Just nu i M3-nätverket
Jump to content

APPLE nummer 1 igen.........

Victor Akell

Recommended Posts

iBOOK mest sålda bärbara i det stora landet i Väst.

Återigen visar detta att Jonas W. & andra APPLE skeptiker konstant har fel.

Äpplet rullar för fullt ! Plus 54% på kort tid är ju inte heller någon dålig siffra.

Och snart lanseras .......

Hoppas att Apple lanserar en efterföljare till PowerMac 9500 och 9600, d.v.s 6 PCI-platser, dotterkortsplacerad processor m.m. Dagens G4:or är tyvärr mellanklassdatorer i fråga om utbyggnadsmöjligheter om man jämför med 8500-9600-serien. Jag kör nu en 8500 och väntar på att en uppgraderbar Mac i samma stil kommer (d.v.s ingen ZIF, som är begränsat jämfört med dotterkort).

Erik Gustavsson1

Och vad skulle det tjäna till? Använder du ALL den hård och mjukvara som finns till PC? Eller ens all den hård och mjukvara som finns till Windows?

Men å andra sidan vore det ju bra om den mest vesäntligaste mjukvaran/hårdvaran var Mac kompatibel. Riktigt därhän har ju inte apple kommit, men viktiga applikationer som t.ex Office, Notes, Netscape, Explorer, WinAmp (MacAmp) Photoshop, Indesign, Quark, Dreamweaver mm finns ju för mac, många PC program har dessutom andra motsvarigheter på macsidan även om just det programmet inte finns.

De flesta hårdvaruproducenter stödjer mac för sina utrustningar, ex HP scanners och skrivare, Canon skrivare, Agfa...

Nu när både mac o pc använder samma gränssnitt för inmatningsenheter (möss, tgb mfl) d.v.s USB så är ju förutsättningarna stora för ökat hårdvarustöd.

mvh

Erik (som inte riktigt menade att låta som en Apple säljare... :-)

Hmm... Mitt problem är nog att jag inte riktigt gillar när allt fungerar som det ska hela tiden.

Mitt heta intresse för PC kommer nog av att man alltid måste lära sig nya saker för att hålla den igång. Jäklas lite med inställningar här, skruva lite i burken där.

Vad vore livet utan utmaningar?

/Rille

Rille, Rille lille, du har ju fått allt om bakfoten! Om man VILL köra nån mjukvara för PC så kan man det på en Mac! Har du hört talas om VPC eller Orange?

Kom igen och stödda dig då man kan köra Macprogram på en PC istället!

*Garvar*

Jag har kört dessa emulatorer, körde bl.a Director 7.0 på en G4 400MHz, kändes som man satt med en 100MHz Pentium :-(

Finns faktiskt Mac emulator för PC, Basilisk heter en iaf...

Jonas Wikström

Jagis eller vfn du nu heter!

"Rille, Rille lille, du har ju fått allt om bakfoten! Om man VILL köra nån mjukvara för PC så kan man det på en Mac! Har du hört talas om VPC eller Orange?

Kom igen och stödda dig då man kan köra Macprogram på en PC istället!"

Har du funderat på varför det överhuvud taget finns en marknad för VPC och Orange på Mac? Förstår du inte att ditt uttalande är enormt dumt, du kanstar bara sten i glashus!

Vad Rille beskriver är helt korrekt, det finns ofantligt mycket mer mjukvara till PC än MAC, och framförallt det finns er unika program till PC än på MAC. Om det inte var så skulle marknaden för VPC inte finnas eller hur.

Min aspekt ligger inte i att det bara finns fler programvaror på PC utan att det iochmed detta finns en kraftigare konkurrens. Jämför priserna exempelvis, hur ni än vrider och vänder på det och vilka uttalanden och argument ni ändå kommer med. Priserna på mjukvara är billigare på PC...

