Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

varför besvärar sig spamm-makarna att byta adress?


tjoff

Rekommendera Poster

 

Jag undrar varför de som spammar hela tiden byter adress m.m. Om man besvärar sig för att ta bort deras skit-mail så är ju chansen obefintlig att man någon gång öppnar ett mail och köper nåt bara för att de byter adress..

 

Som van hotmail användare ser man ju ett spamm mail på mils avstånd. Risken finns att man klickar i ett riktigt mail då man rensar bort all spamm - vilket är det största problemet med spammen enligt mig. Och då man varit på semester och inte kollat mailen på en vecka eller mer så är den ju helt förstörd..

 

Vad tjänar dom egentligen på att byta avsändaradress?

Eller är det bara så att de jävlas :(

Det är dom bra på i alla fall..

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-05-31 00:28:35 av tjoff]

[inlägget ändrat 2003-05-31 00:32:12 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tjänar dom egentligen på att byta avsändaradress?

Eller är det bara så att de jävlas :(

 

De flesta bryr sig nog inte alls om att få svar eller liknande på e-postmeddelandet, utan hänvisar istället till en hemsida, och förväntar sig istället få kontakt/försäljning via den.

 

Då kan de använda slumpade/falska adresser för att försvåra för (vissa) att stoppa spammet.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det spelar ju ingen roll för dem om spammet stoppas, eller hur?

 

eftersom dom inte kan se om det stoppades på vägen eller inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt kan man ju verkligen fråga sig varför i hela fridens namn man har en hotmailadress?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det spelar ju ingen roll för dem om spammet stoppas, eller hur?

 

Kan inte vara SÅ dyrt för dem med uppkoppling, köpa/samla in adresser, och skicka.. så det behövs nog inte så många försäljningar för att de inte ska gå back iaf. De räknar nog med att många bara slänger/filtrerar bort dem. Klickar sedan folk på länkar i brevet, eller om e-postklienten laddar externa bilder så kan de ju veta vilken e-postadress personen som läste brevet har.. Då vet de att den adressen fungerar, samt att brevet inte filtrerades på vägen, och kan skicka mer spam till den personen ;P

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt kan man ju verkligen fråga sig varför i hela fridens namn man har en hotmailadress?

 

jo, det var en bra fråga

beror väl i början på att nån snott tjoff@home.se :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt kan man ju verkligen fråga sig varför i hela fridens namn man har en hotmailadress?

Själv har jag en (inte Hotmail dock) som dumpbox när jag måste lämna ut en mailadress till någon/något jag inte riktigt litar på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson
I övrigt kan man ju verkligen fråga sig varför i hela fridens namn man har en hotmailadress?

 

Hotmail var himla bra i mitten av nittiotalet när man skaffade den. Det tog ju många år innan det första spammet dök upp. Och vad gör man när adressen är väletablerad och enkel och onte vill byta? Man får väl leva med ett par tre spam om dagen i inboxen så länge och hålla ögonen öppna på viktiga mail i skräppostmappen...

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-31 17:29:29 av Oskar Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, enda anledningen att skaffa hotmail från början är väl att det är en lätt adress för folk att komma ihåg, men att folk använder webmail överhuvudtaget är verkligen ett mysterium med tanke på att alla pop-mailkonton går att kolla från webben vid behov (genom t.ex passagen el liknande) och att popmail är spamfritt, SJUKT mycket snabbare, stabilare, enklare och bättre på alla sätt och vis.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl leva med ett par tre spam om dagen i inboxen så länge och hålla ögonen öppna på viktiga mail i skräppostmappen...

 

Hehe, min hotmailbox (registered@hotmail.com) som jag haft väldigt länge - får runt 50-100 spam om dagen... nej, jag använder den inte till något speciellt - förutom dumma sidor som kräver registrering typ demonedladdning av okänd programvara och liknande :)

 

