Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.com adress?

Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte fixa en .com adress (utan webhotell)...har några frågor...

1. Var fixar man det billigast?

2. Kan man göra att han hänvisar till 2 helt olika adresser, när man skriver in www.jasarevic.com/emin och www.jasarevic.com/nantingannat ...???

3. Jag kan väl ha sidan var jag vill (privat server, gratis hemsideutrymme osv) ???

/Eminos

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Beror på om man behöver dns:er eller inte, själv brukar jag använda joker.com, de är tillräckligt billiga och har en kompetent lösning.

2. Det som står efter / i en url är en sökväg på datorn som pekas ut av domänen (www.jasarevic.com), om de ska gå till olika adresser så måste webservern på www.jasarevic.com leka proxy eller skicka vidare dig.

3. ja

Länk till inlägg

Ok, tack för det snabba svret, men...om du har lust o ta det på svenska så vore det bra...;)

Vad är DNSer bra för, t.ex?

/Eminos

Länk till inlägg

Om du inte förstod det jag skrev skulle jag avråda dig från att ge dig in på det. :-)

En DNS är internets telefonkatalog, den server som i ditt fall kommer att hjälpa alla som vill besöka www.jasarevic.com att hitta till den dator där du har sidan.

Jag har ingen bra URL till en introduktion till internet på lager men det kan säkert nån annan bistå med.

Länk till inlägg
2. Kan man göra att han hänvisar till 2 helt olika adresser, när man skriver in www.jasarevic.com/emin och www.jasarevic.com/nantingannat ...???

Du kan väl annars lägga en refresh i <meta> som skickar did vidare till en annan domän, eller har jag fårstått dig fel?

[edit]

Alltså lägga den filen under den mapp du vill ha den i

[inlägget ändrat 2003-05-15 11:11:43 av lillen_009]

Länk till inlägg
Vad är DNSer bra för, t.ex?

DNS står för Domain name server och är helt enkelt en dator som håller reda på vissa domännamn. Dessa domännamn håller datorn reda på genom något som kallas delegering. När du tex köper en .com-domän så delegeras domänen av en server som har hand om .com-domäner. Det finns 13 sk root-servrar runt om i världen varav en i Stockholm.

När delegeringen är gjord så har de domänservrarna (minst två) som man skrivit in vid köpet hand om domänen. dvs att de i sin tur kan delegera domäner under .dindomän.com. De kan också peka ut domäner under .dindomän.com, tex www.dindomän.com, ftp.dindomän.com, vadsomhelst.dindomän.com.

Jag köper mina domäner av VeriSign/NetSol de erbjuder rätt bra tjänster om man inte vill köra sina egna DNSer osv. www.netsol.com. De är inte billigast men har en bra service.

Precis som fhe skriver så allt som inte är domännamnet i en webbadress är något som du kontrollerar på webbservernivå.

3. Jag kan väl ha sidan var jag vill (privat server, gratis hemsideutrymme osv) ???

Om du skall ha sidan på ett ställe som erbjuder gratis hemsideutrymme, kontrollera först att du kan/får peka domänen dit. Många vill nämligen inte det utan betalning.

Hoppas att det blivit lite klarare :)

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

Länk till inlägg

Ok, det blev klarare nu...

Men jag fattar ändå inte DNS grejen...jag behöver inte tekniska förklaringar på vad det är för nåt...:) Bara säg vad man i praktiken behöver en DNS till, och hur det funkar om men INTE har en DNS...

Det jag vill göra är att ha en huvudsida www.jasarevic.com, det ska sedan finnas 2 andra personliga sidor för mej och min kusin (med samma efternamn), dessa sidor når man genom /emin och /sanel efter www.jasarevic.com ...svårare än så är det inte...;)

En annan grej, spelar det någon roll var jag reggar adressen ifal man kanske vill köra lite mer advancerade saker som cgi-script och liknande...?

/Eminos - Hinner inte fråga mer...

Länk till inlägg
Bara säg vad man i praktiken behöver en DNS till, och hur det funkar om men INTE har en DNS...

Du behöver en DNS för att slå upp IP-nummer från namn. Utan DNS kan du inte använda t. ex. www.mydomain.com utan måste hela ytiden skriva in IP-numret.

Det spelar egentligen ingen roll var du registrerar domänen utan vad du får köra är upp till det webhotell där du kommer att ha din domän.

[inlägget ändrat 2003-05-15 14:40:47 av Johan A.]

Länk till inlägg
0 Du behöver en DNS för att slå upp IP-nummer från namn. Utan DNS kan du inte använda t. ex. www.mydomain.com utan måste hela ytiden skriva in IP-numret.

Det spelar egentligen ingen roll var du registrerar domänen utan vad du får köra är upp till det webhotell där du kommer att ha din domän.

Ok, äntligen...alltså...utan DNS, så kan jag inte ha sidan på en privat server eller en gratis hemsideplats?

Då vill jag självklart ha DNS...:)

Ska titta på dessa förslag som ni har gett mej...men finns det ingen svensk sajt som fixar detta?...typ Spray/Tripod...är det nåt o ha?

/Eminos

Länk till inlägg
Ok, äntligen...alltså...utan DNS, så kan jag inte ha sidan på en privat server eller en gratis hemsideplats?

Med eller utan DNS så kan du ha din sida i princip var du vill(och får). Vad du får köra eller ha på din sida beror inte på var du registrerar din domän utan på var du vill ha din hemsida (ibland är dock dessa samma företag).

Utan DNS spelar det dock ingen roll om du har en domän som www.jasarevic.com eftersom ingen kommer att förstå vilken dator som har denna adress och kan dirigera besökare dit. Vanligtvis så brukar de företag som registrerar domänär ha möjlighet att lägga till dessa i sina DNS:er så då behöver duningen egen DNS.

Länk till inlägg
Då vill jag självklart ha DNS...:)

Jag kör två DNSer som du är välkommen att låna. Självfallet kan jag inte ge dig samma garantier på uptime osv som webbhotell osv men å andra sidan: mina sidor/domäner ligger också på dessa DNSer så det ligger lika mycket i ditt som mitt intresse att de datorerna är igång. :)

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

Länk till inlägg
Jag kör två DNSer som du är välkommen att låna.

Öh ,ok?...och vad skulle det innebära nu då?...:) (fan va dum jag känner mej...:)

/Eminos

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...