/// Jonas

Spridning ÄR INTE kvalitet ! Om så alla Windows-företag släpper gratis program kommer jag inte att byta till Windows. Dessutom kostar kvalitetsprodukter som InDesign, Dreamweaver m.fl EXAKT LIKA MYCKET på båda plattformarna. När jag köper program vill jag ha kvalitet och inte nödvändigtvis det billigaste programmet som finns. MS Publisher är billigare än InDesign, men det sistnämnda är betydligt kraftfullare och bättre. Med Windows-älskarnas resonemang ska man ju dock köra ex. Publisher "för det är ju billigare och man måste ha de billigaste programmen man kan hitta". Om ex. InDesign kommer i Linux-version kan jag KANSKE köpa en PC som komplement till Macen, men jag tänker inte använda Windows. Det spelar ingen roll hur mycket program MSW än har, eftersom de konkurrerande systemen är bättre (även om de inte har lika mycket KVANTITET). Dessutom spelar det ingen roll om man har t.ex 1000 ordbehandlare till Windows, eftersom de som finns till Mac duger bra. Word finns ju dessutom till Mac OS. Med billighetsresonemanget i åtanke får jag nog köpa en gammal CP/M-maskin och köra WordStar, för det är minsann det billigaste (och därmed helt överlägset både Windows och Mac OS :-). CP/M-datorn får jag nog GRATIS och eftersom WordStar kanske kostar någon krona har jag ett paket som slår ut allt annat, just för att det är så billigt.

Om vi överför prisresonemanget (Windows är bäst för program X,Y,Z är billigare än till Mac) till bilbranschen kan jag bara säga: köp en begagnad Wartburg 353. Den är mycket billig och genom att den är det så slår den minsann ut en Volvo S80 T6 med hästlängder.

Om det finns något vett kvar hos alla billighetsivrare så hoppas jag att de inser att Windows inte är världens bästa OS bara för att det nu finns vissa program som är billigare. Vill jag jobba i modern miljö är det UNIX-baserade system som Mac OS X och Linux som gäller och sedan kan W-älskarna tjata om sina billiga program. Jag tänker inte köpa omodern teknik av "billighetsskäl" och jag piratkopierar inte heller (det bästa sättet att få billiga program).

Om jag väljer mellan ett föråldrat OS (Windows) och ett modernt OS (Unix-system) och W har 1.000.000 program och det sistnämda har 100.000 program väljer jag ändå det sistnämda, eftersom dessa 100.000 program klarar alla användningsområden. OS-miljön är viktig och KVALITETEN går före KVANTITETEN och PRISERNA.

PS. Med priserna menar jag att om programmet "Webbutanfinesser version 2.1" i W-version kostar 550 kronor och i Mac-version 560 kronor, så byter jag ju inte till Windows. Jag har inte sett de stora prisskillnaderna mellan Mac och Windows-program, så W-försvararna kan ju gärna få ta med lite prisjämförelser. Konkurrens mellan olika programföretag finns faktiskt på Mac-sidan också (det finns på alla plattformar). Den konkurrens som däremot är bristfällig är på OS-sidan, där man tyvärr försöker sjunga Windows lov och klaga på alla andra system. Om W-älskarna inser att deras system inte är bäst, utan att det faktiskt finns andra produkter som är bättre kommer jag att njuta. Däremot är det irriterande med alla gamla standardargument: "W är billigare, progammen till W är billigare, NT är superduperbäst och slår ut allt annat, W2000 är det bästa, Mac är bara skräp, man kan inte multitaska i vanliga Mac OS" o.s.v. Som jag nämnt i tidigare inlägg: multitasking på persondator har fungerat sedan början av 80-talet i UNIX, så det där med NT-multitasking är ju fortfarande lika skrattretande varje gång man hör det. På Macen har gamla goda A/UX klarat att multitaska preemptivt, BeOS och Linux klarar det utmärkt, Mac OS X Server och Mac OS X går som smort o.s.v så det vore skönt att slippa höra det NT-argumentet hela tiden. NT kan fortfarande inte slå ut Unix och inte heller W2000 klarar det. Mac OS X kör ifrån med hästlängder (genom Unix-konstruktionen). I nått inlägg sade någon att Apple bara kopierade, men till den personen säger jag: fel, det är MS som kopierar. NT är en utvecklad VMS och ingen helt egen MS-konstruerad produkt. Om man nu talar om kopior så är i så fall alla Unix-system (Linux, BeOS, XENIX m.fl) kopior av AT & T:s ursprungliga Unix. MS däremot är det verkligt innovativa företaget som fört in så mycket ny teknologi så man häpnar :-). De har ju minsann uppfunnit minnesskyddet, multitaskingen, GUI:et, användarvänligheten, de snabba operativsystemen etc. Det har verkligen ingen annan gjort. Förresten, IBM uppfann ju PC:n, för inte fanns det väl persondatorer före 1981, inte :-).

