Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Första bekantskapen


Weyland

Rekommendera Poster

Tja, första eftermiddagen med WinServer2k3 i samband med två nya IBM x335:or förlöpte tämligen oönskat :)

 

1) Senaste IBM ServerGuide verkar inte hantera installation av Win2k3... (nå, den version som följde med i alla fall, 6.13-nåntingen - nyare verre kanske finns?) vilket ger

 

2) Ett utropstecken i enhetshanteraren som jag inte lyckats lösa ännu.

 

3) Vidare så lyckades installationen av Win2k3 bara på en av två identiska 335:or (identiskt konfigurerade) - den andra stannar precis i början av installationen med något inf-error, file corrupt. Förmodar det eventuellt är skräp från ServerGuide på systempartitionen - borde gå att lösa utan problem.

 

4) Den som installationen lyckades på klarar inte av en omstart längre - vid omstart ifrån win2k3 (oavsett anledning eller tillvägagångssätt) dör servern precis när den ska resettas, den varvar ner och errorlampan tänds. En titt under locket och lightpath-dioden jämte CPUn lyser. Mycket mysko. Rycka strömsladden och stoppa i den igen får den att vakna till liv igen. Jo, jag har plockat loss å återinstallerat cpu (Xeon 2,6) och kylfläns.

 

5) Installation av Citrix Metaframe XPa lyckades inte, unknown error installation aborted när den nästan är klar. Tror dock det kan bero på ms installerversionen? Stod något om det i dokumentationen till metaframe... annars kanske det är så att den Metaframe inte stöder Win2k3 utan man måste ha Presentation-versionen?

 

6) Hur/var får man tag på multilanguage user interface pack? Trodde det var gratis.... vill juh pusha på svenskt gränssnitt för metaframeanvändarna.

 

Om det verkar som jag inte direkt nystat så mycket i problemen är det för att ovanstående utspelades mellan halv fyra och fram till sex idag ungefär - sedan tröttnade jag och åkte hem för att vila lite (och dela med mig av problemen innan jag grottar i dem igen) :)

 

Vidare hade någon parkerat en blå volkswagen på vår förhyrda parkering så ett samtal till securitas har jag oxå hunnit få iväg... tips, råd och kommentarer om ovanstående problem mottages tacksamt förstås :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-05-23 18:19:47 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare hade någon parkerat en blå volkswagen på vår förhyrda parkering så ett samtal till securitas har jag oxå hunnit få iväg... tips, råd och kommentarer om ovanstående problem mottages tacksamt förstås :)

Ett tips kan du få: Den är inte min. :-)

 

Bortsett från det så låter det som att WinSrv2003 har en del barnsjukdomar, såvida du inte har drabbats av maximal unglück oder so.

 

Nästa serverinstallation jag gör kommer jag antagligen bara lägga Backup Exec 9 på. Förhoppningsvis flyter det bekymmersfritt.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM och Linux ska det väll vara

IBM har nog gjort någott fuffens det är inte en IBM folka också ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM o AIX är det väl ändå... :]

 

Nåja, återstår väl att se i början på nästa vecka eller senare i helgen om jag orkar rota runt lite och se vad det hela beror på. Det är juh inte omöjligt att ena burken är trasig och den andra.. eh.. vete fan, men låt säga att jag råkade trycka next en gång för mycket i serverguide så den... eh.. neeh, fan omöjligt - så långt gick jag aldrig i NOS-delen :)

 

--

.Wey - neh, dags för lite/massa AoM och hembio!

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...verkar som allt går att skylla på Metaframe XP FR2 - behöver tydligen FR3 (aka Presentation Server?) för att det ska fungera på Server 2003. Flera som prövat FR2 har totalkraschat sina Server 2003-installationer, antar det är därför den dör vid omstart hos mig :)

 

Jaha, måste man få tag på den j-a FR3:an då.. 400MB - ugga, och citrix ftp ger runt 10KB/s just nu, tuuuungt :(

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-05-26 11:11:09 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jahapp, nu är det bara 1h 20min kvar på nedladdningen från ftp.citrix.com *gäspa* jag som började vid elvatiden :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...skit-ftp - den har avbrutits ett otal gånger och börjat om från början. Stöder den inte resume ens en gång? Gaaaah...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, sitter du fortfarande och laddar, hur långsamt går det egentligen? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur långsamt går det egentligen?

 

Tja, 1-10KB/s på sin höjd - varierar stort.. skitirriterande, kan de inte ha en europeisk spegel åtminstone? Nästan 400MB i den hastigheten är en pina - å jag har förresten testat med tre olika ISPs så det är inget fel i den här änden ;)

 

Är det någon som vet ett snabbare sätt att få tag på FR3/SP3 till Metaframe XP så skrik till... den släpptes juh 22 maj så man får väl anta att dom har ett hårt tryck på sin ftp - men det här är fan löjligt.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen detta..

 

Skulle installera 2003 på en IBM Eserver xSeries 345 server och gissa om det gick?..

 

Fick konstant blå dump och omstart i en snygg loop...

 

Efter mycket letande och sökande kom jag fram till att bios måste uppdateras (server är ju ny!) Serverguiden som följde med stöder inte 2003! Bara att hämta en ny från IBM. Bränna ut den på cd. Sen skapa en diskett med nya drivrutiner för scsiraiden, sen kunde installationen börja...

 

Och hör och häpna det gick bra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju kanon, då kanske en annan vågar sig på det också, tänkte sätta upp en testmiljö, men fortfarande lite skeptisk, men ähh det är bara och köra på antar jag.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serverguiden som följde med stöder inte 2003! Bara att hämta en ny från IBM.

 

Fasen, jag som tyckte jag kollade hos IBM och den nedladdningsbara var samma version som skivan jag fick med... jaja, här ska tankas ner skivor! Tackar :)

 

Lust att bidra med en URL eller tips för att få tag på serverguideskivan på ibm's sidor? Eller är det ftp som gäller?

 

BIOS/firmware-uppgradering, ingår inte dessa oxå med serverguide-skivan då förresten? Eller är de bara för övervakningssystemet?

 

Btw, Windows Server 2003 hade drivrutiner till SCSI-kontrollern i x335:orn - så det var bara att skita i å trycka F6 i början =D

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-05-27 15:53:39 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...att bios måste uppdateras (server är ju ny!)

Man vet aldrig hur länge servern har legat på hyllan.

Man skall nog alltid ha för vana att flasha BIOS efter att man har fått upp den ur kartongen.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swed65

Serverguiden som följde med stöder inte 2003! Bara att hämta en ny från IBM.

 

Har du lust att berätta vart du hittade den? Jag hittar bara samma version (6.1.3) som jag fick med servern på skiva som bara stöder 2000 och neråt...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6.1.3 är ju den senaste?

 

Trodde jag med.. å den har inget 2003-stöd vad jag kan se. Därför jag undrar :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...