Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekomendation av Nätverkskort sökes !


MattiasN

Rekommendera Poster

Jag skall koppla upp mig mot högskolans fasta nät och skall därför inhandla ett nätverkskort. Nu undrar jag om det är någon som kan rekommendera något speciellt kort? De enda kriterierna jag fått är att det skall vara ett Ethernet-kort med TP-uttag och 10/100 mbit. Jag är beredd att lägga upp till 7-800 kr på kortet, men kommer jag billigare undan är det såklart bra...

Så, vilken typ och/eller fabrikat är det bästa valet, och har det egentligen någon större betydelse om det är PCI eller ISA?

Om det har någon betydelse, så har jag en Celeron 300A med Abit BH6 och 128 mb ram.

Tacksam för svar !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke Sedell1

Om du vill slippa problem så välj någon känd tillverkare. Själv kör jag med D-LINK 530TX.

Det är ett Fast Ethernet PnP PCI-kort.(100Mbit)

 

Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt val skulle ha varit ett Intel Etherexpress Pro/100+ som går loss för en 5-600 spänn alternativt ett 3Com Fast Etherlink XL som kostar ca 200 spänn mer.

 

Köp ett Intel kort, det tror jag du blir nöjd med och du ska ha ett PCI om du har plats ledig, ISA suger i jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit rekommenderad att köpa 3Com PCI Fast EhterLink XL-TP 100Mbit (3C905B).

Någon som har erfarenhet av detta kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket bra kort helt klart, jag skulle dock rekommendera Intelkortet ovan pga mindre drivrutinstrul vid olika OS.

Det är mina erfarenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...