Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort bakgrunder (Photoshop)


PCsnubben

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tagit ett antal bilder på div produkter som ska skickas till tryckeri för att göra en broschyr.

Tryckaren vill ha bilderna i EPS format.

 

Jag använde Photoshop7, och använde där verktyget för markering (de tre lassoverktygen) för att markera konturerna.

Sen klippte jag ut det markerade och klistrade in det i en ny bild, som jag sen sparade som EPS.

 

Jag gjorde ett prov och skickade till tryckaren, men han var inte nöjd, han tyckte att bilderna blev "fransiga" och konturerna ojämna.

Hur ska jag göra för att få konturerna jämna och få bort "fransar" ?

 

En bekant sade att man ska använda snabbmask plus diverse lager och konvertera till banor för att få till det, men det har jag inte lyckats med.

 

Finnns det nån barmhärtig själ som kan hjälpa mig ?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckaren vill ha bilderna i EPS format.

 

Skumm tryckare om det gäller vanliga foton, då är det oftast tiff som gäller.

 

Jag använde Photoshop7, och använde där verktyget för markering (de tre lassoverktygen) för att markera konturerna.

Sen klippte jag ut det markerade och klistrade in det i en ny bild, som jag sen sparade som EPS.

 

Problemet med eps (eller snarare photoshop) är att eps inte är ett pixelbaserat filformat. Medan tex tiff är baserat på pixlar så är eps baserat på trianglar. Photoshop har en förkärlek för att förstöra EPS-formatet eftersom programmet sparar ner pixlarna.

 

Hör efter med tryckeriet om det inte är tiff de menar egentligen.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte använda lassoverktygen utan du ska använda pen-verktyget, dvs den som ser ut som en gammal bläckpenna för att rita banor (som man gör i Illustrator eller FreeHand). Sen sparar du banan som urklippsbana så att bakgrunden försvinner. Att använda lassoverktygen gör det taggigt medan penverktyget är vektorbanor och då blir det ett jämnare resultat.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de vill inte ha tif i detta fall, då hade det ju varit lättare.

Tydligen använder många tryckare EPS.

Till en del tidningar jag skickat annonsunderlag till har också velat haft EPS, men även PDF eller Tif.

Tif är ju en ren bild, medans EPS och PDF inte är det vad jag förstår, de innehååler kanske mer information som tryckerierna använder (om färg, postscript mm).

Jag kanske har missuppfattat det, men så har jag tolkat det iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade Penverktyget (Ritstift), men ritar jag efter konturerna med den så blir ju allt täckt av en färg (Svart).

Det finns 5st alternativ under ritstift i Photoshop7.

Är det frihandsverktyget på du menar ?

Det är ju väldigt svårt att markera konturerna på frihand ....

Och hur gör jag sen för att spara menar du ?

Hittar inget kommando för att spara bana ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EPS finns i en uppsjö av varianter men du kan var ahelt lugn för att EPS fyllt ut stöder såväl pixlar som vektorer.

 

Din idé om trianglar får du gärna utveckla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att dom vill ha EPS är att du vill göra en friläggninging av din bild. Både TIFF och EPS stöder friläggningsbanor men alla RIPpar gillar inte friläggningsmetoden som TIFF använder. Där har du förmodligen grunden till problematiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd ritstiftet för att få till jämna och bra banor. Om du får svart bakgrund så se över inställningrarna för ritstifet.

 

klicka in dig på fliken banor

 

markera din bana och väl skapa urklippsbana

 

när du sedan sparar din EPS så väljer du helt enkelt vilken bana du vill använda i "spara som"-dialogen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har också problem med den svarta färgen som täcks över hela ytan på EPS filen. Har försökt leta efter olika inställningar o.s.v. men har inte funnit något. Är det nån som har haft samma problem eller vet hur man får bort det svarta ytan?

 

Hur löste du det IceBear?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag sparade i EPS format, så var ju filen(bilden) i Tif format.

Jag provade olika sätt, men fann att bästa resultatet blev med det inbyggda verktyget "Extrahera" i Photoshop(7).

(Menyn > "Filter" > "Extrahera")

Detta verktyg tar det tid att jobba med, men resultatet blir bra.

 

Så här gör du:

Öppna bilden, klicka sen på "Extrahera" i menyn "Filter".

Ett nytt fönster öppnas, till höger ställer du in penselstorlek, högdager och fyllningsfärg.

(Jag har som exempel 12, Blå, Grön)

Bocka i "Smart Konturmarkering"

Sen klickar du på penselverktyget högst upp till vänster.

Markera sen konturen på föremålet du har på bilden, du måste göra en sluten linje, inga mellanrum.

Därefter klickar du på Fyllningsverktyget uppe till vänster.(Färgpytsen)

Klicka sen inuti ditt markerade område, som då blir fyllt med den genomskinliga fyllningsfärg du valt tidigare.

Klicka sen på knappen "Förhandsvisa" till höger.

Resultatet du ser är oftast inte så bra i konturerna, men det rättar man till genom verktygen till vänster, nedanför färgpytsen.

Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle göra för bästa resultat, men sen blev det bra.

Det är detta moment som kan ta lång tid.

Verktygen "Rensa" och "Edge TouchUp" är vädigt användbara, för att invertera funktionen, håll ner "Alt" samtidigt som du använder verktyget.

Zooma gärna upp, så att du ser bättre.

 

När du är nöjd, klicka du på "OK"

Då är du tillbaka i "vanliga" Photoshop igen, och kan spara bilden som EPS eller vad du nu vill ha.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om jag förstått det rätt The Gun, IceBear, så fylls era banor med den valda förgrundsfärgen. Det här är något som kom i Photoshop 7 och som - tycker jag - är måttligt roande. Sitter på mac så jag är inte säker på hur menyerna ser ut i Windows men om du har ritstiftet markerat och klickar i banor i stället för formlager i menyn så fixar det sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...