Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärp er!


JANspeed

Rekommendera Poster

Skärp er med de förbannade biltullarna! Vi bor ju för tusan i Sverige! Man ska inte behöva vara rik för att få använda svenska vägar. Ett sånt tankesätt är förlegat och har funkat dåligt i alla länder som har infört det (gissar visserligen vilt men kan inte tänka mig annat).

 

Man ska inte heller behöva stirra sig blind i letan på var man får köra och inte. Det är ju illa nog med folk som kör illa. Det kallas demokrati så låt oss i Storstockholm bestämma inte några knasiga politiker som kör en rövarlösning bara för att blidka partier som i nästa val troligtvis inte lär få några fler röster.

 

Det måste finnas nått annat sätt att minska trafiken. Vi ska inte ha sånt strunt i sverige. Snart kan vi ju i så fall börja ta ut knarkavgifter på alla som står och röker på allmän plats.

 

Skärp er knasiga politiker! Stockholm är till för alla inte bara de med pengar!

 

/JANspeed

 

(Oj, vad många obaserade kommentarer som kom med där! Hoppas nån med bättre fakta håller med mig och kan backa upp. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det kallas demokrati så låt oss i Storstockholm bestämma inte några knasiga politiker

 

Det måste finnas nått annat sätt att minska trafiken

 

Intressant filosofi. Gnälla utan komma med något bättre förslag.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gnälla utan komma med något bättre förslag

 

Tja, nu är jag mer förbannad än gnällig och jag måste väl få ha en åsikt utan att vara tvungen att ha ett förslag? Annars hade väl det väl vid det här laget varit fred på jorden eller så hade alla varit viljelösa zombies? Det kanske är den filosofin du följer? Och för all del, den är ju ganska intressant i sig.

 

Om det är en lösning du är ute efter så finns det många andra vägar som tex. att höja skatten för de företag som nyttjar bilar i stockholm. Man kan också vända på det och ge skattelättnader åt de företag som kör miljövänligt eller vars anställda åker mycket kommunalt. Jag tror dock inte att isolera staden med tullar kan gagna någon i slutänden.

 

Då jag inte, till skillnad från politikerna, är anställd för att undersöka konsekvenserna av olika åtgärder så vill jag ju inte göra någons jobb åt dem med risk för att bli kallad strejkbrytare eller nått. ;)

 

Men en sak är säkert och det är att de enligt mig är inne på helt fel spår med biltullarna. Det måste finnas bättre alternativ. I värsta fall så kan de ju lika gärna börja stänga av gator helt för allmänheten. Det är ju nästan bättre än att låta alla som kan betala för sig få fördelar. Sverige är fritt och bör alltid vara det.

 

/JANspeed

 

[inlägget ändrat 2003-05-14 20:11:00 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skratt!

 

Det är väl ok att avreagera sig :-)

 

Det intressanta är just problemet biltullar. De som skulle drabbas värst är de som idag bor i förorterna och som arbetar i stan eller utanför (på andra sidan). Boende i stan är ju inte direkt beroende av bilen, men barnfamiljer etc bosatta utanför stan är direkt beroende.

 

Ett problem är den usla, ja riktigt usla, kommunaltrafiken. Med tanke på att det tar mig 40 minuter att åka fem kilometer med buss till närmaste grann-tätort, eftersom jag har inte mindre än tre byten på denna korta sträcka, borde ingen bli förvånad att jag använder bilen och därmed sparar ca 30 minuet i varje riktning.

 

En resa med bil i två mil kostar lika mycket som att ta pendeltåget samma sträcka. Skillnaden är att jag i bilen kan lyssna på nyheter och slipper sitta jämte svettiga Berta som läser DN över en bredd som upptar tre säten på tåget. Jag väljer således bilen.

 

En resa med bil påbörjas när jag startar den och jag kan således planera ett möte till klockan 08.30 med en viktig kund och veta att jag är på plats i tid. Med pendeltåget måste jag förutsätta att ett tåg är inställt, att tågpersonalen strejkar, eller att det har blivit lite kallt så att skräpet inte går igång.

 

...

 

Förslaget - som man tydligen måste komma med för att få skriva ;-) - är enligt följande:

 

Anpassa kommunaltrafiken till verkligheten och gör det billigare att samåka på ett pendeltåg än att åka bil. Se till att tåg och bussar avgår enligt tidtabell. Att stå och vänta 30 minuter på nästa tåg när kunden väntar är inte bra för vare sig mig, kunden eller SL.