Sedan har jag två vanliga mailkonton (popmail? Jag kör både IMAP och POP3 mot dem) varav det ena är ett studentkonto på MdH som är totalt spamfritt av någon anledning. Antar att de filtrerar spam där månne? För min andra officiella adress får väl 0-8 spam om dagen beroende på...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att man bara får spam om man anmäler sig på tvivelaktiga sidor och i allmänhet inte hushåller med sin mailadress. Gör man det får man inget - jag har aldrig fått nåt jag inte bett om på vare sig min algonet-popmail, tiscali-popmail eller passagen-popmail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har då aldrig haft en hotmailadress hör jag ;)

där har man fått spamm mail innan man visste att kontot var aktiverat :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en hotmailadress i över 5 år, som jag endast använder för registrering på olika sajter, etc där jag inte vill lämna ut min "riktiga" adress. Till den adressen får jag ingen spam. Faktum är att jag får mer till min "riktiga" home.se-adress.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har och har sedan ungefär sex år haft en hotmailadress, men ämnet var ju att man inte får spam på popmailadresser. Att man får massor med spam på hotmail är bara en av anledningarna att inte använda sig av hotmail (och annan webmail för den delen) annat än för registreringssyften som Esc nämner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ämnet var ju att man inte får spam på popmailadresser

Och jag får ingen SPAM till min hotmail som jag endast använder för registreringssyften. Däremot så får jag SPAM till min "rikiga" popmailadress hos home.se (oftast faktiskt svensk, *grrrr*), trots att jag försöker hålla denna adress "ren".

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-06-03 10:45:16 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men home.se är väl finansierad just av reklam/spam?

Eller misstar jag mig? För övrigt var mitt svar riktat till tjoff, det var kanske en smula otydligt..

Popmailadresser som man får via sin ISP däremot, betalar man ju alltid på ett eller annat sätt indirekt för, (genom abonnemangskostnad eller minutkostnad) därför behöver den inte finansieras av reklam/spam och därmed är de rena om man själv inte ser till att besudla dem..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men home.se är väl finansierad just av reklam/spam?

 

Bland annat, innan Tiscali-köpet har emellertid all sådan reklam (och det handlar inte om mer än max ett mail i månaden) kommit från home.se.

Jag skulle inte tro att den delen står för speciellt stor del av deras intäkter.

 

Vad som händer nu när ökända Tiscali har lagt vantarna på dem återstår att se.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men home.se är väl finansierad just av reklam/spam?

 

Som jag har förstått det så får de in sina pengar från modemuppkopplingar, och de har (tydligen) banners på sin hemsida.

 

Jag har ALDRIG fått spam till mitt home.se-konto, ändå är jag inte SÅ försiktig med vart jag ger ut den adressen. Den ligger dock (mig veterligen) inte på någon hemsida, men den har använts vid ett flertal olika "registreringstillfällen".

 

Jag tror att de flesta spammare får sina adresser:

 

1) genom att ladda hem massa hemsidor/följa länkar/etc och leta efter e-postadresser

2) hämta information angående adresser som registrerat webbsidor (whois-stuff)

3) gissa sig till adresser på välkända domäner.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakta: home.se är idag finansierat av samtrafikavgifter.

"Reklamen" är idag bara månadadsbrev från "home.se"

 

Jag tror inte att de säljer vidare sina adresser till nadra företag, eftersom det är bara 2 av mina 5 home.se adresser som drabbas av SPAM.

 

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-06-03 12:24:52 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sno adresser från "kedjemail" ("skicka det här till 10 av dina kompisar...") är ett annat trick som SPAM-makarna brukar använda sig av. Effektiv, då de som skickar vidare denna typ av mail, inte heller skulle fundera på vad man klickar på/öppnar för e-postmeddelanden.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så får de in sina pengar från modemuppkopplingar

 

Korrekt, de pengarna får de eftersom de råkar vara telefonioperatör och då får samtrafik-pengar från de operatörer som modempools-kunderna har.

Dessutom kränger de ju ADSL, Telefoni, webhotell och en massa annat också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sno adresser från "kedjemail" ("skicka det här till 10 av dina kompisar...") är ett annat trick som SPAM-makarna brukar använda sig av. Effektiv, då de som skickar vidare denna typ av mail, inte heller skulle fundera på vad man klickar på/öppnar för e-postmeddelanden.

 

Exakt, och det är ett otyg utan dess like! Att få sin epostadress exponerad för spam-företag på det sättet går inte att skydda sig ifrån.

 

Det största hotet mot Internet i alla dess former är den vanliga godtrogna användarens inkompetens...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som händer nu när ökända Tiscali..

 

Ökända Tiscali? Varför är de ökända?

Jag har verkligen bra erfarenhet av deras tjänster. Oerhört billig och dessutom bra modemuppkoppling, snabb och pålitlig mailserver med enkel address.

Vadan deras ökändhet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...