Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
JANspeed

Pads som inte vill sluta

Rekommendera Poster

JANspeed

Sitter här med ett problem i FL Studio och eforum räddar mig igen med ett lämpligt forum för programmet. (kanske ska ta tillbaka vad jag skrev innan i denna tråd //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=442290 )

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska göra för att få mina pads att sluta spela vid ettt visst läge. Som det blir nu så spelar jag en viss ton men när jag sen ska spela nästa ton så fortsätter den gamla att spela tills dess att den "fysiskt" upphör. :/

Hur gör jag för att få den sluta vid en viss tidpunkt? helst då jag spelar nästa ton?

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Erik Larsson

Hmm.. Lite väl lite info där kanske, men men...

En pad spelar ju så långt som det finns en not i pianorollen... Förkortar du den noten så spelar den ju kortare tid.. logiskt..

Är inte riktigt säker på om det är ditt problem..

Att ljudet inte slutar förräns noten tar slut eller t.o.m. långt efter kan bero på väldigt lång release satt i instrumentet, kolla om det finns nån ADSR-del i instrumentet..

har själv märkt att FL kan ha lite knepiga saker för sig, speciellt när man kör vst-instrument...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed

Oj! Nu blev det helt plötsligt väldigt hightech för en rookie som mig. Men mitt problem är att den inte slutar efter den satta längden i pianorollen? Eftersom jag är en rookie så vet jag inte heller vad mer info du behöver för att du ska kunna hjälpa mig? Hoppas du har överseende med detta?

Hur justerar man release i instrumentet och vad är ADSR? Vad är ett vst-instrument?

Är det nått alternativ jag måste välja?

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bonzo

Det brukar finnas några kontroller man kan tweaka på mjukvarusyntar (som, exempelvis, VST-instrument). Nu vet jag inte riktigt hur FL Studio funkar, men om du klickar på instrumentet i fråga så bör du få upp lite parametrar att pula med.

Titta efter fyra reglar som heter något i stil med Attack, Decay, Sustain samt Release. Ibland förekommer det förkortningar (Att, Dec, Sus och Rel).

Minska Release så bör det åstadkomma vad du är ute efter. Du kan också titta efter Polyphony, dvs hur många toner synten kan spela samtidigt. Om du drar ned det till 1 så kommer en ny ton att klippa av den som var innan. Nu kanske inte det är vad man vill med just pads så Release-regeln är nog vad du bör satsa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Erik Larsson

Jahopp... Då ska vi se...

Först och främst, vilket instrument i FL håller du på med? har du lagt in det själv, eller är det nått som följer med i en färdig låt?

Iallfall, vi provar ändå

Förutsatt att det är ett "original-FL-instrument, så gör du följande:

du har en ruta med alla instrument, och när du klickar på instrumentet ifråga så ska du får upp en ruta med en massa flikar där det står bl.a. SMP, INS, MISC, FUNC.

Kolla under fliken INS, där det då finns ytterligare flikar... (börjar bli avancerat det här:-)) Iallafall, fliken VOL är den intressanta här..

Där finns det nått som heter Envelope, och under Envelope finns det 6 rattar.. den sista heter REL.

Dra den till vänster och se ifall det hjälper...

Som sagt, lätt att gå vilse här... Om du däremot då har ett VST-instrument inlagt så finns det oftast nån liknande ratt nånstans som heter nånting i stil med Release.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed

Aha... ska kolla upp det när jag kommer hem. Vilken nogrannhet har den här ratten då? Kan man specifiera exakt hur länge den ska spela?

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed

Tja nu har jag testat men det är inte riktigt vad jag är ute efter.

Samplingen heter PAD_AirChorus och jag vill att den första noten ska sluta när jag börjar spela på en ny not. Eftersom noterna spelas i olika intervaller så kan jag inte sätta att den ska spelas en viss längd?

Jag lyckas inte få till det i varken stepsequencer eller piano roll? :/

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed

Hmm... efter mycket letande så drog jag lite i en ruta som hette "fit" under fliken SMP. Genom att dra upp den och sen tillbaka så funkade det? Kan det varit nån bugg? Denna procedur funkar med de andra samplingarna också?

