Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Visa Källa"


Sebjulon

Rekommendera Poster

Hur gör man så att personer som kommer till ens sida inte kan trycka på "visa källa" och se alla "koder" som man har skrivit?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer typ få hela eforum mot dig nu eller nåt :)

Eller iaf folk som kommer säga ungefär samma sak som mig.

 

Men nej ingen ide att lägga ned tid på sådana script, vill folk kopiera så gör dom det. Bara onödigt att lägga in en massa kod som inte behövs.

Vis källa tror jag inte ens man kan ta bort, skulle vara nåt för högerkklick visa källa.

 

Här är om du nu vill använda det

http://www.frenetic.se/javascript/noright.asp

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-29 21:46:07 av Mattias.f]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Du kan ju alltid testa att använda dig utav http://www.javascript.nu/javascript/skydd.shtml . Då blir det besvärligare att ta din källkod.

Men rekommenderar inte detta då det oftast skapar irritation.

Och allt som kan visas i webbläsaren kan också knyckas!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehm?

 

Själv tycker jag att det är ett av de bästa sätten att skydda koden på.

 

Av den anledningen att jag slipper störas av jobbiga rutor varje gång jag högerklickar..

 

Nog för att du kan se källan, men det är inte det skyddet går ut på. Skyddet går ut på att göra koden "oläslig". Kolla på koden så får du se...

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-05-29 22:18:17 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Oj, det där var det lamaste försök jag sett att skydda kod.
Jag sparade sidan på disk (vanlig File-Save från Browsern) och sen var det klart. :-)

Hur får du html-koden läsbar?

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får du html-koden läsbar?

 

Det tog fem minuter. Vill du se exemplen ?

 

Men visst, det var ett av de mer kreativa sätt jag sett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför vill man skydda simpel HTML-kod?? Det förstår jag inte!

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren

Ingen snor dina hemligheter om hur anvancerat du nästlat dina taggar =)

Om du däremot vill gömma din javascript så är det bara att include:a den och bara tillåta åtkomst till de filerna inom servern, dvvs inte I_USER

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du däremot vill gömma din javascript så är det bara att include:a den och bara tillåta åtkomst till de filerna inom servern, dvvs inte I_USER
Man kan väl inte gömma JS genom att inkudera dessa från en separat fil. För att JS ska fungera på klientsidan så måste scripten laddas ner på klienten.

 

Eller hur menar du?

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var otydlig men det enda jag behöver göra för att få koden i klartext är just att spara den till disk.

 

Jag är inte korkad, jag gjorde faktiskt View Source :-)

En view-source visar bara den "krypterade" koden, men om jag sparar sidan till disk så sparar den sidan som den är rendrerad och då ligger precis all HTML i klartext.

 

Kanske är en mozilla-feature men det tyder ju bara på att den som gjort lösningen inte är speciellt insatt.

 

Edit: Du har helt klart en poäng i att det är en bra lösning såtillvida att den tillskillnad från alla andra lösningar som inte funkar iaf inte ger ifrån sig en massa popuper :-)

[inlägget ändrat 2003-05-30 01:05:04 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev, jag sparar den till disk, filen innehåller precis allt, både javascriptet med det "krypterade" och den okrypterade html:en som scriptet har genererat.

 

Tog inte ens 20 sekunder att upptäcka det.

 

Edit: För den som undrar varför jag fick för mig att spara sidan, så var det helt enkelt mitt första steg för att undersöka den sk krypteringen lite närmare, jag blev faktiskt lite paff när jag tittade på den sparade filen och konstaterade att Mozilla gjort jobbet åt mig.

[inlägget ändrat 2003-05-30 01:01:09 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller hur menar du?

 

Det finns en spridd missuppfattning att man kan hindra folk att hämta hem javascripts och bilder annat än från sidor som samma server servat genom att titta på referer-fältet.

 

Det funkar naturligtvis inte, eftersom vem som helst kan sätta referer till vad som helst, orkar man inte det kan man alltid plocka filen från sin lokala cache.

 

(Bara min gissning dårå, jag vet ju inte om anjuna menade så :-)

[inlägget ändrat 2003-05-30 00:52:03 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren

Det går att tillåta enbart IIS på din egen server att hämta och skicka vidare ett javascript. Det är bara att lägga scipten i en egen mapp, och figga rättigheterna för åtkomst därefter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett javascript som ska köras på servern, ja.

I normalfallet körs emellertid javascripts på klienten och då funkar det inte på det sättet, browsern behöver kunna hämta javascript-filen, kan browsern göra det kan vem som helst göra det. Det är inte svårare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren
Ett javascript som ska köras på servern, ja.

 

Ok, det var det jag trodde det rörde sig om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara påpeka att Visa källa i NS 4.7 direkt ger dig den okrypterade versionen. Behöver alltså inte ens spara för att se hur sidan är konstruerad... starkt skydd - pytt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...