Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

extremt oljud från granne?


Peddler

Rekommendera Poster

Behöver lite tips och råd inför morgondagen...

 

Vi har per brev till brevlåda klagat på en granne vi sällan ser om att vederbörande spelar högt och gärna kan vrida ner volym ett antal steg. Samt att jag har lagt i en CD med lite lugnare låtar. :)

 

Till saken hör att det är ett dåligt byggt radhus, med tre lägenheter i varje. Det enda som skiljer varje lägenhet från varandra är en dubbel gipsskiva, en luftspalt på 90 mm och ytterligare en dubbel gipsskiva.

 

Så när denne granne har pressat ut så mycket det går ur förstärkare och högtalare så har vi hört det tydligt (vi bor i mitten) och grannarna på andra sidan hör det också.

 

I alla fall nu har hon nyinflyttad klagat på oss till styrelsen i föreningen (som inte har lyft ett finger tidigare mot andra som har spelat högt) som i sin tur har kopplat in polisen.

 

Så imorgon tycker dom att vi ska träffas här hos oss, som är utsatta. Inte inne hos den som spelar så hela huset vibrerar. För att citera ordföranden i denna bostadsrättsförening, "...vi måste ju värna och vara rätta om våra hyresgäster..." - men jag då??? Är inte jag också hyresgäst, eller??

 

Var är min rätt?

Måste jag stå ut med att grannen spelar till 02:30 på nätterna?

Eller börjar 06:10 på morgonen?

Eller vrider på mitt på dan så att ett stenbrott vore tystare att sitta i?

 

Polisen har jag ju aldrig kommit tidigare... Så varför ett sådant intresse nu för? Det är 5 mil till kontoret för vårt distrikt, även om det finns polis på närmare håll. Motiveringen där har alltid vara "vi har inte tid att komma", "ni får lösa det själva".

 

Fast å andra sidan kom dom inte heller när det var ett pågående inbrott i en kiosk här. Då hette det, "dom är borta innan vi kommer fram".

 

Synpunkter, tips och annat tas tacksamt emot.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst det där två gånger har jag uppfattat det såhär:

 

Ni har fått styrelsen och polisen på er för att ni brevledes bett grannen skruva ner volymen? Verkar i så fall väldigt sjukt... men det var lite otydligt med vem som klagade och på vem och varför i slutänden ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se hur det går imorgon...

 

OM polisen har tid att komma, dom var inte säkra...

 

Kan tillägga att när vi klagade på en tidigare granne till styrelsen så fick vi till svar att "hon har ju barn, så hon spelar inte högt"

 

Ibland tror man inte sina öron, så med detta i bakhuvudet så hör vi bara fel, eftersom vår nya granne också har barn. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

Ni ska väl vara hemma hos er så att de kan höra hur det låter hos er när grannen spelar. Någon får gå över och skruva upp ljudet bara.

------

MVH//Lena Marie <:o)

Pessimisten: Värre än såhär kan det inte bli!

Optimisten: Jodå! Vänta bara!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt och sjukt.. Det är väl så svenskar funkar.

"Skall inte tro du är nåt.. Komma här och komma? Vadå skruva ner volymen? Skall väl du skita i. Varför sköter du inte ditt istället? Dina barn skriker, dina hundar springer lösa, din ringklocka stör oss" osv.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

För att vara efterklok.

 

Ni skulle per brev ha klagat till styrelsen.

 

Jag förutsätter att ni har pratat med vederbörande utan att det hjälpte, detta skall också stå i brevet till styrelsen.

 

Sedan när ni nu har styrelsen hos er, be någon av grannarna (förutsätter att det är lyhört åt båda håll) att spela "normal" på stereon och sedan höja till "högt" så får dom höra själva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara efterklok.

Ni skulle per brev ha klagat till styrelsen.

 

Det är alltid lätt att komma på saker i efterhand.

Men tidigare har det räckt att lägga en lapp eller ett brev i postlådan - men inte med den här tjejen.

 

Jag förutsätter att ni har pratat med vederbörande utan att det hjälpte, detta skall också stå i brevet till styrelsen.

 

Har inte haft en chans, har knappt sett personen och hon verkar vara skygg. Hälsar inte ens - och detta var före brevet & CD'n.

 

Sedan när ni nu har styrelsen hos er, be någon av grannarna (förutsätter att det är lyhört åt båda håll) att spela "normal" på stereon och sedan höja till "högt" så får dom höra själva.

 

Det får du poäng för - det ska jag be dom göra. Hon lär inte neka inför polisen. Och framför allt ska det höras in till nästa lägenhet så kanske dom fattar hur pass högt det är.

 

Jag testade en gång att lägga handen mot väggen, det kändes hur det "rörde" sig lite i takt med basljudet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och lov för nya lagar...

 

Den här gäller fr.o.m. 1 april 2003.

 

7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter.

 

utdrag ur 9§

När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att det inte skäligen bör tålas.

 

 

Så när jag utsätts för denna höga volym blir det skadligt för hälsan, jag sover sämre om jag ens lyckas somna och blir en fara på jobbet

 

Om man tolkar den lite hårdare alltså :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

Öh, du behöver inte ens tolka den "hårdare". Är det som du säger så lär lilla grann-frun få problem. Lycka till!

------

MVH//Lena Marie <:o)

Pessimisten: Värre än såhär kan det inte bli!

