Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tinitus


Tobbelobbegåbbe

Rekommendera Poster

Ge mig ett enda konkret bevis på att gud finns så kanske den här ateistiska själen också börjar tro på något högre syfte

 

Allvarligt talat, tänk på saker som t.ex naturen eller människokroppen. Tror du att allt är en slump?

Jag har väldigt svårt att tänka mej att allt skulle blivit så perfekt om inte Gud ligger bakom!

 

Många frågar mej dock: Hur kan du tro på en god Gud när det är så mycket krig och elände i världen?

Ja, det kan ju tyckas konstigt, men ALLA människor har av Gud fått en FRI VILJA, vilken¨många använder på fel sätt. T.ex till krig och massa annat elände.

 

Ang Helande:

Det står ju i BIBELN att be så skall ni få, sök så skall ni finna.

Alltså, självklart kan vi få helande om vi ber om det "äkta". Alltså om vi verkligen vill det!

 

Gud lever och kan hela på alla möjliga sätt! Både Fysiska och psykiska problem!

 

God bless You!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Skapad
  • Senaste svar
Christopher Bergren

För sjutton, inte en till.

 

När det gäller hur det hela hänger ihop är det ingen som faktiskt vet. Däremot vägrar fundamentalister skapa sig en förståelse baserad på en så bred kunskapsbas som möjligt.

 

Vi "syndare" som XP så elegant kallar oss är isåfall mer hängivna jakten på sanning eftersom vi inte binder våra åsikter vid en enda jxxxa skrift utan på så mycket information som möjligt.

 

/Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fara tonybollo 1 !

Du skall visst fortsätta i humorns spår tycker jag.

 

Jag misstänkte faktiskt att det var som du säger här.

Men visst blev det lite tvetydigt så jag tänkte att det var bäst att svara dig.

 

Ironi symbol gör du enklast genom att trycka på Alt och 5, så kommer det in i inlägget. Eller Alt och 4, så blir det en "Skoj"symbol. :)

 

Må herren vara med dig!;):)

 

Amen! ;)/Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Ja, det kan ju tyckas konstigt, men ALLA människor har av Gud fått en FRI VILJA

 

Jag vill till himlen - alltså kommer jag dit. Jag har som sagt en fri vilje, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför mata trollen ? Tror ni denna tråd någonsin kommer sluta eller får ni ut något vettigt av det ?

 

Tycker alla i denna tråd ska hitta ett mer lämpligt forum som passar kvalitén på inläggen.

 

Börjar bli för mycket sådana här trådar på eforum, har eforum blivit det nya fjortis stället ?

 

Jag har tidigare sagt att jag tycker öppet forum ska skippas för att hålla uppe kvalitén här, denna tråd visar med all önskvärd tydlighet varför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte leta upp ett bra inlägg att svara på så jag lägger det sist istället.

Jag citerar en scen ur tv-serien Vita Huset som sändes för nåt år sedan där president Josiah Bartlet konfronterar en djupt troende med:

Chapter and verse. I wanted to ask you a couple of questions while I have you here.

I'm interested in selling my youngest daughter into slavery as sanctioned in Exodus 21:7. She's a Georgetown sophomore, speaks fluent Italian, always cleared the table when it was her turn. What would a good price for her be?

While thinking about that, can I ask another?

My Chief of Staff Leo McGarry insists on working on the Sabbath. Exodus 35:2 clearly says he should be put to death. Am I morally obligated to kill him myself or is it OK to call the police?

Here's one that's really important because we've got a lot of sports fans in this town: touching the skin of a dead pig makes one unclean. Leviticus 11:7. If they promise to wear gloves, can the Washington Redskins still play football? Can Notre Dame? Can West Point?

Does the whole town really have to be together to stone my brother John for planting different crops side by side?

Can I burn my mother in a small family gathering for wearing garments made from two different threads?

Think about those questions, would you?

Citatet är kopierat från http://us.imdb.com

 

Ni kan räkna med att den här tråden hamnar på Egodis inom kort.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson
Människans DNA har kartlagts. Det har visat att det är mycket liten genetisk skillnad mellan människor och andra däggdjur. Hur förklarar du detta?

 

Stämmer bra! Faktum är att alla grundläggande funktioner (gener/proteiner) i cellerna är ganska lika oavsett om man tittar på en bananfluga eller en människa.

