Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ang. domännamn

Camilla

Recommended Posts

Är .nu adresser mindre "seriösa" än .se adresser? Jag får för mig det eftersom man som företag måste vara registrerad hos PRV. Har också hört att man hos .nu ska kunna använda åäö snart, men blir inte det krångligt om man sitter på en dator som inte har dessa tecken? Upplys mig gärna!

Olof, Webmaster

Jag håller med dig fullständigt. Att man ska börja med åäö kommer att bli en flopp, då kommer ju adressen bar avar atillgängliga till oss svenskar (eller skandinavier i.a.f.).

En .se har ju atuomatiskt lite mer status än en .nu domän.

Jag skulle registrera en .se till min enskilda firma men det gick inte, nä nä du måste ha ett företag registrerat i HELA sverige, annars hade jag bara fått adress.m.se där m står för mitt län malmöhus.

Nä det fick bli en .com domän istället.

MvH Olof

> Jag håller med dig fullständigt. Att man ska börja med åäö

> kommer att bli en flopp, då kommer ju adressen bar avar

> atillgängliga till oss svenskar (eller skandinavier

> i.a.f.).

Precis. Strider dessutom mot den standard som finns. Både Tele2 och Telia har aviserat att de inte kommer att stödja detta påhitt (och det är väl inte otroligt att fler följer).

Att ta ett domännamn med svenska tecken i verkar alltså vara en synnerligen riskfylld åtgärd i nuläget. :)

> Jag skulle registrera en .se till min enskilda firma men det

> gick inte, nä nä du måste ha ett företag registrerat i

> HELA sverige, annars hade jag bara fått adress.m.se

> där m står för mitt län malmöhus.

Jag erbjöd mig t.o.m. att betala extra för namnskydd i hela landet (ville mest se vad de skulle svara - såsom jag tolkade deras regelverk skulle detta räcka för att få en .se domän). Inte ens det gick de med på. Snacka om griniga paragrafryttare. ;)

> Nä det fick bli en .com domän istället.

Samma här. Är det bästa alternativet i dagsläget som jag ser det.

Personligen tycker jag att det är bra att man har

strikta regler för att skaffa en .se adress.

Det borgar för en viss säkerhet och seriös inställning när den elektroniska handeln över Internet tar fart framöver.

//Micke G

Andreas Gustafsson

Nja, Jag tror ej att det räcker med rikstäckande.

.se domäner är kopplade till svenska aktiebolag och rikstäckande organisationer. Detta kan förefalla lite överdrivet men det är egentligen inte särskilt konstigt. De allra flesta personer handlar hellre av ett aktiebolag än av en enskildfirma. Just därför att man vet att det finns kapital bakom ett AB. .SE domäner skall på detta sätt lyfta fram mer "trovärdiga" företag. Inget illa ment om enskildafirmor, har själv en sådan, Men det är den bistra sanningen.

Och att lägga sig under en länsbokstav tycker jag personligen inte är så lysande. Då är det bättre att skaffa en .com.

Tack

Andreas

> Nja, Jag tror ej att det räcker med rikstäckande.

Nä, det gjorde ju inte det (men då följde de inte sina egna regler). :)

När detta var aktuellt så var kravet att företagsnamnet skulle vara skyddat i samtliga sveriges län (fanns inga krav på någon specifik företagsform) och det går ju att få även med enskild firma genom att betala extra (kostar 750 kr per län).

De hade väl inte tänkt på det kryphålet. Möjligt att de ändrat formuleringarna på hemsidan efter detta.

Jag tycker inte att .nu är mindre seriöst än .com, jag tycker snarare att man syns bättre med .nu än med .com adress .nu sticker så att säga ut lite mer än .com, Länsbokstaven hos .se är det sämsta dom har infört och det borde dom ta bort samt att det går inte att ha .se adress när det är ett varumärke är och dåligt.

detta är mina synpunkter.

• 2 years later...
Pontus Strindlund

Det går idag att registrera .se utan att ha AB. Har man enskild firma som _inte_ är reggad hos PRV så får man dock länsbokstav (se http://www.iis.se/regler20.shtml)

Personligen tycker jag att det är bra att varumärken registreras som "varumärket.tm.se" och inte direkt under .se domänen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...