Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
eggertsen

SMS i fasta telenätet

Rekommendera Poster

eggertsen

Hej!

Jag är nästintill säker på att SMS håller på att implementeras i det fasta telenätet. Det finns idag DECT-telefoner som stödjer SMS. Dock är det oklart om det finns någon enhetlig och fastställd standard. Eftersom jag går i tankar att köpa en DECT-telefon, så vore det intresseant at få lite mer info om hur det egentligen ligger till med SMS i fasta nätet.

Tele2 har en iType (tror jag det heter) och Siemens har en telefon (Gigaset 4010) som sdödjer SMS i fasta nätet. Om de bygger på samma standard vet jag ej. Förmodligen finns det i dag ej heller några gateways mot de mobila telenäten.

Den som har mer info får gärna höra av sig här i forumet.

/Christian

Frågan har ställts tidigare:

http://groups.google.com/groups?q=sms+i+fasta+telen%C3%A4tet+group:swnet.teknik.telefoni&hl=en&lr=&ie=UTF-8&group=swnet.teknik.telefoni&selm=b0kbn9%24q78g9%241%40ID-55388.news.dfncis.de&rnum=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jonasn
Tele2 har en iType (tror jag det heter) och Siemens har en telefon (Gigaset 4010) som sdödjer SMS i fasta nätet. Om de bygger på samma standard vet jag ej. Förmodligen finns det i dag ej heller några gateways mot de mobila telenäten.

För att kunna skicka sms i tele2:s nät måste du använda deras sms-terminal. Det är alltså inte möjligt att använda Siemenstelefonens sms-funktion.

Ryktet att även telia håller på att implementera sms-funktioner i det fasta telenätet har cirkulerat i över ett år nu. Jag har inte kollat upp hur pass mycket sanning det ligger i ryktet, men det finns säkert någon annan som sitter på ytterligare info om detta.

Mitt råd är att inte låta en eventuell sms-funktion vara avgörande vid val av DECT-telefon. Siemenstelefonerna är dock väldigt trevliga, jag hade själv en 4010 micro som var grym. Att kunna ställa in olika ringsignalvolym för olika timmar på dygnet är praktiskt. Tyvärr är gränssnittet lite seg. Vet inte om det även gäller comfort och classic-modellerna.

//jonasn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Köpte ett "tvåpack" Gigaset 4015 igår, och har nu börjat lära mig telefonerna (samt kodat basstationen! Oerhört viktigt, eftersom "vem som helst" med GAP-telefon annars kan ringa på ens linje..).

Jag har pensionerat de analoga trådlösa, vilka på sin tid (1990-talet) var ett enormt lyft från trådtelefonerna. Att skaffa DECT blev faktiskt ett lika stort lyft från analog trådlöst, som lyftet var mellan tråd-analogt trådlöst en gång i tiden..

Viktigare ärenden (sekretessbelagda samtal) sköttes dock enbart från trådtelefon förr. Numera så har jag enbart kvar en enda trådbunden lur av säkerhetsskäl. (trådlösa telefoner funkar inte vid elavbrott, om man saknar batteribackup i basstationen, och vilka har sånt?)

Med repeatrar kan man ju täcka upp näst intill halva kommunen! Så det blir ju som ett litet mobilnät mer än enbart en trådlös telefon..

Skoj att kunna ringa internt. Max räckvidd är 300 meter telefon-basstation, vilket antagligen (?) innebär max 600 meter mellan telefon-bas-telefon. Får väl muta någon kompis att sätta upp repeater.. Testade väntmusiken vid parkerade samtal, fast det låter väl inte så imponerande. Eine kleine nachtsmusik i Game&Watch-ljudkvalitet..

Kan verkligen rekommendera Siemens DECT-system. (För det är faktiskt ett system och inte enbart en trådlös telefon)..

Hur blev det med GAP-standarden då? Bättre DECT-system (som exempelvis Siemens 4000-serie) stöder ju GAP. När jag hörde om DECT i ett teknikprogram på BBC-tv en gång på 90-talet skulle man ju kunna ROAMA med DECT/GAP. Alltså ungefär som man kan "WLANA" ute på stan på andras nät. [det var därför jag kodade basstationen!]. Då på nittiotalet sa man att DECT med GAP skulle kunna börja konkurrera med mobiltelefonsystem som GSM... Men hur 17 skulle det fungera i praktiken? Jag ser flera begränsningar i detta läge. DECT är ju inte avsett för fler användare än 6 per basstation..

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Hehe:

Apropå GAP-telefoner:

Comviq hade en reklamkampanj något år sedan:

"Vill du ringa billigare, så skrik!!"..

hehe..

Telia (där jag köpte telefonerna by the way) försökte pracka på mig 200:- extra rabatt om jag valde telia som operatör i minst 12 månader..

Hur go e man om man går på något sådant?

Mitt portugisiska telebolag (13% moms) slår varenda svensk operatör! 200:- i extra rabatt på telia skulle vara "uppätet" på en månad..

