Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

160gb är endast 127gb


Chriller

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har kollat igenom forumet men har inte riktigt fått svar på min fråga.

 

Jag har en 160gb hårddisk, winxp pro, ata133 m.m jag har det som behövs för att datorn ska stödja min 160gigare. Ändå så gick det bara att formatera den till 127gb innan jag installerade winXP pro.

 

Jag har tänkt att jag ska uppdatera bios men finns det någon risk med det om bios sen skulle märka att hårddisken är större än vad den tidigare trott? Kan den freaka ut?

 

Kan det vara något annat än bios som strular?

 

Min datorkonfig ser ut så här:

 

MSI KT4V, Diamond plus 160gb, 512mb, radeon 9700.

 

/Chrille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att det försvinner några gigabyte när man fdiskar och formaterar, t.ex. min 80giggare blev 76Gb efter formatering, men att 33Gb försvinner känns lite konstigt, så det kan vara bios som inte känner igen hårddisken. Bios kommer inte att freaka ur. Gör bara en backup av det bios du har nu, det görs med flashningsprogrammet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hanway Tran

Hm tror jag vet vad som hände. När du formatera den så tog du automatiskt eller?

Har varit med om det på alla märken som är större än 120GB att när du tar automatiskt så får du bara 127GB medans när du tar manuell så bara väljer du allting som en enda stor så borde du då få de 150GB som det ska va. Funka för mig i alla fall :)

Så mitt tips är att formatera om och när du formaterar den så tar du manuell o väljer hela disken som en enda. Formatera med maxtors maxblast2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för era svar! Jag provade aldrig att flasha bios eftersom den nya biosen inte fixade det läste jag på MSI's hemsida.

 

Men jag lyckades lösa det ändå. Kanske kan hjälpa någon i framtiden?

 

Hur som helst, var inne på maxtors egna hemsida (har ju en sån hd) och läste att man skulle ha windows xp service pack 1 nedladdat och sen skulle man ladda ner ett program som hette "maxtor big drive enabler". Efter att jag laddat ner båda programmen och kört dom så körde jag partition magic och vips! hade jag en ny partion på 24,6 gig!!! Allt som allt fick jag ut 127 + 24,6 = 151,6 gig vilket är helt ok!

 

Mvh

 

Chriller

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs ett registerhack för att dra igång stort diskstöd (LBA48) under win2k och xp - antar det var det som maxtorprogrammet lade till, finns en officiell fix hos Microsoft också som någon letade fram i en annan tråd i ämnet :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som någon letade fram i en annan tråd i ämnet :)

Hur är det med minnet Weyland? :) Det var ju du själv som letade fram W2K-fixen. Jag bara kompletterade med XP-varianten.

 

Denna tråd var det:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=445170#445397

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med minnet Weyland? :) Det var ju du själv som letade fram W2K-fixen. Jag bara kompletterade med XP-varianten.

 

Ja det var juh du som letade fram xp-fixen - vilket frågeställaren kör, vilket var vad jag syftade på ;p

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...