Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kalla fakta ,torsdag 20.00


//Erna

Rekommendera Poster

Om dataspelberoende..

Nån som platsar där? :)

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Är det inte rätt typiskt att en "ungdomsföreteelse" som dataspelande tas upp i "Kalla fakta"? Då får alla pensionärer och andra oroliga "vuxna" rätt som vanligt...

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...undrar hur ration dataspelsberoende<->spelberoende ser ut, och vilken gren som leder till mest elände? :]

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Det här med att fördöma moderna (läs: ungdomliga) företeelser är ju nu inte heller något nytt under solen. Konstigt nog så lär man sig aldrig! I alla tider har den äldre generationen förfasat sig över ungdomens syndiga leverne. I begynnelsen var det, med dagens synsätt, ganska oskyldiga romaner (som Canterbury tales, Decamerone...Listan kan göras lång) som granskades av kritiska ögon. Sedan har det varit allt från syndiga "Elvis the pelvis" till videovåld och nu senast då dataspelsberoende. Intet ont sagt om att ett beroende är skadligt för individen, men hade man sagt samma sak om det var så att man var TV-beroende? Eller, ännu mer extremt, bok-beroende? Om man offrade hela sin lediga tid med att läsa, skulle man knappast bli granskad under lupp av oroliga vuxna. Det skulle åtminstone inte kunna bli ett "Kalla Fakta: Ikväll: Om barnen som bara läser hela dagarna". Snurrigt.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Vad är dataspelsberoende egentligen? Jag spelade mycket dataspel när jag var i tonåren och kände väl ibland abstinens efter att ha varit ifrån datorn en hel dag(!). hehe. Men jag antar att det inte klassas som beroende förrän man verkligen är beroende av det. Så att man blir helt darrig i kroppen och känslomässigt instabil. :)

 

Jag fastnade t.ex. framför spelet Civilization, där jag kunde sitta framför datorn nästan 8 timmar i sträck någon dag. Ett annat nyare spel som jag införskaffade förra året är Diablo II som också kan klassas som beroendeframkallande. Precis i början blev det ett antal sena nätter. Men efter någon vecka beslutade jag mig för att lägga spelet på hyllan ett tag just för att jag inte fick tillräckligt med sömn och för att det sänkte min koncentrationsförmåga under resten av dagarna. Kanske är man beroende om man inte kan dra den här gränsen själv.

 

Spelberoende lär vara allvarligare än dataspelsberoende då pengar är inblandade.

 

[inlägget ändrat 2003-05-07 14:54:55 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Beroendet är ju det som är problemet inte källan till beroendet (kanske förutom när det gäller droger). Det finns ju folk som är beroende av att shoppa. Ska vi förbjuda shoppandet då?

 

Precis som folk hävdar att rollspel på något sätt skulle få folk att tappa koll på verkligheten och då gå ut och mörda folk på grund av det.

 

Själv hävdar jag när det gäller rollspel att är man så pass instabil att man inte kan skilja på vad som är verkligt och vad som inte är det så är det bara en tidsfråga innan nånting händer. Vad som sätter igång det skulle lika gärna kunna vara en våldsam film, en taskig mobbare, eller bara nån kille som man irriterat sig på. Och frågan man borde ställa sig är hur killen kunnat bli så instabil. Jag har svårt att tänka mig att en våldsfilm eller rollspel kan vara den primära eller ens den sekundära orsaken. Felet ligger nog snarare i biologi, uppväxt och uppfostran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead
Det skulle åtminstone inte kunna bli ett "Kalla Fakta: Ikväll: Om barnen som bara läser hela dagarna". Snurrigt.

:) Jo, men tänk bara om barnen var så uppslukade av detta att de inte svarade sina föräldrar på tilltal, inte ville äta när maten var klar, eller saknade tid att göra klart läxorna. Ett beroende handlar väl om att vara så inne i något att det inkräktar på andra nödvändiga sysslor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Jag tror att många föräldrar till "bokmalar" har upplevt just detta. "jag ska bara läsa klart det här kapitlet" har jag uttalat MÅNGA gånger i mitt liv, och ibland så försvinner bara tiden! Som sagt, det är beroendet och kringeffekterna av själva beroendet (sätter alla pengar på beroendet, förlorar hus, hem och maka/make på kuppen) som är farligt, inte själva företeelsen i sig.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2

Ha!

De verkar fortfarande vara inne på att det bara är barn och ungdomar som spelar. Jaja, om de vill skylta med sin okunskap i teve så får de väl göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom pratade just om dataspel i 24 minuter på tv1, den genomsnittlige dataspelaren är 29-30 år kille och har god ekonomi.