 

Frågor till HJÄLP MED XP:

1. Om Gud skapade människan till sin avbild, hur kommer det sig då att människan är så defekt? Det känns som om han gjort ett fuskjobb med oss i så fall.

 

2. Vad har dina övriga familjemedlemmar för tro/världsbild?

 

 

Jag tror (utan att ha läst bibeln, men hör lite om den..) att händelserna mycket väl kan baseras på verkliga händelser men att efter x antal år så försvinner/förvanskas lite fakta. Det innebär att sanningshalten idag (om man tolkar vad som står i "klartext") borde vara ungefär lika med en Hollywoodfilm som baseras på en verklig händelse.

 

Jag "tror" inte på något (jag tror inte heller att jag vet något), men hyser stor tilltro till de för närvarande accepterade (naturvetenskapliga) teorierna (som givetvis modifieras allteftersom människan lär sig mer).

 

Jag tror inte heller på allt jag upplever (läs: ser) utan att kritiskt granska/gå igenom vad jag såg. Särskilt inte om jag är trött (dvs inte sovit på några dagar), eftersom det då är lätt att tolka saker felaktigt eller rent av blanda ihop dröm med verklighet (har själv upplevt det, och vet flera som har det).

 

Alla får tro vad de vill (särskilt om man har andra värderingar än den närmaste omgivningen, vilket kan betyda att man "tänkt" själv) men ingen kan säga att alla andra har fel. Förmodligen tror alla rätt baserat på förutsättningarna som personen har att skapa "sin" verklighet från.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-07 18:03:57 av Oskar Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andersson_
Komihåg att den som inte tror kommer till helvettet!!! Hälsa...=)

 

Killen har ju humor trots allt... visst och jag skulle hälsa tillbaka. Han sa att det nog fanns plats för dig också... ;)

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

 

Jag undrar inte om "Hjälp med Xp" är Datanörden som gått med i pingstkyrkan.

 

Men allvarligt talat så tror jag inte ett smack på att "Hjälp med Xp" är det minsta troende. Ingen utanför USA är så trångsynt religös. Det är ett skämt i stil med att kalla OpenSource-fanatiker för kommunister -> garanterat ilskna mothugg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ®
Men allvarligt talat så tror jag inte ett smack på att "Hjälp med Xp" är det minsta troende.

 

Nä, snarare "psykoligist" va ? ;)

 

(hmm, törs du verkligen skriva i den här tråden _efter_ xYz utbrott ?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också nära att utfärda trollvarning efter att ha läst igenom knappt halva tråden, men sen fick jag en uppenbarelse och en röst talade till mig och sade att inläggen från HJÄLP MED XP var påtagligt äkta.

 

hmm, törs du verkligen skriva i den här tråden _efter_ xYz utbrott ?

Trams.. Jag skriver i vilken tråd jag vill.

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-07 18:32:59 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, självklart kan vi få helande om vi ber om det "äkta". Alltså om vi verkligen vill det!

 

Och om man inte blir helad från t.ex. cancer, då har man bevisligen inte bett om helande på "äkta" sätt, fast man i sin dödsångest trodde det? Är det så? Hur vet man att man gör det på ett äkta sätt? Är det inte egentligen en väldigt enkel (för en troende) bortförklaring när mirakel inte fungerar? Hur kan en utomstående avgöra man trott på ett riktigt sätt eller inte?

 

Allvarligt talat, tänk på saker som t.ex naturen eller människokroppen. Tror du att allt är en slump?

 

Måste iofs erkänna att jag också har svårt att förlika mig med slumptanken. Det finns ett otal tolkningar av bibeln, varav vissa säger rakt mot andra tolkningar, särskilt den tolkningen som dom flesta tyr sig till. Vad säger t.ex. att just din [församlings] tolkning är den rätta? Den är rätt för dig, du kanske kommer till din himmel och ateisten kommer till sin (när livet är slut så är det slut) och alla är lyckliga. Det jag är fascinerad av är varför männsikan måste ha en tro överhuvudtaget, varför man måste tro att det finns nåt där uppe som nog ordnar upp saker och ting - sen. Jag tror att det handlar om vad man väljer att tro på för att acceptera livets förgänglighet, för att inte falla ihop i en depressionshög när man inser att man inte kommer att leva för evigt, för med den tanken kommer lätt följdtankar om alltings meningslöshet.

