Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BBB VDSL


devilwithin

Rekommendera Poster

devilwithin

 

BBB skall fr o m juni månad börja erbjuda VDSL (10mbit/s ner, 9mbit/s upp), men kravet är att man bor max 750 meter från sin telestation. Hur sjutton får man reda på hur långt det är till ens telestation? Vill ju kolla om jag ens kommer att bli påtänkt för det VDSL-abbonemanget.. hilfe tack!

 

- devilwithin

---

It's not nerdy to wish for a BFG10k from the mid summer blonde!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Skapad
  • Senaste svar
Mr Andersson

750 meter är ju nästan inom optiskt avstånd...

Telia borde kunna svara på det, eller BBB för den delen eftersom det är dom som ska sälja tjänsten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Ringde BBB:s kundtjänst för att få reda på vilken station man ligger på och de sa att infon kommit ut på deras hemsida en dag för tidigt så det angivna telefonnumret 020-170 80 00 INTE är aktiverat förren imorgon och bad mig återkomma då.

 

Annars borde ju Telia kunna svara på det tycker jag.

 

Ringde till Bostream nu och kollade med dem och jag ligger 1157 meter ifrån stationen :( *snyft* så för de som har bostream så bara ring till deras kundtjänst och stäm av med dem. Undra nu hur det går för mig och BBB via koppar.

 

[inlägget ändrat 2003-05-20 13:30:39 av bobby_digital]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1157 m är inte så långt ifrån.

Du kanske får en hastighet på 8 mbit/s, eller har jag fel kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Nej från 2,5Mbit till 8MB är ju helt ok endå ;)

 

Skall ringa direkt imorgon och anmäla mig isåfall. Bye bye bostream och tjena hej BBB :D

 

Men med min tur så får jag väl ligga kvar med bostream :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir det för pris på den anslutningen då? Ajöss skanova säger jag i så fall.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses! 10 Mbit för 400 spänn. Det kommer ju utkonkurrera Telia på nolltid. När de tar 375 för 0,5 Mbit. Även Bostream kommer få det knapert. Det känns ju som om det måste finnas en hake.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ju som om det måste finnas en hake.

Men vad? Dte gamla vanliga. Erbjuda en tjänst till lågt pris. Skapa ett beroende hos kunderna för att sedan marknadsanpassa priset.

Men man får väl hoppas att detta sätter fart på Telias pris- och tjänst-sättarpolitik.

 

Jag kollade med BBB via deras hemsida och enligt den ligger jag inom ramen för att få tjänsten. Så jag skickade in en anmälan.

Min nuvarande Telia 2000 har jag en månads uppsägning på och ingen bindningstid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Det fina är ju att de bara hyr sista kopparbiten ifrån Teila/Skanova för sen kör de ju i sitt eget nät så hyrkostnaden till Telia borde vara bra mycket mindre än de kostnader som Bostream får betala till Telia/Skanova då de hyr in sig hela vägen.

 

Hur långt hade du till stationen maratonmannen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställt!

Det står inte hur långt till stationen det är, bara att man kan få via inmatning av gatuadress.

 

Spännande att se hur det fungerar med uppsägning av nuvarande ADSL.

 

 

0x

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att se hur långt man har till stationen kan jag inte se på BBB´s sida, bara genom att ange postnummer så får jag besked att jag är inom räckhåll.

 

Spännande att se hur det fungerar med uppsägning av nuvarande ADSL.

Frågan är om det blir glapp mellan byte av leverantör och i så fall hur länge?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

devilwithin

 

Det finns en hake:

 

Eftersom BBB bara tänker hyra kopparaccessen från telestationen till jacket så måste man säga upp sitt fasta teleabbonemang. Istället får man ett IP-teleabbonemang hos BBB, samma som deras 10mbit bredbandskunder kan skaffa idag. Skillnaden är då att det är tvingande, om du skulle ringa med Telia i fortsättningen med så handlar det om helt andra priser som BBB får betala till Skanova.

