Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TVTool


Kristianstad

Rekommendera Poster

Kristianstad

Hej!

Tänkte se på film och se den på tv-apparaten. Jag har laddat ner TVTool.

 

Problemet är att jag har tv-apparaten i ett annat rum, så det är ju lite problematiskt då man t.ex. skall trycka på Play, eftersom datorskärmen blir svart då man ser det på tv-apparaten.

 

I TVTool finns det en knapp som heter Dual-View. (Antar att det har något att göra med att man kan se det på båda ställena?)

Då man trycker på Dual-View kommer det upp en varning:

Your Monitor must be able to handle low frequencies (PAL 50Hz/31kHz - NTSC 60Hz/31kHz) to use dualview. Otherwise it could be damaged. Do you want to turn this option on? |Ja|Nej| Och det låter ju farligt!

 

 

Har ni något tips att ge?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni något tips att ge?

 

Funkar bra hos mej...:)

 

Kör med en Samsung Syncmaster 755DF 17" CRT...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Your Monitor must be able to handle low frequencies (PAL 50Hz/31kHz - NTSC 60Hz/31kHz) to use dualview. Otherwise it could be damaged. Do you want to turn this option on? |Ja|Nej| Och det låter ju farligt!

 

Kan vara farligt, precis som det står. Men oftast inte. MÅnga monitorer känner av frekvensen och stänger helt enkelt av sig om det är något de inte kan visa. Men jag rekommenderar dig att ha en fingret på avstängningsknappen på monitorn vid test. Om det uppstår konstiga mönster på den är det bäst att stänga av den så snart som möjligt.

 

 

Men till en annan fråga.

Vilka GeForce kort behöver TVTool? När jag var ny med mitt kort, Ti4200, trodde jag att den va nödvändig. Fann dock efter uppgradering av drivrutinerna att det fungera många gånger bättre, utan TvTool, med den klon-funktion som finns i drivrutinen. Från vilken upplaga av GeForce finns möjligheten till kloning, overlay och filmanpassning av TV-bilden?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej Monshi!

Jo, jag har ett GeForce-kort och med hjälp av nView kan man åstadkomma samma sak, men jag var så dum så jag vet faktiskt inte hur man får det att fungera.

 

Jag var hos en kompis och han hade nView. Då behövde han bara dra t.ex. Windows Media Player till vänsterkanten av skärmen så gick den över till teven. Någon som skulle vilja vägleda mig till hur man gör?

 

Jag har laddat ner Nvidias drivrutiner och det har dykit upp en ikon bredvid klockan, men vad man skall göra nu det har jag ingen aning.

 

Tack på förhand!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan klona..

 

Så här fungerar det för mig.

 

1: Klona bilden.

2: Välj "Överlagringsfärgkontroll" Ställ in Sekundär bildskärm som helskärmsenhet.

 

Fungerar det så långt? Stämmer det med ditt kort?

 

Nu tittar du på TVn, när du startar en film "kopieras" den över till din sekundära skärm och fyller den så gott det går.

 

Sedan steg

4: Om bilden inte fyller TVn helt, öppna nView fliken, välj enhet 2, enhetsinställningar, skärmjustering.

 

 

Nu vet jag som sagt inte vilka GeForce kort denna funktionalitet finns på.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad
1: Klona bilden.
Hur gör jag för att klona bilden?

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabel kopplad mellan grafikkort och tv'n, gå in i inställningar, avancerat, nview och där finns

nview-lägen "klona" och verkställ,

 

eventuellt måste du starta om datorn med sladden kopplad till tv'n.

 

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej!

 

Följande har jag åstadkommat. (har tagit lite skärmdumpar)

 

http://w1.441.telia.com/~u44107495/bild1.JPG

http://w1.441.telia.com/~u44107495/bild2.JPG

http://w1.441.telia.com/~u44107495/bild3.JPG

http://w1.441.telia.com/~u44107495/bild4.JPG

 

Är jag på rätt väg? Vad återstår att göra? Jag hittar inte "Överlagringsfärgkontroll" och det finns ingenting om nView i inställningar->avancerat

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under din bild4, GeForce fliken. Påminner inehållet där det du ser i Maratonmannens bild?

 

Om inte, tyvärr, du kan inte klona bilden.

 

Något, som jag antydde tidigare, som inte går på de äldre/mindre avancerade GeForce korten.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej!

Nu har jag kommit lite framsteg.

 

Jag får det precis som Maratonmannens bild, men jag hittar ingenting om Sekundär bildskärm i den menyn.

 

Här har jag en till skärmdump: http://w1.441.telia.com/~u44107495/bild5.JPG .

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är på rätt väg.

 

Välj "Clone"

OK

 

Gå till Overlay Control.

 

Välj enhet 2 som helskärmsenhet.

 

Sedan kan du (kanske) korrigera vissa detaljer på just den bild du har öppen, välj där din sekundära skärm, Device setttings.

Titta där igenom möjligheterna.