 

Dom sa också att piratkopiering eventuelt kunde ses som reklam för bra spel, vad tror ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2
Dom pratade just om dataspel i 24 minuter på tv1, den genomsnittlige dataspelaren är 29-30 år kille och har god ekonomi.

 

Ja, ska bli intressant att se om det kommer fram i TV4.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den genomsnittlige dataspelaren är 29-30 år kille och har god ekonomi

Oj!

 

Trodde den genomsnittlige var 15-18 år och väldigt fattig, bara piratkopierade spel =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om piratkopiering. Insider på TV3 ska i morgon handla om just piratkopiering.

 

 

 

 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe-2k

Vi blir äldre och äldre..

 

 

 

 

 

Stoffe-2k, som bra har _lite_ ålders noja...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> den genomsnittlige dataspelaren är 29-30 år kille och har god ekonomi.

 

*Host* *host* :o)

 

God ekonomi vet 17 om jag har, jag är dock snål som "von anka"..

 

> Dom sa också att piratkopiering eventuelt kunde ses som reklam för bra spel, vad tror ni?

 

Möjligheten att testa ett kopierat spel är bra ja, men det är lätt att sitta kvar i stolen och inte betala.

 

[inlägget ändrat 2003-05-08 13:56:40 av Glenn Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom sa också att piratkopiering eventuelt kunde ses som reklam för bra spel, vad tror ni?

 

Det tror jag visst det. I och med alla multiplayer spel som släpps nu så är demos, piratkopior och betaversioner rena guldet. Särskilt nu när vissa av mina polare fått smak på pengalivet och börjat köpa varenda spel de kan få tag på. Ett multiplayerspel som ingen känner till är nog ett spel som väldigt få spelar.

 

Värre tror jag nog kan vara för singelplayerspelen. Då man sällan behöver någon internetnyckel för att kunna lira singelplayer. Jag tycker dock bra spel tappar lite om man inte kan lira online med dem.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Så kan det nog vara, av dom spelarna som faktiskt köper sina datorspel är nog medelåldern något högre.

 

Hursom helst, det som intresserar mig är

 

vad i datorspelen är så fängslande?

 

Varför väljer man att spendera timmar framför något av dataspel överhuvudtaget?

Kan det vara så att man käner någon samhörighet med själva maskinen datorn, eller vad kan det vara.

 

Det är ni som är experterna, nån som har någon teori, hållbar eller inte spelar föga roll, låt ordet sväva.

 

 

Varför spelar ni spel?????

Kan nån sätta ord på varför man spelar datorspel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dataspelberoende..

Nån som platsar där? :)

Nej, inte jag iallafall. :-)

Senaste spelet jag spelade var Microsofts patiens och det var 4 år sedan.

 

Det känns bara slöseri med tid att sitta och spela. Dessutom hör jag till dem som tror att samhället blir mer våldsbenäget när så många spel med våldsinnehåll dyker upp på marknaden.

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag fastnade t.ex. framför spelet Civilization, där jag kunde sitta framför datorn nästan 8 timmar i sträck någon dag.

 

Läste för rätt länge sen. Tror det var en japansk kille som satt på ett internetcafé och spelade spel. Han satt många timmar i sträck, om det inte var ett helt dygn. Spelnöjet slutade med att han fick en propp i benen, som gick vidare till hjärtat. Slutade med att han dog.

 

Någon var inne på att datorspelandet skulle vara orsaken till allt våldet i samhället. Tror det är lika mycket filmvåld i så fall. Unga som tror att man kan gå ut och sparka ned någon på gatan, och att han sedan reser sig upp igen. Det gör de ju på film. Visst, men det är ju stunts och inte verkligt.

 

Att det sedan är skadligt att spela datorspel, tror jag inte heller. Om det sker i måttlig mängd. ;-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>...spelar inte datorspel|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson
Varför väljer man att spendera timmar framför något av dataspel överhuvudtaget?

Kan det vara så att man käner någon samhörighet med själva maskinen datorn, eller vad kan det vara.

Själv spelar jag inte spel. Men jag har mer förståelse för de som tillbringar timmar framför datorspel än de som själva väljer att tillbringa lika lång tid framför nån dokusåpa. DET är ju verkligen ett mysterium.

 

Om dataspelberoende..

Nån som platsar där? :)

Nej, men det finns nog en del här som kan klassas som Internet-beroende ;-)

 

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God afton!

 

Själv spelar jag inte spel

 

fick nyss in

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,379630,00.html

vari spelvåld och allmänt skjutande förefaller ha inspirerat några gossar till att bli mördare.

 

Jag undrar trots allt om inte en del dataspel är fördärvliga; det är emellertid inte lätt att bevisa hypotesen. med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför väljer man att spendera timmar framför något av dataspel överhuvudtaget?