 

 

- devilwithin

---

It's not nerdy to wish for a BFG10k from the mid summer blonde!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är då att det är tvingande, om du skulle ringa med Telia i fortsättningen med så handlar det om helt andra priser som BBB får betala till Skanova.

 

Vad har du fått dessa uppgifer ifrån??

 

// Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

devilwithin

 

Vad har du fått dessa uppgifer ifrån??

 

Pappersversionen av Computer Sweden idag.

 

 

- devilwithin

---

It's not nerdy to wish for a BFG10k from the mid summer blonde!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pappersversionen av Computer Sweden idag.

 

Det står ju att BBB har fått ett bra pris pga att man endast köper access till abonentens koppaskabelage och hyr utrymme för utrustning. Och det betyder INTE att man måste säga upp Telias abbonemang. Utan det betyder att de inte använder telias backbone och utrustning och på så sätt får de ner kostnaden drastiskt. Bostream med flera äger ju inte sin utrustning utan de hyr den av Telia/Skanova. Och om BBB har fått ett bra pris för att leverera VDSL/ADSL så beror det garanterat på att de köper den "överkapacitet" som finns i kopparkabeln till abonenten. Att hyra hela är säkert nästan en förlustataffär med dessa priser (Telia subventionerar ju delvis den fasta kostnaden).

 

// Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Så du menar att man kan slippa TELIA fast man vill ha en ADSL lösning???

 

Det finns alltså en gud och han är GOD.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skall, BBB åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

devilwithin

 

Okej, då har jag antagligen förstått fel av det jag läst. Skall lusläsa det igen när jag kommer hem.

 

- devilwithin

---

It's not nerdy to wish for a BFG10k from the mid summer blonde!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
Min nuvarande Telia 2000 har jag en månads uppsägning på och ingen bindningstid

 

Hur lyckades du med det? Enligt Telia så har man ju 18 månaders bindningstid med Telia 2000 som förövrigt kallas "Superbredband" av Telia *ROFLOL*

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skall, BBB åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lyckades du med det? Enligt Telia så har man ju 18 månaders bindningstid med Telia 2000

Det gäller om du nytecknar Telias "Superbredband". Jag bara ändrade mitt abonnemang från Telia 500 till Telia 2000.

Det var vad jag blev upplyst om av Telias kundtjänst. Jag frågade hur lång bindningstid jag hade och fick svaret att jag har en månads uppsägningstid. Hoppas att det stämmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hake:

 

Även om haken ifråga inte verkar finnas, så är det väl ingen hake att slippa Telia för telefonin också? Är det inte det alla drömmer om? :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word! Jag tyckte det lät mer som en FÖRDEL i och med IP-telefoni =)

 

När jag kollade mitt postnummer så stod det:

 

"Inte riktigt än: Tyvärr är din telestation inte förberedd för vår bredbandstjänst, vilket gör att du inte kan teckna dig för ett abonnemang ännu."

 

Det borde väl betyda att jag i alla fall är inom 750 meter från nämnda telestation? I så fall kan jag nog hoppas på att få tillgång till detta så småningom.

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Det betyder inte mycket alls.

 

Jag fick veta att jag och min granne i vårt hus INTE behövde tillhöra samma telestation.

 

Så det med postnummer är endast för att kolla om du bor i ett påtänkt område. För att vara säker måste du lämna ditt telefonnummer. Innan dess så utgå från att du INTE kan få det.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skall, BBB åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ropen skalla, BBB åt alla!!!

 

Tack för det !

Jag kunde få VDSL, anmäld :-)

 

 

./Blekis ®

WiFi powered by mandrake 9.1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde BBB´s kundtjänst, som kunde berätta att det kommer att dröja tre månader innan jag får deras tjänst. De behöver tid för att förbereda sig. När det väl blir dags så blir det inget glapp, utan det switchas på direkten enligt kundtjänst.

Fick också veta att intresset är stort. Bara i går fick de in över 700 anmälningar. Så det är först till kvarn som gäller, då telestationerna har ett begränsat utrymme för tjänsten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...