 

Problemet med många religioner är att utövarna ofta försöker, på ett eller annat sätt, påtvinga andra sin uppfattning. Jag säger inte att du gör det, men om man tittar på religionen som företeelse så är det så, tänker osökt på kristendomen och dess missionärer t.ex.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tonybollo1

OK, Kalkyl, tack! Och må Han/hon vara med dig också :):). Jag vågar inte använda det bibliska ordet Herre, för tänk om det, som någon antytt här i tråden, visar sig att Gud är en dubbelarbetande kvinna. :). Och kom ihåg att vem som nu det är, så ser och hör han/hon allt också. Det har jag hört av dig (det här behöver, hoppas jag, ingen symbol som förklarar att det är ironi?) Må så gott!

Amen!

Tonybollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, törs du verkligen skriva i den här tråden _efter_ xYz utbrott ?

 

Trams.. Jag skriver i vilken tråd jag vill.

 

\\Anp

 

Har jag sagt något annat ? Lägg inte ord i min mun och påstå att jag sagt något jag inte sagt.

 

Är ni grälsjuka allihopa här eller ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*edit* - fel forum

[inlägget ändrat 2003-05-07 18:56:09 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson
Allvarligt talat, tänk på saker som t.ex naturen eller människokroppen. Tror du att allt är en slump?

Jag har väldigt svårt att tänka mej att allt skulle blivit så perfekt om inte Gud ligger bakom!

 

Om du läste lite grundläggande biologi/molekylärbiologi (på universitetsnivå) så skulle du inse att människokroppen inte är så perfekt (precis som alla andra organismer, utom möjligen virus). Det finns många exempel. De flesta finns nog på molekylär nivå eller cellnivå. Här är ett: Varför måste vi slösa så med vår energi? Hålla på att translatera virusrester och gamla gener som inte ger något användbart protein.

 

Alla reaktioner som kan ske sker, därför att alla organismer i grund och botten är ren kemi.

 

Och anatomin då? Människans rygg har inte "hunnit med" i utvecklingen, den är inte alls perfekt för upprätt gång, härav alla ryggproblem. Och ögat som har blodkärl och celler framför ljusreceptorerna i näthinnan. Är det verkligen optimalt?

 

Organismerna har utvecklats genom att de som är bäst lämpade att leva i den miljön som för tillfället råder, och när omgivningen förändras, på bästa sätt anpassa sig till det nya med det de från början var utrustade med, har kunnat leva vidare. Över generationerna sker sedan evolutionen. Det finns givetvis också mer slumpmässiga faktorer som alla kanske inte räknar till miljön, så som t.ex. meteoritnedslag och vulkanutbrott.

 

/Oskar

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-07 18:58:49 av Oskar Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Ja, alltså, jag kanske borde erkänna då....

 

Jag är inte en vetande människa. Jag är besatt av djävulen, Belsebub, Mephisto, Stavningskontrollen, Iblis, Satan, Diablo, Mastema, Belial, Lucifer, Ahriman, Mara, Angra Mainyu... Det är därför jag försöker få vettiga svar på mina frågor (och låter den här tråden fortleva, till XyZ förargelse)

 

Trivia: Visste ni att Satán är hebreiska för åklagare? Satan ska alltså vara den himmelska åklagaren, eller vad??

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste ni att Satán är hebreiska för åklagare? Satan ska alltså vara den himmelska åklagaren, eller vad?

 

Satán var ju en tjeckisk hockeyspelare..:)

Skämtåsido, Satan var väl en "fallen ängel" dvs en ängel som inte gjorde som Gud sa och blev lite övermodig. Kanske namnet därav? att han anklagade Gud för...vad det nu var. Men detta kan ju våra religiösa vänner upplysa om?

 

hmm...när man tänker på det gamla talesättet att "segraren skriver historien" kan man ju undra om Gud inte är djävulen, egentligen ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det sitter coola hipphopp killer där vid sina 3ghz datorer och röker på och säger att de inte är rädda men om du skulle få träffa djävulen skulle du bli väldigt rädd.

Haha :thumbsup:

 

Jag kan bara hålla med. ;P

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen utanför USA är så trångsynt religös.

 

*host*livetsord*host*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...