Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Riksbanken och EMU


anteD

Rekommendera Poster

Har en liten fundering.

 

I EMU/Euro debatten pratas det framför allt om två saker:

 

* Byta kronan mot Euron

 

* Att ECB tar över Svenska Riksbankens uppdrag, till viss del.

 

Det främsta argumentet mot att säga Ja tycks vara att riksbanken tappar ett vapen att använda mot konjunktursvängningar, nämligen räntan.

 

Det jag undrar över är dock vad denna ränta egentligen är.

Vad är det för ränta de höjer och sänker?

Vad får den för genomslag?

Vilka andra ränter förändras propotionellt mot den av riksbanken satta räntan?

Hur motverkar den negativa utvecklingar i samhället?

Gör den verkligen någon större nytta med tanke på hur käpprätt åt h-e det gått senaste tiden för såväl offentlig som privat sektor? (ok, lätt överdrift)

 

Sen så tänkt jag lägga in lite personliga åsikter i frågan här, men då hade det väl styrt bort all uppmärksamhet från frågan och vi hade fått pajkasning istället ;)

 

__________

-- ante --

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Det jag undrar över är dock vad denna ränta egentligen är.

Vad är det för ränta de höjer och sänker?

Vad får den för genomslag?

Vilka andra ränter förändras propotionellt mot den av riksbanken satta räntan?

Hur motverkar den negativa utvecklingar i samhället?

 

Det är styrräntan (sk REPO-räntan) som är ett av deras största medel att styra ekonomin. Vad gör den då? -Jo, det är till den räntan som privatbankerna (Nordea, Handelsbanken, mfl) kan låna pengar av Riksbanken. Så om den räntan höjs så blir det dyrare för bankerna att åna pengar av Riksbanken och då måste de ta ut mer pengar av sina kunder (=vi). Banekrna sitter ju bara på ett par procent av inlningen. Resten är utlånad och när många tar ut pengar så är bankerna skyldiga att öka reserven så då måste de låna av riksbanken. Då lånar de till styrräntan (eller en annan ränta som styrs av ovan nämnda ränta)

 

Båden inlånings- och utlåningsräntorna förändras vid ändrad styrränta.

 

Gör den verkligen någon större nytta med tanke på hur käpprätt åt h-e det gått senaste tiden för såväl offentlig som privat sektor?

 

Självklart påverkar den. Får du låna till 7 eller 9% ränta så påverkas självklart dina köpplaner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret..

 

Insåg att riksbanken hade en väldigt informativ sida där det stod :)

 

Sen är det lite ironiskt att medlemskap i EMU (även så långt Sverige är med) kräver att centralbankerna inte får styras av politiker på något sätt eftersom de skall ha en mer långsiktig planering av ekonomin. Men om Sverige går med i valutaunionen så kommer Riksbanken att tappa makten att styra direkt över den svenska ekonomin och istället så läggs ansvaret att anpassa ekonomin till svenska förhållande över på politikerna ;)

 

I varje fall så tror jag att det är bra om Sverige går med eftersom det antagligen på längre sikt innebär sänkta skatter. Detta på grund av att vi måste anpassa eknomin efter den europeiska. Det gör att vi antagligen måste bryta upp en massa statliga monopol, vilket, enligt mig, är bra :)

 

_________

-- ante --

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Det gör att vi antagligen måste bryta upp en massa statliga monopol, vilket, enligt mig, är bra :)

 

De monopol som är kvar är ungefär de som har god lönsamhet (ex. Systemet). Dåliga monopol som Posten och SJ har de avskaffat...

 

I varje fall så tror jag att det är bra om Sverige går med eftersom det antagligen på längre sikt innebär sänkta skatter

Den eviga frågan :)

Jag är inte lika säker. Det kostar mer att driva ett land i norr med dessa avstånd och annat så det kan nog bli svårt att få lika nivå med de anra länderna. Vår areal per invånare är så mycket större än de övriga ländernas (Finland undantag) att det kostar staten så mycket att göra något (ex. Botniabanan för att knyta ihop vårt avlånga land).

 

Likaså måste vi slå ut alla kostnader på ett långt färre antal människor än de stora europeiska länderna (vilka ofta har längre skatt). Därför blir skattetrycket högre av naturliga skäl. Sedan kanske det är överdrivet högt, men det är en annan fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De monopol som är kvar är ungefär de som har god lönsamhet (ex. Systemet). Dåliga monopol som Posten och SJ har de avskaffat...

Ah, antar att du har en liten poäng där... Avreglering pågår, men den som stannar upp innan det här helt färdigt. Både Telia och SJ är bra exempel på företag som skall konkurera med privata företag men som inte har släppt banden till pappa staten än. Se bara på SJ och den likviditetskris de har just nu. Det blir massa svåra situationer för staten när de skall hanskas med sådana situationer...