 

SL har ett stort ansvar i att det ser ut som det gör idag, men det verkar ingen vilja ta tag i. Istället försöker man med pseudolösningar. Påminner mig om ett visst OS som man alltid måste ladda ner en massa servicepacks till för att det skall fungera som man tänkt sig.

 

 

---

vänligen

 

Andreas

 

[inlägget ändrat 2003-05-14 20:21:44 av Andreas Hård]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till biltullar:

 

Dessutom är det enligt lag så att inkomsterna för biltullar i Stockholm inte skulle tillfalla Stockholm, utan staten. Detta pga att vägarna nyttjas av samtliga bosatta i Sverige - ja även av utlänningar som besöker vårt land. Detta ger resultatet att pengarna inte återfaller till vägunderhåll, kollektivtrafik etc utan endast drygar ut statens finanser.

 

Mao .. biltullar är inte med automatik det samma som ökade inkomster som kan resultera i en bättre kollektivtrafik.

---

vänligen

 

Andreas

[inlägget ändrat 2003-05-14 21:30:43 av AHard]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja... jag t.ex. har svårt att åka kommunalt då de dagar jag lämnar på dagis kommer med bilen till en full infartsparkering. Att åka runt i förorten för att leta after någon stans man kan parkera bilen (helst på något ställe med gångavstånd till t-banan och där man inte riskerar bilinbrott)

 

Om sedan t-banan håller tiden är en helt annan femma.

 

Jag hinner inte med att jobba om jag skall åka kommunalt.

 

Jag vet inte hur jag skall göra när biltullarna kommer, troligtvis så tar jag kostnaden då tidsvinsten kommer att bli ännu större med minskad biltrafik, och ett ökat tryck på t-banan (vilket innebär fler försenade tåg där)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen är decentralisering, det verkar ju helt idiotiskt att alla ska bo och jobba i Stockholm.

 

Flytta ut företag och myndigheter till andra orter i landet, så kommer trafiken i stockholm att avlastas betydligt + att man skapar arbetstillfällen på mindre orter. Biltullar är bara en kortsiktig lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte särskilt realistiskt! :-)

 

Städer finns pga stordriftsfördelar. Städer har skapats av människan då man upptäckte att det finns fördelar av korta vägar mellan olika sysslor och centra för handel etc samt att de gav skydd och socialt umgänge.

 

Städer har funnits sedan urminnes tider. Det är ingen svensk uppfinning eller något som Stockholmarna har hittat på. det finns städer i alla länder och på flera platser i Sverige :-) Se till exempel Norrköping, som ju inte har en enda "naturlig" arbetsplats idag nästan. Allt är ju statliga verk eller skolor. Hur bra fungerar de? *skratt*

 

Att tro att dessa städer kan decentraliseras är att leva i en sagovärld. Tyvärr! ;-) Utvecklingen går snarare åt helt motsatta hållet.

 

Ett förslag om bilavgifter kommer att slå mycket hårt mot de som idag har det sämst ställt. Vi talar då om de barnfamiljer och nyinflyttade till Stockholm som saknar medel för att köpa dyra bostadsrätter i city, men som förutom att betala dyra hyresrätter utanför stan, nu även måste betala ca 1.200 kr per månad extra.

 

JANspeed har fullständigt rätt i att detta är en absurditet, fullt i klass med Stockholmspartiets cykelbanor som byggdes förra mandatperioden och som nu avlägsnas. Detta görs för att blidka Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Observera att Socialdemokraterna i kranskommunerna inte ställer sig bakom förslaget från stadshuset, då de ser vilka som kommer att få bära kostnaderna.

 

---

 

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det var ju just detta som var så bra med internet och datorer, att man kunde bo och jobba var som helst i landet (påstod iaf förespråkarna).

 

Naturligtvis ska det finnas städer, men inte för stora.

Stockholm är för stort.

 

[inlägget ändrat 2003-05-15 00:38:58 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Stockholm är för stort

 

Sett i ett internationellt perspektiv är Stockholm en byhåla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej verkligen inte realistiskt, gammalt sovjettänkande skulle jag vilja påstå, i en fri marknadsekonomi så ska ingen (gudskelov) få bestämma var företagen ska etablera sig.

 

 

Tillgång och efterfrågan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i en fri marknadsekonomi

 

Men vi har väl blandekonomi här i Sverige?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm... det är nog så. Blandekonomi ... blanda och ge ...

 

 

men åter till ämnet: trängselavgifter i Stockholm.

