Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra boot-up options


Mother

Rekommendera Poster

Har nylien lyckats installera Linux på en win2K-maskin När jag startar visas en boot-up meny. Nu finns det några options som jag vill ta bort.Hur gör jag för att ta bort dessa options?

 

win2k svensk + Madrake 9.0

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nylien lyckats installera Linux på en win2K-maskin När jag startar visas en boot-up meny. Nu finns det några options som jag vill ta bort.Hur gör jag för att ta bort dessa options?

 

Du har förmodligen LILO eller grub installerad som bootloader. Konfigurationen till LILO finns i lilo.conf och till grub i grub.conf. Vart på ditt system de finns är lite olika men vanligast under /etc.

 

Var försiktig med din boot-konfiguration och håll en boot-diskett i närheten ifall något skulle gå fel.

 

LILO måste du "läsa in" den nya konfigurationen genom att skriva "lilo" vid prompten (som root), detta behöver du inte göra med grub.

 

Lycka till!

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev in Lilo vid prompten och den gick igång och såg fin ut till sista raden där den medelade

 

"Images can´t be found and the original images doesn´t exist..."

 

öh? Vad betyder det?

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ingen som kan hjälpa mig med detta?

 

Skrev in Lilo vid prompten och den gick igång och såg fin ut till sista raden där den medelade

 

"Images can´t be found and the original images doesn´t exist..."

 

öh? Vad betyder det?

 

Hur gör jag för att fixa till det??

 

//Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...