Optimisten: Jodå! Vänta bara!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kom ihåg att stå på dig, så inte allt vänds emot dig. Det är jäkla jobbigt att få nya grannar som tror att dom kan göra hur dom vill, har ni inte någon bostads-jour, stör-jour du kan ringa, eller gå ihop med dina övriga grannar och få styrelsen uppmärksammad på problemet.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Berätta gärna vilken lag du pratar om.

 

Annars, ta och anmäl VARJE enskilt störnings tillfälle till störnings jouren, normen i dom husen jag bott i var tystnad vid 22:00 (23:00 vid helg).

 

Detta gäller åxå för din granne på andra sidan som hör ljudet. Om hon inte visar hänsyn så är det ingen människa att visa hänsyn åt, då får hon 17 flytta till camping och bo i husvagn med alla andra vräkta familjer.

 

Ta och bjud in den(dom) som ansvarar för lägenheten och be dom lyssna, då behövs mycket små bevis i framtiden när du har vittnen.

 

Mvh

G

 

(P.S: Show no mercy)

 

[inlägget ändrat 2003-06-03 23:00:08 av Glenn Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då får hon 17 flytta till camping och bo i husvagn med alla andra vräkta familjer.
Jasså, är det dit de tar vägen? :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kom ihåg att stå på dig, så inte allt vänds emot dig. Det är jäkla jobbigt att få nya grannar som tror att dom kan göra hur dom vill, har ni inte någon bostads-jour, stör-jour du kan ringa, eller gå ihop med dina övriga grannar och få styrelsen uppmärksammad på problemet.

 

Klart jag står på mig, jag brukar säga vad jag tycker och tänker. Men man blir inte allt för populär på det sättet, märker det på jobbet - när jag framför åsikterna från fikarummet till chefsnivå (ingen annan vågar ju). Så det är inte problemet, men jag kommer att vara i underläge: jag mot granne och ordföranden, polisen är ju lyckligtvis neutral.

 

Här finns ingen störningsjour tvärr, annars hade jag ringt dom vid varje tillfälle som det är höga toner.

 

Men jag ska be orföranden eller polisen att prata med det äldre paret på andra sidan som också störs av musiken - till detta kommer att dom båda hör lite dåligt också. Men ändå störs av ljudet, det tycker jag säger en hel del om ljudnivån.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> när jag framför åsikterna från fikarummet till chefsnivå (ingen annan vågar ju).

 

Det är hemskt att arbeta med Bot's, jag vet...

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering om hur det gick...

 

Jag pratade igår med styrelsens ordförande och han hade ringt till polisen men dom visste inte om dom hade tid att skicka någon. Så när han pratade med min sambo i tisdags så lät det precis som om dom skulle komma samma dag som han ringde, dvs tisdag.

 

Vidare så sa han att min granne inte alls spelar högt. För att citera honom hon jobbar ju natt, så hon spelar inte högt . Men jag kan inte tänka mig att någon jobbar 40 nätter i streck utan ledighet. Om inte annat så är det någon mer i lägenheten utöver ungarna (4 resp 6 år) samt en hundvalp, som kan vrida på. Men likväl är hon ytterst ansvarig, men det fick jag aldrig in i vår styrelseordförande. Så jag ska prata med en annan i styrelsen nästa gång jag ser honom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag lider med dig... grannar som väsnas på nätterna kan driva en till vansinne...

 

Du kan ju alltid ta saken i egna händer ;)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Men jag kan inte tänka mig att någon jobbar 40 nätter i streck utan ledighet. Om inte annat så är det någon mer i lägenheten utöver ungarna (4 resp 6 år)
Hmmmm - är det bara jag som tänker tanken Barnvakt?? T.ex. en oansvarig 15-årig flicka som gillar hög musik?

Du kan ju alltid ta saken i egna händer ;)
Ja i mina ögon finns det i stort sett bara en sak kvar. BLI VANSINNIG.

 

Nästa gång de spelar går du dit å ringer på. Ring tills någon öppnar - för spelas det är ta mig [ ] någon hemma. Och när denne person öppnar vrålar du allt vad du orkar Kan du inte höjjja!!? Det är fortfarande 2 tavlor som hänger kvar! eller nåt annat ganska.. oväsentligt. :thumbsup:

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Jupp, nere vid lövudden's camping, de kan t.o.m få ADSL där nere har jag hört.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> Du kan ju alltid ta saken i egna händer ;)

Japp, http://www.heckler-koch.de/

 

Seriöst; slå på stereon på hög volym varje dag så fanskapet inte heller får sova, rikta högtalarna emot störande grannens vägg, knacka på dörren och fråga:

 

"Oj, är du vaken? Jahaaa.. va konstigt?!?!? Hur som helst, tänkte bara informera dig om att jag kommer likväl som du spela stereo varje dag tills du avlider av sömnbrist. Ha en bra dag!"

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, nere vid lövudden's camping
Då kanske man borde passa på att bli vräkt sommartid. Det måste nog vara skönt att campa på lövudden hela sommaren... ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Borde också fungera (Lite sent men):

 

"Brottsbalk (1962:700)

 

4 kap. Om brott mot frihet och frid

 

...

 

7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

Lag (1993:207)."

 

Eftersom du har informerat henne så VET hon om att hon (eller nån annan i husållet) stör = lätt att bevisa ofredande.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av fallet

 

 

Har pratat med polisen och fått dom att lägga ner fallet utan att påbörja förundersökning.

 

 

Så för min del är det avslutat, men fortsätter grannarna spela högt och sent (mitt i natten) så gör jag en anmälan varje gång för ofredande - så får vi se hur roligt dom tycker det är att bli anmälda.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...