Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderingar om minneskort.


Misse1

Rekommendera Poster

Hej!

Jag använder en pc-card-adapter för att föra över mina bilder till datorn. Där sparar jag bilderna med t ex ADCSee. när jag sedan stoppar i minneskortet (compact flash) i kameran igen och raderar bilderna med kameran, då syns dessa gamla raderade bilder fortfarande nästa gång jag stoppar in kortet i datorn.

men om jag däremot raderar bilderna när kortet sitter i datorn då försvinner bilderna för gott både i datorn och i kameran.

 

Nu undrar jag: VArför kan man fortfarande se bilderna efter att de raderats i kameran? Ligger dessa bilder kvar i någon dold mapp på datorn eller på själva kortet?

Om de ligger på datorn, hur hittar man dessa då utan att minnerkortet sitter i datorn?

 

Puh, vad knepigt att uttrycka sig rätt, hoppas det framgår vad jag menar :-)

Mvh från Misse som är väldigt nyfiken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Innan du tar ut kortet ur datorn, måste du högerklicka på enheten (tex G:) och välja "Mata ut".

 

Det som händer dig, är att datorn fortfarande har kvar innehållsförteckningen för kortet i minnet. Faktum är, att om du stoppar in ett helt annat minneskort (med eller utan bilder på) så kommer du fortfarande att se innehållet för det första kortet.

 

När man väljer "mata ut", rensar man innehållsförteckningen för enheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Provade att högerklicka på enheten, Det går inte att mata ut ett kort som sitter i en pccard-adapter.

Jag brukar klicka på ikonen för stoppa pcmia-enhet i aktivitetsfältet innan jag tar bort kortet. (eller säker borttagning av maskinvara som det heter i WinXP).

 

Efter att ha läst ditt svar har jag kollat lite nogrannare och funnit att det är bara de bilder som jag ändrat namn på som ligger kvar. Medans alla bilder behållit det ursprungliga bildnumren har försvunnnit helt efter radering i kameran.

Jag tycker det är märkligt att de omdöpta filerna (28 stycken!) fortfarande går att kopiera över till andra mappar på hårddisken. Det är alltså inte bara tumnaglar utan hela bildfilerna som ligger kvar.

Så lite mysko tycker jag fortfarande att det är.

Frågan är var dom egentligen ligger eftersom dom ju tydligen är stooora filer oxå, flera på över 400 kb.

 

Hälsningar från en som har Myror i huvudet :o)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-07 02:43:27 av Misse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ser du de omdöpta bilderna i kameran även efter att du raderat dem, eller syns de bara i datorn?

 

Kan du kolla vilka filattribut en icke omdöpt resp omdöpt fil har, alltså Skrivskydd, Dold, etc?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom syns inte i kameran, bara på datorn.

 

Hur kolla om filen är skrivskyddad eller dold då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Klicka med höger musknapp på filen och välj egenskaper. Längst ned i den rutan står attributen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varken dold eller skrivskyddade. Det är bara rutan Arkiv som är förbockad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

ok.. Jag har faktiskt inga idéer om vad det kan vara... Det är en sån sak som man gärna till se live för att få rätt på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det möjligen vara så att din kamera förutsätter att filerna (bilderan) har namn enligt en viss modell och därför inte hittar dina filer.

Kolla om ledigt minne på kortet ökar efter att ha raderat bilderna.

Dom kanske ligger kvar men kameran ser som inte.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mr Andersson.

 

Som information vill jag berätta att:

Jag provade idag att ändra namn på en bildfil, därefter satte jag in kortet i kameran och där syns inte den omdöpta bildfilen. därefter satte jag in kortet i en annan dator och minnsann, där syns filen som jag bytte namn på i den första datorn!

Drar alltså slutsatsen att bilden ligger på minneskortet och inte i datorn!

 

Detta bara som en upplysning, och tackar för att du tog dig tid attsvara på mina frågor. :-)

 

(fortsätter skiva lite mer om detta under nästa inlägg)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Samoht!

 

Det kan nog stämma att kameran inte kan se bilderna när de döpts om.

Har kollat med att ta flera bilder, sen döpa om några i datorn. När jag sen stoppar in minneskortet i kameran igen så är det lika mycket ledigt minne kvar, men dom omdöpta bildfilerna syns inte. Jag tog ytterligare några bilder och sen tittar i datorn igen, då fick ajg se att numreringen inte stämmer, dvs att de nya bliderna fick samma nr som dom dolda som jag tidigare ändrat namn på.

 

Det tycks lltså att du har rätt i att kameran inte kan se filerna med ändrade namn, men att dom ligger kvar osynliga och tar upp plats.

Tack! Det här var intressant tycker jag.

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-07 16:41:45 av Misse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...