 

Decentralisering och ekonomiskt system kan vi diskutera i egen tråd, eller? :-)

 

Ännu har jag inte hittat ett enda arguments som är bärkraftigt i avgiftsförslaget. Man säger att man skall sänka andelen bilar, men företagstrafiken kommer med all sannolikhet att vara oförändrad. TAXI skall inte heller påverkas (det hade blivit en *** liv om de hade tagit med TAXI som avgiftbetalare).

 

Ingen stans tar man tag i de verkliga problemen: Att kommunaltrafiken är så inattraktiv att den väljs bort av många. Den är för dyr, för opålitlig samt brister i de lägen man inte vill åka in till stan, utan åka "tvärs över". Varför ställs det inte högre krav på effektivitet och service i detta bolag? Med tanke på hur ledningen i SL skött arbetet så ....

 

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
TAXI skall inte heller påverkas (det hade blivit en *** liv om de hade tagit med TAXI som avgiftbetalare).

 

Där är lösningen, införskaffa sig en TAXI skylt och sno några taxiplåtar, montera de på sin bil och vips så slipper man avgiften :)

 

Lite sorgligt är det att några få kan bestämma mot den stora massans vilja, fast vi lever ju i en demokrati så det är väl så det går till.

 

Det roliga var att när det diskuterades så skulle det inte bli en dyrkostnad eftersom det inte skulle få slå mot de fattiga, men samtidigt så dyrt att folk lämnade bilen hemma. Hur nu det skall gå ihop. Tyvärr är det så att folk i regeringen saknar allt vad verklighetsuppfattning heter.

 

Tur att man bor i de södra delarna och slipper detta påfund ett tag till, när väl staten sett att man får in massor med pengar (samt att trfiken minska lite) så kommer det införas på flera ställen. Det finns redan vägpartier i sverige som man måste betala biltullar på och det suger med tanke på att jag betalar en massa pengar i vägskatt på min bil för att jag skall slippa vägtullar.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en annan variant är ju att rösta ner sådana här förslag! Kranskommunerna skall ha folkomröstning i frågan i samband med EMU, men de som bor i Sthlm's kommun har redan blivit påprackade detta.

 

Det som retar mig mest i det här är att det drabbar de som har det sämst ställt, de som måste använda bilen, och att det föreslås av de partier som alltid utger sig för att vara den svages beskyddare. Det är ju uppseendeväckande när Axén-Ohlin (M) ställer sig upp och uttrycker åsikter som borde framföras av Vänsterpartiet!

 

Är det inte dags att dessa "skoj-partier" avslöjas som just skojare snart?

 

Titta på Kommunal-strejken! Vem är arbetsgivare i de flesta kommuner? Jo, Socialdemokraterna. Vilka röstade LO-förbundens medlemmar på? Jo, socialdemokraterna och vänstern. Vad har de lärt sig av detta?

 

Dessa partier har mutat in området "välfärd och rättvisa" och när man upprepar en lögn tillräckligt ofta blir det en sanning. Tyvärr verkar det vara just tomma ord.

 

Återigen drabbas låginkomsttagare, pensionärer, studenter och barnfamiljer av beslut och åtgärder fattade av partierna som står för "välfärd och rättvisa".

 

Arrrggghhhh *skratt* Jag vill inte välja sida politiskt på detta sätt. Jag är definitivt ingen högermänniska eller anarkist eller nåt ... men jag blir upprörd när människor ljuger - ännu mer upprörd när organisationer ljuger och fly förbannad när staten ljuger!

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi lever i ett fritt land heter det. Det måste väl ändå inebära att jag ska ha rätten att själv välja om jag vill åka bil eller kommunalt. I och med biltullarna menar politikerna att man fortfarande har rätt att välja, om man kan betala tullen förstås.

 

Sen tycker jag att rent konkurrenmässigt ligger SL väldigt dåligt till. Förutom bilen har man inga alternativ att välja på. Då jag tycker att tjänsten SL erbjuder rentav suger när det gäller kvalitet och att de har helt orimliga villkor, har jag valt att välja konkurenten - det vill säga bilen - istället, även om det är lite dyrare. Tyvärr kommer jag inte längre kunna göra detta när biltullarna är uppe.

 

Folkomröstning ska det tydligen bli, 2006!!! Då har man redan spenderat flera miljoner i projektet, och man kommer inte att kunna lägga ner det. Och om man skulle lägga ner det innebär det hela att vi bilåkare har varit och betalt en mångmiljonprojkt som vi inte ens ville betala för (de första årens intäkter lär väl gå till tullarnas kostnader). Idiotiskt!

