Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SMS i fasta telenätet


eggertsen

Rekommendera Poster

Ville bara påpeka för Jonasn att räckvidden är mycket beroende på hur det ser ut i omgivningen:

Betonghus "fördärvar" situationen avsevärt, och även om grannar har en massa dect-telefoner. (färre kanaler lediga).

 

Jodå, jag är fullt medveten om det. I mitt fall berodde förmodligen räckviddens begränsning på interferens.

 

Har man också en massa datorer i närheten som ligger runt 1900 MHz, så stör detta också.

 

Menar du klockfrekvensen på processorn? Skulle den sända ut radiovågor? Jag har varit med om att mikrovågsugnar stör bärbara telefoner, men datorer..?

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vi skall nog vara glada åt hur vi har det, eftersom våra "löjliga" bilköer etc. inte alls är så farliga som miljöpartiet med flera tror, utan bara en fis i rymnden.. Den som suttit fast i en tysk bilkö ("Stau") vet vad jag menar.

 

Hur är det nu man säger.. "Alla bäckar små.."?

 

Egentligen vore det pedagogiskt att skicka alla svenskar (inklusive miljöpartister) till ett par riktiga "Staus" (köer) i Tyskland. Samt testa hur "biltullarna" (betalvägarna) fungerar i Frankrike när vägvakterna går i strejk. (Dom strejkar där "vareviga dag". På sätt och vis gillar jag deras civilkurage..)

 

Vägtullarna blir ju föremål för ganska många strejker. Själv försökte jag åka igenom dem när bönderna strejkade genom att hälla ut gödsel (dvs skit) på motorvägarna och blockera tullarna. Inte alls speciellt optimalt tycker jag.

 

Nä, våra köer i Sverige är löjligt (läs trevligt) små, och våra "storstäder" är också tämligen diminutiva. Något vi borde vara glada för.

 

Håller med.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jovisst sänder datorn ut störande vågor... Vissa frekvenser stör mer än andra... Och idag så ligger tyvärr både "datorfrekvenserna" och "telefonfrekvenserna" runt 2000 MHz......

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

och bluetooth och mikrovågsungnar och wlan-nät...

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-27 20:10:20 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Japp. Fruktansvärt mycket ligger där.. Lite dumt, egentligen..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo alltså jag har en Siemens 4010 och det första jag tänkte när jag läste bruksanvisningen var precis det du sa att vem som helst kunde använda sig av min basstation, så jag kodade den ganska omgående..

 

Men, för att lägga till telefonen så var jag tvungen att trycka på en knapp på baksidan av stationen annars fungerade det helt enkelt inte...tji fick alla ondsinta telefonleechande grannar =)

 

Men det är klart, man skall väl egentligen alltid tänka på säkerhet så nog bör man koda stationen iaf av ren princip..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag tolkar diskusionen somom ingen egentligen vet om/när/hur SMS kommer att implementeras i det fasta telenätet. Om man surfar runt på ETSIs hemsida finsn där lite information om att någon standard är på gång, men inga riktigt konkreta uppgifter.

 

Jag jobbar med utveckling av DECT-utrustning (ej konsumentprodukter) och kan därför tilläga lite info i diskussionen om roaming med DECT/GAP.

 

Ett antal parametrar måsta stämma för att en DECT/GAP -telefon ska roama in på ett annat nät. Bland annat måste det nät som telefonen ska roama till sända ut identiteter så att telefonen vet att den får roama in där. Dessutom måste telefonen vara registrerad i det system den försöker roama till. Telefon och system måste nämligen ha samma krypteringsnycklar för att telefonen ska tillåtas sätta upp en trafikkanal mot en bas.

 

En DECT/GAP-basstation kan hantera åtta samtidiga samtal per frekvens. (det finns 10 frekvanser, men basstationen kan normalt bara sändapå en frekvans i taget).

 

/Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...