Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte läsa cd-rw och 800 mb m.m.


Steua

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en dator som fungerar mycket bra men som inte kan läsa cd-rw skivor eller 800 mb skivor. 650 eller 700 mb cdr är det inga problem med. Datorn är en Captech Decibel P 4 1,8 Ghz, 512 mb ram, QDI PlatiniX 2 moderkort med Intel 845 chipset, Win XP Home. DVD-läsaren heter Memorex DVD MAXX 1648 AJ och brännaren är en Plextor PX-W2410A. Jag har en gammal bärbar IBM P II 333 Mhxz och den har inga problem med vare sig cd-rw eller 800 mb. Det måste ju vara något med moderkort eller bus controller som gör att det inte funkar. Borde inte det vara tillräckligt nytt för att fungera när en fyra år gammal IBM gör det. Jag har uppdaterat brännaren med senaste firmware. Har någon av er några idéer eller teorier över vad som kan vara fel? Jag har även laddat hem en uppdatering till Memorex DVD'n men där står det att jag ska starta datorn i dos-läge. Hur gör man det med Win XP Home? Jag kan ju starta den i felsäkert läge med kommandotolken men då finns ju inte DVD och CD-brännaren som enheter.

 

Åke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Tja, eftersom allt över 74 min-skivor är utanför standarden så finns det inga krav på att man ska kunna läsa dom.

 

Har du testat skivorna i din brännare ? Den ska enligt uppgift kunna bränna upp till 94:59 och bör ju kunna läsa 800 mb-skivorna.

 

Cd-rw problemet kan ju bero på dåliga cd-rw-skivor eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min brännare känner inte heller av skivorna. Det är precis som att själva datorn inte klarar av dem eftersom varken DVD'n eller CD-brännaren fungerar med cd-rw eller 800 mb.

 

Åke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 years later...

Alla spelare kan inte läsa alla märken tyvärr. CD-R eller DVD-R som man vill ha kvar ska lagras på arkiv-cd-r eller arkiv -DVD-R Delkin Devices säljer såna. Finns att köpa på vissa fotobutileroch på nätet förståss. Vinyl-cd-r och vinyl-dvd-r funkar också bra men kolla dessa nån gång per år med CD-check. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla MariaE, sista inlägget i tråden är över 14 år gammal, så jag tror inte att grundproblemet är aktuellt längre.

Brukar inte vara någon idé att svara på så gamla trådar, om man inte ser att trådskaparen nyligen har varit inne och på nytt efterlyst något i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte låta bli att svara när det gällde dåliga skivor. För övrigt är det några som har psykat mej i tråden "Arkiv-DVD-R på s-krok" och undrat varför jag lagrar på såna.//eforum.idg.se/topic/345996-arkiv-dvd-r-på-s-krok/

Dessa arkiv-skivor har jag dock haft otur med :-( De påstår att ingen har fått fel på sina skivor mer än jag men nu hittade jag ett inlägg om en som hade fått fel på sina skivor. Jag hittade en skiva från år 2000 för ett tag sedan. Jag vet inte om jag har kopierat den skivan till bättre skiva eller inte. Det ska jag göra när jag får tid. 

Men först ska den kollas med cd-check. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...