 

--------

Angående skatterna:

Visst tror jag oxå att skatterna alltid(?) kommer vara lite högre här i Sverige. Vi kräver mer av det offentliga systemet och det måste kosta lite mer. Men som det är idag så går skattepengarna till så otroligt mycket utöver det grundläggande ämnesområdena.

 

Att Sverige är ett stort land och att det kostar mycket pengar per innevånare att dra vägar och järnvägar i norrland håller jag med om. Men samtidigt behöver infrastrukturen där uppe inte svälja samma mängd trafik som längre söder ut. Dessutom så är majoriteten av vägarna i Sverige inte allmänna vägar.

 

Det som man dock skulle spara mest pengar på är att minska antalet politiker och byråkrater. Det finns allt för mycket folk som endast sysslar med att skyffla runt pengar. Höga skatter och höga bidrag istället för lägre skatter och mindre behov av bidrag. Samma rundgång kan man se i kommuners ekonomi. T.ex. i skolbudgeten hos kommunen så finns en utgiftspost för hyra av skollokal, den lokalen är ägd av det kommunala bostadsföretaget och intäkten går till fastighetsavdelningen hos kommunent. Hyran blir allt dyrare och kommunen är tvungen att stänga skolan för att den inte har råd, samtidigt så har kommunen inte förlorat några pengar utan bara flyttad dom från A till B.

 

Allt är systemets fel! ;)

 

_________

-- ante --

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
T.ex. i skolbudgeten hos kommunen så finns en utgiftspost för hyra av skollokal, den lokalen är ägd av det kommunala bostadsföretaget och intäkten går till fastighetsavdelningen

 

Känner igen detta. Och det värsta är att fasighetsbolagen som kommunerna driver går med vinst. Och vad händer då? -Jo, de får skatta bort vinstpengarna istället för att ta lägre hyror och gå +-0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen detta. Och det värsta är att fasighetsbolagen som kommunerna driver går med vinst. Och vad händer då? -Jo, de får skatta bort vinstpengarna istället för att ta lägre hyror och gå +-0

 

Det fina i kråksången är ju då att staten får pengarna som de sedan kan dela ut till kommunerna via kommunbidrag... (Kanske inte allt, men...)

_________

-- ante --

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Det är ju faktiskt så att ett av de tunga argumenten för att säga NEJ till EMU är att vår ränta blir bunden till EU:s.

 

Vi förlorar förmågan att ändra den upp och ner beroende på konjukturen. Ner när vi har lågkonjuktur och upp när vi har högkonjuktur.

 

Nu vet jag inte om sverige lyckas särskilt bra med det, idag när vi har lågknjuktur och svårt att få igång ekonomin så ligger vår ränta på 1-1,5 procenenheter högre än flesta EU länder. I början av 1990 när vi inte hade någon högkonjuktur så släppte man iväg räntan så den steg upp iskyn och petade GUD i baken.

 

Så just nu känner jag inte att det skulle påverka oss så mycket om vi gick med i EMU eller inte. Tyvärr vet man för lite om effekterna vad som händer iframtiden om vi går med i EMU eller ej.

 

Det är inte lätt idag att säga att det blivit bättre/sämre om vi inte varit med i EU.

 

Men eftersom vänsterkanten (KMPL/R) säga att det som är bra för överklassen är dåligt för dig. Så vänder jag på det det som är bra för vänstern är dåligt för mig så jag får väl rösta för EMU :)

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skall, BBB åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om sverige lyckas särskilt bra med det -snip-

 

Näe både sossar och borgare lyckades väl inte så jättebra med sin räntepolitik när det började osa hett. Därför är just ett av kraven i EMU att centralbanken skall vara oberoende av regering och riksdag. Detta är ett krav som även Sverige skall följa även om vi säger nej eftersom det tillhör steg 1 eller 2 som Sverige redan är med i. Nu har dock inte Sveriges lagstiftning hunnit med än så att det krävs fortfarande ett visst arbete där.

 

Men eftersom vänsterkanten (KMPL/R) säga att det som är bra för överklassen är dåligt för dig. Så vänder jag på det det som är bra för vänstern är dåligt för mig så jag får väl rösta för EMU :)

 

Hehe, räcker långt som argument även för mig, trots att man nog främst hör till medelklassen (än så länge ;)

_________

-- ante --

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom vänsterkanten (KMPL/R) säga att det som är bra för överklassen är dåligt för dig. Så vänder jag på det det som är bra för vänstern är dåligt för mig så jag får väl rösta för EMU :)

 

Vilken tur då att det finns betydligt fler som är arbetarklass än överklass, då blir det ju ett klart nej. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...