Kan det vara så att man käner någon samhörighet med själva maskinen datorn, eller vad kan det vara.

 

Det är ni som är experterna, nån som har någon teori, hållbar eller inte spelar föga roll, låt ordet sväva.

 

 

Varför spelar ni spel?????

Kan nån sätta ord på varför man spelar datorspel?

 

En intressant fråga. Jag är ju som inte purung (41) och spelar ofta datorspel. I perioder kan jag sitta lätt en 6-8 timmar och spela. Jag känner inte nån abstinens när jag inte gör det, men jag har ofta funderat på varför jag gör olika saker överhuvudtaget, så även med spel.

Det som jag tycker om är att man, precis som med en god bok, kan absorberas in i en annan värld där inget annat existerar under vissa stunder. Eskapism - javisst, men jag ser ingen större skillnad om jag skulle hålla på med mer socialt accepterade aktiviteter som trädgårdsskötsel eller innebandy (nja, det skulle vara konditionsbiten då :) eller hjälpa hemlösa, som dom flesta ändåså inte gör.....

 

Det verkar som att anledningen till att det verkar skrämmande med datorer är att man gör det ensam och inte är med nån "in real life" att "umgås" via comunityn eller onlinespel är inte lika fint som att sitta och fika.

 

Tilläggas kan ju att jag inte har någon familj att ta hänsyn till. Men jag kommer ihåg från den tiden jag var i ett förhållande att det inte störde nämnvärt att jag höll på med datorn medan hon höll på med sitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med ett svar, stort tack!

Nu undrar jag stilla om man skulle kunna få citera lite ur det du skrev...?

 

Jag kommer inte att använda ditt namn eller så, men det vore trevligt att få citera en fd spelares spontana tankar kring ämnet.

 

 

"Det som jag tycker om är att man, precis som med en god bok, kan absorberas in i en annan värld där inget annat existerar under vissa stunder."

 

är meningen som jag vill citera

 

Vad är det för spel du spelar, är det olika?, spelar det någon roll?, ger de olika feedback..?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst får du citera. Just nu är det Counterstrike, ett onlinespel. Annars har det varit mycket strategispel som Starcraft, Age of Kings, Rise of Nations men även Ghost recon som liknar Counterstrike.

 

I strategispelen så får man tänka till hur man ska bygga upp armeérna och vilken strategi man ska ha när man anfaller, till slut blir datorn förutsägbar, men online har jag ingen chans mot kidsen för jag är för omständig :) I onlinespelet Counterstrike och Ghost Recon så är poängen att man samarbetar med andra spelare för att uppnå målet. Hamnar man i ett gott sällskap så får man stor tillfredsställelse i att man lyckas utföra uppdraget med hjälp av varandra. Man är koncentrerad och man kommunicerar mycket.

Jag är även med i hemvärnet där vi under ett år tränat just liknande situationer som I CS och tillfredställsen är detsamma, både i verkligheten och i spelet.

 

Jag har noterat, särskilt i strategispel, hur mitt sätt att tackla tillvaron gett utslag i spelandet, eller rättare sagt, genom spelet har jag märkt likheter i mitt sätt att spela som jag använt i verkliga livet, tills jag noterade dom genom spelet. Så man kan säga att spel kan ha en psykologisk nytta också. Nja, nu kanske jag inte ska gå så djupt, men det finns flera dimensioner än dom man kan se i media.. :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-23 01:23:16 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ick nyss in

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,379630,00.html

vari spelvåld och allmänt skjutande förefaller ha inspirerat några gossar till att bli mördare.

 

Jag undrar trots allt om inte en del dataspel är fördärvliga; det är emellertid inte lätt att bevisa hypotesen.

 

Det låter praktiskt och enkelt om man kan förbjuda blodiga spel, då kommer såna här vansinnesdåd att försvinna. Jag kan inte komma på nån större folkstorm som uppstått när man använt böcker som syndabockar. Som bibeln eller koranen. Man skulle kanske prova och förbjuda dom och se vad som händer? Enligt ovanstående hypotes så skulle ju alla terrordåd försvinna, abort-mord skulle inte förekomma, eller åtminstånde så skulle dom ju minska eftersom, med tiden, skulle ju folk inte ha kännedom om texterna och kunna göra tolkningar som rättfärdigar deras handlingar.

 

Vansinnesdåd är händelser som bara väntar på att inträffa, ett sånt skapas inte av ett spel eller film, den letar efter en katalysator och finner den inte på ett ställe så hittar den det nån annanstans.

Att förbjuda löser inte det grundläggande -det i människan som söker det uttryck som tidnigsartikeln beskriver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...