Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Till de lite mer kunniga inom Nt o Nätve


Andreas G

Rekommendera Poster

Hej, denna frågar riktarsig till de lite mer kunniga inom NT och Nätverk.

 

Jag sitter på en fast uppkpppling med två segment, jag har två nätkort ett till vardera segment båda uppsatt på DHCP. När nu jag ska gå ut på nätet via internet eller ICQ whatever...så vet datorn ej vilken väg han ska ta så det blir en time out. Jag vill ha uppsatt så att den går bara ut via ena segmentet för att den andra utgången är det interna nätverket. Jag har ingen proxy att mappa upp mot då jag vet att det skulle lösa problemet, jag har provat wingate men fick det ej att fungera....ngn som har en lösning??

 

sitter på NT server 4 med SP5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det du söker är routing tabellen.

En dator vet alltid hur den skall hitta till nät

som den själv sitter på.

Men om du vill vidare till något annat nät så måste du tala om hur den skall hitta.

I normala fall så har en dator en sk. default gateway. En default gateway är en router som

vet hur man hittar till alla andra nät.

 

Om du i nt (commando prompt) skriver ROUTE PRINT

så kommer du att hitta ett entry 0.0.0.0 .

Den ip adress som står som gateway i detta entry

är dit alla paket normalt kommer skickas.

 

Om du har en fast upp koppling till internet så skall detta peka på ip adressen på din internet leverantörs router.

 

Om du skriver enbart ROUTE kommer du få upp hjälp för hur man lägger till och tar bort routes.

 

(Tyvär är det inte speciellt lätt om man inte vet hur det fungerar)

 

För att detta över huvud taget skall fungera måste alla datorer du vill kunna använda mot

Internet ha en riktig registerad ip adress.

 

IP adresser tilldelas av din ISP (eller RIPE)

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 months later...
Carlos Cadalso

En mycket intressant fråga. Om du vill kan vi diskutera den.Kan du skicka en mejl till mig så kontaktar jag dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...