Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande...


Chakotay

Rekommendera Poster

...enligt följande fick jag tidigare ikväll när jag försökte läsa i forumen:

 

-----------------------

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e31'

 

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver]Timeout expired

 

/_ScriptLibrary/Recordset.ASP, line 466

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Det verkar som om vi är uppe samtidigt du och jag C. Och råkar ut för samma felmeddelanden...

 

Det verkar vara någon burk av eforums 6 servrar som strular ikväll.

Det är "slumpen" som avgör på vilken man hamnar så det är bara att "köra om" om det skulle uppstå fler gånger.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du var inte ensam:

 

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e31'

 

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver]Timeout expired

 

/_ScriptLibrary/Recordset.ASP, line 466

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ett försök att förklara ett tekniskt problem ur mitt lekmannamässiga perspektiv.

 

Vi kör en lastdelad miljö på IDG.se där Eforum är en av tillämpningarna. En lastdelad miljö innebär att en enhet tittar på vilken av servrarna som ingår i lastdelningen (dvs ska dela på den inkommande trafiken) som just nu har minst att göra. Den minst belastade servern får trafiken.

 

I teorin är detta gott och väl ...

Kruxet är att lastdelningen baseras på att servrarna svarar när de blir tillfrågade, det vill säga att servrarna är uppe och lever.

Det täcker dock inte in om webbservicen på en server lever eller har stannat.

Kort sagt, en server med en upphängd webbservice kan tyvärr mycket väl få ett besök eftersom servern fortfarande rapporterar att den lever.

 

Och eftersom lastdelningen tror att allt är frid och fröjd och dessutom får för sig att den hittat en server som bara står och väntar på att ta emot trafik kastas den mesta trafiken mot en och samma server (den med den döda webbservicen).

 

För att undvika att den konsekvent tar emot trafik som den inte kan göra något av, tas servern automatiskt ner och startas om.

 

När servern startar igen uppträder den som en snäll och lydig medlem i vår webbfarm.

 

Om jag förstått vår teknikavdelning korrekt är det här är en operation som tar cirka 15 minuter från det att servern är detekterad som "död" tills dess att den är omstartad, kontrollerad och igång igen. Under tiden delar de övriga fem servrarna på trafikmängden.

 

Det finns alltså dock en liten lucka mellan det att webbservicen har dött till att servern fysiskt startas om där besökaren får uppfattningen att systemet är nere.

 

Vår teknikavdelning arbetar tillsammans med dem som ansvarar för lastdelningslösningen om att ta fram en alternativ algoritm för att lösa den här typen paradoxal hantering.

 

Det blev ett långt svar på något som

1. redan tycks ha löst sig för stunden

2. kanske inte alls berodde på det jag nu har försökt förklara.

Men, å andra sidan har jag fått skriva av mig en stund nu på morgonkulan.

 

Javisst, ja. Vi följer upp incidenten med våra tekniker nu på morgonen för att få klarhet i vad som hände.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...