OBS ! De sista raderna är ironi, jag menar inte att MS är så innovativa. För att MS-älskarna ska njuta ska jag nu säga några "sanningens ord":

Jag är nu Windows-älskare:

"Jag ska kasta ut min Mac och köpa en PC, för man kan ju inte multitaska i Mac OS. NT är mycket bättre och stabilare så jag tycker inte att andra system är något att ha. Riktiga män ska minsann böka med sina datorer istället för att jobba med sina program. Grafiska gränsnitt är barnsliga, så jag ska komplettera med lite CP/M (PIP är mycket bättre än COPY). Intels processorer är mycket snabbare och modernare än PowerPC, för dem kommer från 70/80-talets 8088 och 8086. PowerPC är helt underlägsen för den är ju från senare delen av 80-talet (POWER) och persondatormodellen från 90-talet. Så antika saker vill man ju inte ha, så man köper x86 istället. Windows-programmen är ju billigare och därmed mycket bättre än alla andra program. Jag ska lära mig kinesiska, eftersom det är det bästa språket p.g.a sin stora spridning (hela 1.000.000.000 människor)."

Denna sista utläggning beror på att jag just indokrinerat mig själv.

Det överlägsna CP/M 80 2.2 går att skaffa hos http://www.emulation.net. Tyvärr vet jag inte var man kan ladda hem WordStar, men det går säkert att ordna. Skaffa dessa två produkter så får ni uppleva föregångarna till MS-DOS och MS-Word. De är som sagt mycket billiga och därmed bättre (för de är ju helt GRATIS). Windows-program är hemskt dyra jämfört med CP/M-program och det samma gäller ju för alla andra datorplattformar. Därför, MS-lovers: skaffa CP/M direkt, så får ni något billigt (och därmed ett bra) operativsystem :-).

För er som inte vet: CP/M-80 var föregångaren till MS-DOS och är helt textbaserat. Det fungerar som DOS, men är 8-bitars. En 16-bitars DOS-liknande version vid namn CP/M-86 finns också. Orsaken till att jag pushar för CP/M är just p.g.a att det är svinbilligt. Macanvändare, Linuxanvändare m.fl har dock inget att hämta i CP/M, eftersom det är helt föråldrat. Prismedvetna Windows-användare kommer dock sannolikt att trivas med systemet.

Kommentar till ovanstående:

Jag ställer frågan till Er som vet...

Jag vet (och ovan vet) att Apple var före IBM. Jag har själv kört ett textbaserat GUI på en Apple II.

Jag har för mig att Apple VAR först om man bortser från vissa system och hårdvaror som aldrig vann spridning? Någon som har PC-historiken i sitt huvud?

Rille sa:

"Mitt problem är nog att jag inte riktigt gillar när allt fungerar som det ska hela tiden."

Det är ju så sant det är sagt!

Vill man jobba så vill man ju att allt ska funka som det ska, men vill man leka och pilla så gör det inte så mycket att allt är instabilt och strular.

Petra som gillar att jobba ;)

Jonas , angående ditt prat om kraftigare konkurrens på PC sidan så är det väl konstigt att

APPLE gång på gång lanserar maskiner & mjukvara som inte bara överglänser WINTEL's motsvarigheter tekniskt , utan dessutom erbjuder bättre valuta för pengarna !

Du kanske även behöver påminnas om att du totalsågade iBOOK !

Innan den ens släppts !

Den första persondatorn (i produktion) var Altair 8800, som lanserades 1975. Den kontrollerades med strömbrytare och saknade skärm och tangentbord.

Dock hade Rank Xerox persondatorer i sina labb redan 1973 (har jag för mig) och de hade både tangentbord och skärm, men var så dyra att de inte serietillverkades.