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Erik Larsson

Ok, nu är jag med iallafall...

Det verkar som det är nått tjall faktiskt på just det instrumentet eller sampleplayern som det egentligen är...

Nåja, får samma samma här, det är full patte tills man trycker på stoppknappen...

Hm, misstänkt likt en bugg minsann..

Nåja, om du gör som jag beskrev förut, att du klickar på PAD_Airchorus så att du får upp Channel settings för paden...

Där har du först tabben SMP intryckt som standard, tryck på tabben INS, då bör du se en kurva (envelope), och som sagt ett gäng rattar under den...

ryck lite i rel-ratten, då "lossnar" nämligen paden och beter sig riktigt...

Ställ på ca kl 12 så ska det låta bra...

hoppas vi :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed

Nehepp nu funkade det inte igen. Jag blir inte klok på det här. :/

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed

Det funkar ibland och ibland inte. Och när jag vrider releaseknappen blir även början konstig?

Det här var riktigt mysko? :/

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomaz Productionz

Om det nu är sampligar du anväder så spelar dom oftast samplingen till slutet alternativt så klipper dom när sampligen återspelas.

SÅ antingen måste du klippa till samplingen så att den stämmer med BPM ( alttså längden stämmer med 1,2,4,etc patterns ) Eller så öppnar du en till kanal med samma sampling och Fadar ut den första när den ska sluta och spelar upp den andra.

I övrigt när det gäller PADS så tycker jag inte att samplingar brukar låta bra , Speciellt inte om du ska spela olika ackord eller toner , för om du går från C till E så kommer E att spelas snabbare än C och det kommer att låta illa.

Gå in på

http://www.kvr-vst.com leta efter lite VST Syntar instället.

Beroende på vad du vill ha för ljud så finns det lite olika alternativ.Vill du spendera lite pengar så har ATMOSPHERE fått bra recensioner medn kostar ca 4000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomaz Productionz

Var inne å prövade samplingen i FL 4 och om du

1.klickar i " USE LOOP POINTS "

2.klicakr " CUT ITSELF " bör bli 1/1

3.sätter Sustain på full och Release på kl 12

så bör det låta bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed

Typiskt, hade gett upp denna tråden. En månad senare hittade jag svaret själv dvs. Cut Itself. Och nu återvände jag för att jag skulle lägga till rätt svar i tråden. Men som sagt du var klart en månad före mig med svaret så det förtjänar en stor poäng.

Vet du hur det fungerar med Cut Itself. Vad gör funktionen för nått?

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomaz Productionz

Jag har för mig att Cut itself klipper din sampling så att det stämmer i längd med 1 pattern.

Asså om din sampling är 30 sec men 1 pattern spelas igenom på 15 sec med Cut itself så klipps din sampling automatiskt till 15 sec och sedan startas den om.Detta givetvis utan att ändra pitch,M.a.o spelas bara halva samplingen upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Magebarf

Cut itself har inget att göra med patterns. Det har bara med sig själv att göra... Det hela är såpass enkelt som att när en ton spelas så skärs alla toner som är av samma instrument av, och stoppas.

Jag kommer inte ihåg hur det är i Fruity, men i vissa andra program så finns det något som heter Cutting-groups, vilket är steget efter. Där kan man gruppera flera olika instrument/ljud vilka gör att de andra skärs. Detta låter kanske inte så vettigt, men i praktiken kan det vara väldigt användbart. Ta t.ex. ett hi-hat-ljud. Vill du vara realistisk kan du ju inte ha mer än ett hi-hat-ljud åt gången, så då slänger man alla hi-hat-ljuden på samma cutting-group så avslutar de varandra, alltså: om du triggrar ljudet för öppen hi-hat så avslutas den stängda hi-haten tvärt.

Magebarf - the hogalong bigaloo flipetyflop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonathan

titta på den sista tonen i pianoroll. lägg till en ton efter den och muta den tonen du nyss satt ditt.

högerklicka på samplerutan. ( den du trycker på när du laddar upp channel settings.) och välj cut itself. nu skall det fungera helbra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...