 

Jag skulle hemskt gärna villja protestera mot detta, men soccarna verkar inte ens lämna någon plats åt andra politiker, så vanliga människor har väl inte mycket att säga till om. Kallas detta att bo i demokrati?

 

Som jag ser det så är detta politikernas förslag (de som vill ha vägtullar åtminståne):

 

Frihet till de rika! De fattiga får åka kommunalt! Vi har makt och gör som vi vill!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt. Jag vet inte längre vilket parti jag ska rösta på. Jag trodde att de partier på vänster sidan brydde sig lite i alla fall men de verkar som om de är precis som alla andra och bryr sig enbart om makt och pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag trodde att de partier på vänster sidan brydde sig lite i alla fall

 

När har dom i så fall börjat med det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu har jag inte hittat ett enda arguments som är bärkraftigt i avgiftsförslaget.

 

Det handlar om pengar. Märks tydligt då man läser i tidningarna. Alla förslag som innebar att staten skulle få in mera pengar var attraktiva, medan förslag som skulle innebära att staten skulle lägga ut pengar inte var så intressanta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det ekonomiska system vi har kallas för en fri marknadsekonomi, vänstern däremot som tror att dom har monopol på politiska uttryck säger blandekonomi.

 

Med deras mall så blir också USA en "blandekonomi" och det är nog inte riktigt överrenstämmande med den gängse bilden...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kommunaltrafiken är så inattraktiv att den väljs bort av många. Den är för dyr

Att Stockholms lokaltrafik skulle vara dyr verkar vara en uppfattning som många i Stockholm lever efter... Dock utan att ha funderat på om den är sann eller ej...

 

För 500 kr i månaden reser ni obegränsat medd buss, T-bana och pendeltåg över ett stort geografiskt område.

 

Lite andra orter:

Uppsala - 500 kronor för att resa i Uppsala men det täcker inte resor till tex Enköping (som skulle kunna jämföras med exempelvis Södertälje)

Linköping - endast Linköping kostar 480 kronor, om du vill resa lite utanför Linköping, tex från Åtvidaberg får du betala 640 kronor per månad.

 

Kom inte och säg att det är dyrt i Stockholm...

 

/Stefan - bor i Uppsala, pendlar till Stockholm med tåg men föredrar egentligen bil...

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur tänker du nu då? :-)

 

Bara för att något är dyrare någon annanstans gör det väl inte billigt ???

 

Du måste ju åxå beräkna kommunaltrafikens kostnad för en resa contra det pris de tar ut för att kunna göra denna bedömning.

 

Om du tar antalet personer resande från Linköping till Åtvidaberg contra mängden människor resandes mellan Södertälje och Stockholm så ser du att kommunaltrafiken intäkter nog är betydligt större på den senare sträckan, vilket således ger en mycket större summa av "peng per resande - kostnaden för att driva tåget". Detta medför att SL tar in mer pengar på Södertälje-Sthlm än vad Lindköpings Kommunaltrafik tar in på Linköping-Åtvidaberg. Marginalen är således större i Sthlm varför priset kan sänkas ytterligare.

 

Enkelt! Få resande = dyrt resande, många resande (borde vara) = billigt resande.

 

 

---

vänligen

 

Andreas

[inlägget ändrat 2003-05-16 10:16:29 av AHard]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tyvärr är min erfarenhet av just SL mycket begränsad, men en stad som har en fungerande kollektivtrafik är Prag. Där hålls tiderna och metro, bussar och spårvagnar går som de ska. Trafikändringar annonseras tydligt och om störningar uppstår fixar man vettiga ersättningar (extrabussar etc).

 

Ett månadskort kostar 420 tjeckiska kronor (för enkelhetens skull: det motsvarar 420 svenska kronor för liknande sak i Sverige). En biljett som gäller i 60 minuter (90 minuter helger) kostar 12 kronor. Kortresebiljett (4 stationer i Metron, 15 minuter med spårvagn/buss) kostar 8 kronor.

 

Det låter som om SL borde resa dit på ett studiebesök.

 

Ska det ö.h.t finnas vägtullar ska pengarna från dessa gå till kollektivtrafiken.

 

Det vore mycket bättre med Park&Ride-anläggningar (ställ bilen där, åk billigt med kollektivtrafiken eftersom den är rabatterad) och ha ett välfungerade trafiknät och punktliga tider så vinner miljön.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vi inte försökt oss på decentralisering förr kanske och med ett lysande resultat ...

 

Men visst skulle det vara intressant om den tänkta satsningen på ITutbyggnaden skulle ta fart som det var sagt. Även om jag inte kan rulla runt i sthlm med min stora feta lastbil via joystick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...