Så gå inte på dylika erbjudanden!

Bra och billig operatör: (rekommenderas å det varmaste) http://www.uvtc.com/timepiece/sweden/

MVH

pedagogen

[inlägget ändrat 2003-05-27 07:42:31 av CJ Björkdahl]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Comviq hade en reklamkampanj något år sedan:

"Vill du ringa billigare, så skrik!!"..

Helt sant. Använder man Comviq, måste man skrika emellanåt för att nå fram... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Illsley

Bara på landet... i Storstäderna funkar Comviq fint :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
VMS7™
Bara på landet... i Storstäderna funkar Comviq fint :)

Storstäd...erna? I pluralis? ;)

/VMS7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]

Ja, det är väl med nöd och näppe som Stockholm kan kallas "storstad" (750.190 per 2000-12-31)

åtminstone internationellt sett så är Stockholm en liten stad. Men, men störsT i Sverige i varje fall.

Göteborg = storstad? 460.308 invånare per 2000-12-31 - Inte då!

(Källa http://www.scb.se/)

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sangberg

samt kodat basstationen! Oerhört viktigt, eftersom "vem som helst" med GAP-telefon annars kan ringa på ens linje..).

Är det verkligen så?

Måste man inte registrera telefonen i basstationen och för att göra det så måste man väl ha fysisk tillgång till den?

[inlägget ändrat 2003-05-27 11:25:36 av Sangberg]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Måste man inte registrera telefonen i basstationen och för att göra det så måste man väl ha fysisk tillgång till den?

Jo, så är det. I alla fall på de telefoner som jag varit i kontakt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Man behöver bara vara i fysisk kontakt med handenheten. Har man inte kodat basstationen så kan vilken GAP-telefon som helst registrera sig och därmed ringa. Så mitt råd är att koda basstationen. Lätt som en plätt, tar knappt en halvminut.

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson

På det basenheter jag sett, måste man tryck på en knapp och sedan inom en viss tid göra registreringen i handenheten, annars går det inte. Och jag har testat att göra registrering utan att trycka på den knappen. Det går inte. Och jag har inte lagt in några koder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Egentligen skulle man kunna gå ut med en lur ut på stan och testa "slumpartat" att registrera luren med kod 0000.. Undrar hur många basstationer som skulle svara då? ;-)

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Ja, det finns en sådan knapp, men den behöver bara användas om systemet hängt sig. (Vilket det antagligen kan göra, som "alla" avancerade processorstyrda system).

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson

Läste du hela mitt inlägg, eller du bara antar att jag fantiserar?

måste man tryck på en knapp och sedan inom en viss tid göra registreringen i handenheten, annars går det inte

och

Och jag har inte lagt in några koder

Det kanske skiljer mellan tillverkare och modell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
På det basenheter jag sett, måste man tryck på en knapp och sedan inom en viss tid göra registreringen i handenheten, annars går det inte...Ja, det finns en sådan knapp, men den behöver bara användas om systemet hängt sig.

Kan det skilja på olika fabrikat? För de Ericsson sladdlösa vi har på jobbet är jag så gott som säker på att vi var tvungna trycka på basenhetens knapp för kunna registrera lurarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson

Tack. Det är alltså inte jag som fantiserar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Det kan nog skilja mellan tillverkare och modell, ja.

Men hursomhelst så bör man koda sitt system.

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonasn
Skoj att kunna ringa internt. Max räckvidd är 300 meter telefon-basstation, vilket antagligen (?) innebär max 600 meter mellan telefon-bas-telefon. Får väl muta någon kompis att sätta upp repeater..

Räckvidden inomhus är (max) 50 meter beroende på vad som finns ivägen. Jag hade problem att få den att räcka bort till köket som ligger ~15 meter bort.

Detta är dock inte specifikt för Siemenslurar, utan gäller alla DECT-lurar. 401x-familjen stödjer ju även internkommunikation utan basenhet, vilket i praktiken innebär att man på kortare avstånd kan använda dem som mobiltelefoner utan samtalsavgift. Mycket bra gjort av siemens!

Hur blev det med GAP-standarden då? Bättre DECT-system (som exempelvis Siemens 4000-serie) stöder ju GAP. När jag hörde om DECT i ett teknikprogram på BBC-tv en gång på 90-talet skulle man ju kunna ROAMA med DECT/GAP. Alltså ungefär som man kan "WLANA" ute på stan på andras nät. [det var därför jag kodade basstationen!]. Då på nittiotalet sa man att DECT med GAP skulle kunna börja konkurrera med mobiltelefonsystem som GSM...

4000-serien är den tredje generationen från siemens som stödjer GAP, så det behöver inte vara spciellt moderna lurar för det. GAP medför väl att du ska kunna ansluta lurar och basstationer till varandra oavsett fabrikat. En telefon måste alltid ha en "hemmabas"-station, och kan inte roama fritt. Siemens lurar kan inte ens roama (under pågående samtal) mellan olika basstationer inom samma system. Jag vet inte om det finns andra fabrikat som kan det, men det tror jag knappast.

