Just nu i M3-nätverket
Jump to content

3DMark2001SE Build 330 ..

Blekis ®

Recommended Posts

.. börjar bli lite mossigt som prestandatest på stationära spelmaskiner. Dom nyaste och dyraste korten klarar juh att få hyggliga framerates i 3DMark03 ..

MEN hur bra går det att spela 3D-spel på en bärbar dator ? Jag har inte testat 3DMark03 på en bärbar ännu, det lär bitvis gå ganska segt tom på den snabbaste som finns. Däremot kommer gamla 3DMark2001 till heders igen för att mäta prestandan på bärbara datorer, jag blev positivt överraskad när jag körde testet med defaultinställningar på min desknote. Iofs inte till en början:

Med leverantörens originaldrivrutiner för Radeon fick jag ca 4500 3DMarks i 1024x768x32, hmm, iaf bättre än ett GF2MX400 på en stationär dator. Men då är det också DX8.1 vs DX7, så det är inte riktigt sant. Hmm.

Testade med senaste desktopdrivisarna dvs Catalyst 3.2 omgjorda för mobil gpu:

WOW !!! Vilken ökning ! 7022 3DMarks i 1024x768x32 !!! Och sen försvann resten av mitt inlägg i eforums buggiga påloggning(kapar halva inlägg) .. men .. point made ?

[inlägget ändrat 2003-05-13 20:34:40 av Blekis ®]

iaf bättre än ett GF2MX400 på en stationär dator.

Har du testat senaste Nvidia-drivern 44.03, som finns på deras site? Visserligen är den bara WHQLád för FX-kort. Att notera är, att Gurun bara erbjuder version 43.51. Nvidia själva är för en gångs skull före Gurun. Har själv inte testat 44.03. Jag nöjer mig med mina 1053 p i 3DMarks2003. Vill man ha höga poäng är väl Radeon en förutsättning.

Har du testat senaste Nvidia-drivern 44.03

Nej, inte än. Senaste gången jag körde 3DMark03 Patch 320 på min stationära använde jag Detonator 43.45 och fick 1270 3DMarks. Men det flöt bra iaf, även om det tidvis var diashow så var den jämn till skillnad mot den opatchade 3DMark03 som var ryckig värre.

På samma dator med samma inställningar får jag ca 7500 3DMarks i gamla 3DMark2001SE Build 330. Inget fartmonster direkt, men alla spel går att spela.

Det intressanta är att den bärbara med sina 7022 3DMarks alltså är i princip lika snabb. Half Life 2 on the move, typ ;) Men jag ska köra 3DMark03 på den bärbara också, ska bli kul att se om jag kommer över 1000 poäng ?

I övrigt, som det ser ut just nu verkar det som om det blir ATI även i den stationära nästa gång men jag såg att den till det bättre omgjorda GeForce FX 5900 skulle komma i två budgetversioner varav den billigaste för 299$. Med tanke på att den spöar nya Radeon 9800 Pro med råge i alla tester hitills och med tanke på Nvidias fina drivrutiner så kan det mycket väl bli GeForce även nästa gång. FX 5900 ser dessutom mycket Geekigare ut än Radeonkorten ;)

./Blekis ®

WiFi powered by mandrake 9.1

Men jag ska köra 3DMark03 på den bärbara också, ska bli kul att se om jag kommer över 1000 poäng ?

Det blev 957 3DMarks i 3DMark03, på batteridrift och med alla inställningar "default". Så jag behöver bara klocka liite så kommer jag över 1000 på en bärbar dator ...

Men Radeon 9600 ska visst komma närsomhelst för bärbara och det är ett fullt Direct X 9.0 kort, så poäng på uppåt 3-4000 i 3DMark03 är inte orimligt på bärbara burkar i sommar. Även en Mobile GF FX är på väg och med tanke på att dom nya Detonator 50 kommer att ge en löjlig prestandaökning på FX-kort, enligt förhandstester, så kommer bärbara datorer att bli riktigt vassa på 3D :)

Har du testat senaste Nvidia-drivern 44.03

Har kört den en liten stund nu, dvs nya Detonator FX, men med ett GF3Ti ger den tyvärr lite sämre benchmarkpoäng än dom äldre Detonator. Däremot är bildkvaliteten mkt bra, kanske den bästa i en Detonator hitills ? Enligt vad jag läst på nätet ska dom med GeForce FX kort märka en tydlig prestandaförbättring, men det stora lyftet sägs komma med dom Detonator FX 50.0 som läckt ut på sina håll på nätet(ingen större spridning); dom sägs kunna ge prestandavinster på 30-50% med GeForce FX kort.

Mitt GF3Ti börjar bli gammalt ...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...