sedan och fick betala svensk moms.

 

Det troligaste (om tyska/franska amazon är registrerade som företag i Tyskland/Frankrike) är att det gäller endast brittiska amazon.

 

Är det däremot bara översatta webbsajter och företaget är registrerat i Storbritanien så gäller det nog även dem.

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-06-05 15:10:41 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Men hur vet man om det är ett företag som säljer mycket till Sverige då??

Vill ju inte ha några otrevliga överraskningar...

 

~C~

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni några tips på butiker som man "kan lita på" i Tyskland?

Dom jag kikar på är:

www.digitalo.de

www.diekamera.com

www.dnet24.de

 

Vet inte riktigt om dom samtliga levererar till Sverige men det får jag kolla upp senare...

 

~C~

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, klart jag menar VAT - fingrarna har lite brådis ibland... ;o)

 

Men hur blir det då om man tar en order mot postförskott? "Omvandlas" det till svenska kronor då jag ska lösa ut det i Sverige eller ska det lösas ut i Euro? Är det inte lite obehgligt att betala i förskott.....

 

~C~

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur vet man om det är ett företag som säljer mycket till Sverige då??

Vill ju inte ha några otrevliga överraskningar...

Fråga! Maila deras kundtjäntst.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, när jag beställde så betalade jag i svenska kronor på ett svenskt postkontor (det var på tiden när det fanns postkontor... ). Ett postförskottspaket från Tyskland orsakade viss huvudbry hos postpersonalen, det var inte var det det kom sådant märkte man, men det löste sig till det bästa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...