Kan verkligen rekommendera Siemens DECT-system. (För det är faktiskt ett system och inte enbart en trådlös telefon)..

Synd bara att de la ner sitt Homestation-projekt. Och att de har bytt bottenkontakt i de nya mobiltelefonerna. Förra mobilgenerationens tillbehör (handsfree, mp3spelare, datakabel osv..) Fungerar ju även till 401x-seriens DECT-lurar. Förhoppningsvis kommer det snart en ny generation, gärna med inbyggd bluetooth.. :)

//jonasn, gillar siemens.

[inlägget ändrat 2003-05-27 13:47:11 av jonasn]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
vilket i praktiken innebär att man på kortare avstånd kan använda dem som mobiltelefoner utan samtalsavgift. Mycket bra gjort av siemens!

Man betalar inte någon samtalsavgift för normala internsamtal heller....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonasn
Man betalar inte någon samtalsavgift för normala internsamtal heller....

Nej, jag vet, men i jämförelsen med mobiltelefoner tyckte jag det var viktigt att påpeka.

Finns det andra fabrikat som klarar internsamtal utan basstationens inblandning eller är siemens ensamma om detta?

//jonasn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Tror det finns ganska många fabrikat som kan använda "interncall".. Jag tänkte att själva basstationen kunde funka som en repeater mellan telefonerna, men det är möjligt att trafiken går direkt mellan lurarna, så räckvidden begränsas ju då..

[tänk på en linje mellan två punkter samt en triangel mellan tre punkter, eller snarare en cirkel där alla tre punkterna befinner sig inom. Att basstationen [utan att blanda in utgående linje] funkar som "repeater" hade ju varit utmärkt, eftersom räckvidden mellan två "internpratande" enheter fördubblas..]

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Runt Göteborg bor det 1500000 personer. Totalt blir det cirka 2 miljoner med Gbg:s kommun inräknad. Så någon liten stad är Göteborg absolut inte..

Men vi skall nog vara glada åt hur vi har det, eftersom våra "löjliga" bilköer etc. inte alls är så farliga som miljöpartiet med flera tror, utan bara en fis i rymnden.. Den som suttit fast i en tysk bilkö ("Stau") vet vad jag menar.

Egentligen vore det pedagogiskt att skicka alla svenskar (inklusive miljöpartister) till ett par riktiga "Staus" (köer) i Tyskland. Samt testa hur "biltullarna" (betalvägarna) fungerar i Frankrike när vägvakterna går i strejk. (Dom strejkar där "vareviga dag". På sätt och vis gillar jag deras civilkurage..)

Nä, våra köer i Sverige är löjligt (läs trevligt) små, och våra "storstäder" är också tämligen diminutiva. Något vi borde vara glada för.

Undrar hur DECT funkar i en äkta storstad?

300 meters räckvidd i en "äkta storstad" [Paris, NY, Berlin, London etc] är ju jättemycket, och torde i praktiken innebära att systemet testas å det hårdaste.

Tusentals DECT-handenheter som pratar med sina respektive basstationer....

Det var bland annat därför jag la ner mina analoga telefoner, dessa hade 5 eller 10 kanaler att söka på, och det funkade jättebra 1990. Då var dessa ensamma mer eller mindre.

Med tiden tog det längre och längre tid för telefonen att hitta en ledig kanal [varenda hjävel har trådlöst idag] och tillsammans med säkerhetsaspekten [analoga samtal avlyssnas lätt av vanlig scanner] så blev det DECT.. Har funderat på detta i över två år, men först igår slog jag till... (fått en massa ö-tids-ers.)

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Ville bara påpeka för Jonasn att räckvidden är mycket beroende på hur det ser ut i omgivningen:

Betonghus "fördärvar" situationen avsevärt, och även om grannar har en massa dect-telefoner. (färre kanaler lediga).

Har man också en massa datorer i närheten som ligger runt 1900 MHz, så stör detta också.

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonasn
Tror det finns ganska många fabrikat som kan använda "interncall".. Jag tänkte att själva basstationen kunde funka som en repeater mellan telefonerna, men det är möjligt att trafiken går direkt mellan lurarna, så räckvidden begränsas ju då..

[tänk på en linje mellan två punkter samt en triangel mellan tre punkter, eller snarare en cirkel där alla tre punkterna befinner sig inom. Att basstationen [utan att blanda in utgående linje] funkar som "repeater" hade ju varit utmärkt, eftersom räckvidden mellan två "internpratande" enheter fördubblas..]

Jag tror det går via basstationen om den finns tillgänglig, och annars direkt via lurarna. I så fall funkar ju din teori. Siemens 401x är dock den enda telefonen jag har sett denna funktion på. Alla andra jag testat är beroende av basstationen för internsamtal.

//jonasn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...