 

 

..du måste självklart "verkställa" (apply) dina beslut innan du kan gå vidare...

/T

 

[inlägget ändrat 2003-05-09 22:59:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej Monshi!

 

Jag hittar precis det du skriver om, men det fungerar inte.

Kan tilläggas att det inte är något fel med sladdarna, eftersom det fungerar med TVTool.

Ibland då jag håller på att ändra och greja blir skärmen helt svart, men inget händer på teven. Och ibland blir det helt plöstligt 800x600.

 

 

Du har inte MSN Messenger förresten? :-)

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2003-05-10 00:07:08 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din bild nr1 ser det ut som att sekundär skärm inte är aktiv, markera den och välj Utöka Windows-skrivbordet till denna bildskärm.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte MSN Messenger förresten? :-)

Nej..

 

 

På din bild nr1 ser det ut som att sekundär skärm inte är aktiv, markera den och välj Utöka Windows-skrivbordet till denna bildskärm.

Brukar inaktivera möjligheten att klona, men det går fortfarande att få upp en film över hela skärmen. Aktiver då "Automatiskt val" i Overlay Control.

 

 

 

Ibland då jag håller på att ändra och greja blir skärmen helt svart, men inget händer på teven. Och ibland blir det helt plöstligt 800x600.

Jaha... Mmmh. Testa olika inställningar är väl det enda tipset jag kan ge. Gå ned i lägsta upplösning både på din skärm och din TV och se om det fungerar då.

 

 

Hur långt kommer du? Har du lyckats få bild på TVn eller är det när du startar film som det inte fungerar?

 

 

 

Frukost dax - skulle egentligen undersöka varför vi inte fått någon DN idag... Problem vid tryckeriet...:(

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvidia har på sin site en nView User´s guide som länk från denna sida:

 

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=feature_nview

 

Ser också att du har senaste drivrutin som Nvidia erbjuder på sin site (nyare finns på andra siter). Du vet väl att den drivrutin du har finns att hämta med svenskt språkstöd? Det är den som finns under International.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej!

Nu har jag äntligen fått bild på tv-apparaten. Det enda problemet är att det är i svartvitt. Var ändrar man inställningar för PAL, S-Video, etc.?

 

Jag har kommit fram till att om jag har min dator på 1152x864 så kommer bara den delen på skärmen som är längst upp till höger med på min TV.

Sätter jag skärmupplösningen på 800x600 på min dator blir det dock OK.

 

Tack för hjälpen Monshi!

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ändrar man inställningar för PAL, S-Video, etc.?

Det gör du då du är i GeForce-fliken. Välj Device settings så ser du Format och Ändra format.

Har din TV stöd för S-video? Om inte tror jag du ska välja komposit då du väljer inställning för format ut.

 

Ett alternativ som många gjort för att få färg, är att koppla till videon först och därifrån till TV´n.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej!

Jag har både testat att koppla videon först och därmed TV:n och även direkt från datorn till TV:n, men det är fortfarande svartvitt.

Jag är 100% säker på att det beror på SVideo/Komposit. Då jag använder TVTool kan man välja mellan dessa två och där blir det ena alternativet svartvitt och det andra alternativet färg.

 

Så här ser det ut: http://w1.441.telia.com/~u44107495/bild6.JPG . Change Format är dolt.

 

Tack på förhand!

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Change Format är dolt.

Blir det även dolt om du kopplar in TV´n och sätter på den och sedan öppnar "Bildskärmsegenskaperna" och tittar under "Device settings"?

 

Då jag använder TVTool kan man välja mellan dessa två och där blir det ena alternativet svartvitt och det andra alternativet färg.

Får du färg på TV´n?

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-10 16:14:22 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad
Blir det även dolt om du kopplar in TV´n och sätter på den och sedan öppnar "Bildskärmsegenskaperna" och tittar under "Device settings"?
Jag har haft TV-apparaten ikopplad hela tiden.

 

Får du färg på TV´n?
Med TVTool får jag färg på TV-apparaten.

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste öppna den inställningen din bild visar, för den enhet du ska ställa in.

 

Det vill säga, markera skärm två, antingen genom att klicka på den representativa bilden eller via rullisten och öppna sedan device settings.

 

Ok, jag slänger jag med upp en bild som visar alla steg...

http://w1.876.telia.com/~u87618716/grafik.jpg

 

Följ stegen...

 

Hoppas du lyckas nu.

 

/T

uuurrk. Vad skrev jag. Kunde inte själv förstå vad jag skrivit när jag läste mitt inlägg...

[inlägget ändrat 2003-05-10 19:32:32 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Bingo!!

 

Ju fungerar det alldeles utmärkt. Färg och allt! Du är en ängel Monshi!

 

Tack så hjärtligt för hjälpen!

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid kul att kunna vara till hjälp.

 

 

/Tomas

Tittar mig själv i spegeln, är det fjädrar som börjar växa vid skulderbladen?undrar?;)

 

[inlägget ändrat 2003-05-10 21:45:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...