Den första persondatorn i produktion som liknade våra var Commodores PET 2001, som kom 1976. Apple II introducerades 1977 och den svenska ABC80 släpptes 1978. Det första operativsystemet till persondatorer av dagens typ var CP/M (Control Program/Monitor, senare Control Program/Microcomputer). Det användes på världens första diskettenhet och var en direkt föregångare till MS-DOS. DOS är mycket likt CP/M, eftersom det senare skulle vara lätt att lära sig. CP/M fanns i två versioner: CP/M-80 och -86. Skillnaderna var att -80 var avsedd för Intel 8080 (och den kompatibla Zilog Z80) som var 8-bitars processorer. -86 kördes på 16-bitars processorer. Apple II:s system kördes på 6502-processorn och ersattes senare av ProDOS. Den mest mogna persondatorn på 70-talet var tveklöst Apple II, även efterföljaren Apple III inte var så lyckad. Den första hårddisken (till persondatorerna) ProFile kom till Apples maskiner.

CP/M-maskiner fanns i produktion under nästan hela 80-talet, med modeller som Commodore 128, MicroBee, Amstrad m.fl.

IBM:s PC var ingen sensationell dator då den kom, eftersom den använde beprövade komponenter. Den var dock intressant, eftersom den visade att jätten trodde på persondatorerna, som de tidigare avfärdat som "leksaker".

Den första riktigt moderna datorn i produktion var Apple Lisa, som kom 1983. Den hade grafiskt gränsnitt och liknade Macen. Macen tog dock snabbt över, eftersom den var betydligt billigare. Amigan var nästa revolution, med sin multitasking, snygga gränsnitt och höga grafikprestanda. PC-industrin har däremot inte reformerat marknaden, eftersom de endast kopierat konkurrenterna. (Microsoft, de största kopierarna av dem alla.)

Viktor, de kära Windows-älskarna kommer tyvärr inte att inse konkurrenternas fördelar. Om någon klagar på inlägget som V har skrivit, säger jag bara: kör CP/M, för det är det bästa och billigaste:-). Argumenten om priserna och att Mac är dyr, visar att MSW-lovers inte vill ha kvalitet utan det billigaste som går att hitta. De bör därför skaffa sig något av följande paket:

*486-PC

*Scanner för 599 :- som kopplas till parallellporten

*IBM:s ECD-skärm

*Windows 3.11

Om detta är för dyrt rekommderar jag:

*Intertec Superbrain eller ABC80 (med UNI-80)

*Matrisskrivare

*WordStar

*Extra diskettenhet

Det sistnämnda paketet går att få tag på GRATIS, eller í varje fall för några kronor. Därför är det överlägset allt annat.

Till er som har vett kvar: köp Macintosh, Silicon Fruit-maskiner och andra med PPC, eftersom de är snabbare, effektivare och bättre konstruerade. Operativsystem bör vara Mac OS, Mac OS X, Linux, BeOS och andra. Rata Microsoft, bara.

Visst kan jag göra stycken. Dock kan man ju tolka "läs-oviljan" lite olika, men det ligger tyvärr inte långt ifrån att gissa att mitt inlägg kunde ha skadat tron på Microsoft som datorvärldens frälsare och Gud, som alltid legat främst i utvecklingen, och därför inte var läsbart.

Om du tycker att MS är marknadens bästa företag med datorvärldens BÄSTA produkter rekommderar jag att du försöker hitta sajter på temat "Why Windows are Better". Jag söker inte efter sådant material, eftersom MS inte är världsbäst. Konkurrerande produkter kommer ALLTID finnas även på OS-marknaden och Windows kommer inte någon gång att kunna utnämnas till DET BÄSTA operativsystemet (om jämför med konkurrenterna). (Jag tänker på dina inlägg som visar att W2000 är en guda-sänd produkt. Alla tycker inte att W är så överlägset som du gör och därför kommer kritik mot MS att finnas om man inte tar bort den rätten).

Jag kan däremot hålla med om att W2000 säkert är den bästa Windows-versionen, men det betyder inte att det är det bästa OPERATIVSYSTEMET.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...