Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken kvalitet kan man förvänta sig?


Micke28

Rekommendera Poster

Hej!

Vilken kvalitet kan man förvänta sig av att skapa en dvd-film av en avi-film? Jag använder en Canon DV 650i kamera samt Adobe Premiere 6.5, Discreet Cleaner XL och DVDit 2.5 PE.

 

Kvaliteten på avi-filmen från kameran är det inget synbart fel på i datorn. Men när jag har konverterat den till MPEG2 i DC XL och bränt ut filmen på DVD med DVDit 2.5 får jag konturer runt de flesta objekt på filmen när jag tittar på den i tvn. Får ofta "pixlar" vid konturer vid rörelser också. Har provat de flesta inställningar i DC XL men det blir just ingen skillnad. Kan påverka färgmättnad och så vidare. Använder för övrigt progressiv "linjeupplösning". Hur ställer jag in Gob-inställningarna för att få bästa bild? Nån som har ideer eller tips? Vad ska jag göra - jag vill ha hyfsad kvalitet - kanske inte vad man är van att få från dvd-filmer men det måste ju gå och få det bra i allafall, jag menar bilden måste ju kunna gå att få "ren". Att det inte blir samma resultat i upplösning som med en köpt dvd-film fattar jag med en så pass "enkel" kamera men det är störningarna i bilden som jag vill få bort. Hjälp???

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Micke28!

Jag har ett liknande problem ( se mitt inlägg; Max the waker)

AVI filmen är bra men vid omkodning till SVCD eller MPEG2 blir det inte bra.

När jag har provat att öka bitrate till ca 6000 blir det bättre men inte OK.

 

Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...