Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betygsätt bildkvalitén


Starre

Rekommendera Poster

Lite väl starka färger tycker jag, men det kan bero på att vitbalansen inte stämmer (en del blommor blir helt vita, när de inte ska vara det).

 

Att bilden inte är så bra tror jag mer beror på fotografen än kameran ;)

 

Sedan är den svår att bedömma då den är i så låg upplösning.

Kan du inte ta en i högre?

 

Skärpan verkar inte vara den bästa, och det finsn en hel del JPEG-artifakter i bilden, vilket tyder på att den är för krafisgt komprimerad.

 

Jag skulle ge bilden en 3½-4 poäng (där 10 är bäst).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe eskimå

Bilden har inte så klara färger tycker jag, lite blek eller vad man ska säga.

 

Dessutom har ljuset på den vita blomman till höger nära kameran blivit lite för starkt. Kan ioförsig vara knepigt att få bukt med.

 

Skärpan är inte heller den bästa, den "siktar" långt bak ser det ut som.

 

Sen ser den lite lite skakig ut också, men det beror snarare på fotografen än kameran ;)

 

Annars var det en fin bild! :)

 

Betyg: 4-5/10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl direkt avslöja att det inte är jag som har tagit bilden men den är tagen med exakt samma kamera som jag har, en DV-kamera, Canon MV30i.

 

Kvalitén på bilden som jag länkade till stämmer väl överrens med kvalitén på de stillbilder jag tar med den.

 

Stillbilderna brukar jag lägga på filmen, inte på seperat minneskort.

Jag använder Pinnacle Studio för att överföra bilderna till datorn och för att få ut stillbilderna använder jag något alternativ som heter Grab Frame under Capture.

 

Blir det bättre bildkvalité om bilden läggs på ett separat minneskort?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker färgerna ser rätt realistiska ut, däremot ser jag en del brända högdagrar, skärskilt i det vita. Kontrasten kan man öka något, men den ser rätt bra ut faktiskt. Däremot är skärpan dålig, men det kan ju ha att göra med att du dragit ner bilden utan att lägga någon skärpa på den.

 

Sen upplever jag ett väldigt pixelbrus i de små blommorna som finns bland annat uppe till höger, verkar som det är något problem där i de gula/röda färgerna. Ser också en ful pixelering i en del av det brända högdagrarna som gränsar till det gröna... vet inte om det är orsakat av förminskningen av bilden eller om det är "CA" som spökar.

 

Jag får nästan känslan av att bilden är tagen med en digitalvideokamera och inte en digitalkamera.

 

Betyg: 5 av 10 på grund av de problem jag nämde ovan.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så just när jag postat att du skrev att det var taget med en DV-kamera. :-)

 

Väntar otåligt på min DV-kamera just nu, den borde levereras via hempaket vilken minut som helst (en MV600i)

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Kan man se kvalitetsskillnad på bilder tagna DV-kameror och stillbildskameror? (generellt alltså)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut!

 

Det är främst de där pixeleringarna jag pratade om som man ser det på, men även på de utbrända högdagrarna. Det var därför jag började misstänka en DV-kamera och inte en digitalkamera.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp mig med grafik-terminologin är du snäll:

pixelering

högdager

 

:)

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-D

 

Det var lite fotografiprat och grafikprat.

 

Högdagrar är den ljusaste delen i en bild. Skuggor är dess motsats, dvs det mörkaste i bilden. Så när jag säger att högdagrarna är utbrända så innebär de att de är helt vita, det finns ingen färginformation alls i dem. Oftast så föredrar man inte något helt vitt eller helt svart i en bild då det lätt kan se utfrätt ut eller igenmurat.

 

Pixlar är ju vad digitala bilder är uppbyggda av, dsv små fyrkanter. Så när jag säger att det är pixelering så är det egentligen geek-prat för att säga att pixlarna är tydliga i vissa delar av bilden, det märks framförallt där kontrasten är stor, som i områdena där den vita blomman finns, på kanten av blomman ser man små fyrkantiga pixlar rätt tydligt, det blir ingen mjuk övertoning mellan det vita och det gröna så att säga.

 

Om du vill kan jag markera med något i bilden så du får se vilka delar jag pratar om. :-)

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JPEG och MPEG är förstörande komprimeringar. Det betyder att de tar bort bildinformation som vi människor inte ser/tänker på.

 

Men det finns gränser för vad man kan acceptera och inte.

Artifakter är de fyrkanter som du kan se på bilden. De kan vara exempelvis 5x5 pixlar sotra, och brukar oftast ligga i enfärgade områden, elelr precis vid skarpa kanter.

 

På bilden du länkat till kan du exempelvis hitta dem på blanden (se det längst ned i mitten) och på stjälken som löper från centrum av bilden upp mot höger.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Heter det inte "artefakter"? (Fornlämningar och liknande kvarlåtenskap kallas för "artefakter")

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag gjorde några markeringar på en kopia för att visa var jag ser pixeleringarna och de utbrända högdagrarna.

 

http://www.bazazz.com/pics/pixlar_mm.jpg

 

Ringarna är konstiga pixelförvrängningar och sen pekar jag med pilen på ett ställe där högdagrarna är helt utfrätt (dvs helvitt).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gör det såklart (jag blandade ihop engelskans artifact med svenskan, men man kan stava på båda sätten på engelska).

 

Dock, är det så jätteviktigt?

Varför kommenterade du inte på att jag svarade "stora" fel (sotra)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Det var intressant. Tack dessutom för bildexemplet.

 

Poäng för det!

 

Så om man vill ha bra bildkvalité vad gäller stillbilder så är inte DV-kameror något alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ta stillbilder tycker jag du ska köpa en vettig digitalkamera istället. Det är ungefär som dem som köper en digitalkamera som har funktion för video, det blir bara skit av det hela. Var sak har sin funktion, det finns inga bra kombinationsmodeller.

 

Att digitalkameror har videofunktion och att videokameror har stillbildsfunktion är bara ett säljargument. Det är ungefär som när de har 500x digital zoom, totalt värdelöst då det bara blir pixlar och ännumer pixlar av det. Ett säljargument som inte fyller någon bra funktion alls, men det ser bra ut på pappret.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var sak har sin funktion, det finns inga bra kombinationsmodeller.

 

Nej, du har nog rätt.

 

Men om jag säger så här då:

Vad är bäst, att använda sin högkvalitativa systemkamera och få bilderna på CD-skiva vid framkallningen eller att köpa en digital stillbilldskamera?

 

Hur får det över bilderna från negativ till CD-skiva. Förlorar bilderna kvalité då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Blev mest fundersam på "artifakter"/artefakter samt varför det heter så när det gäller komprimeringsystem etc. "Något som komprimeringsystemet lämnat kvar" är väl den troligaste förklaringen till ordvalet.

 

Observera att det inte alls var ämnat som kritik till Cariad. (jag ser tyvärr stavningen "artifakter" allt för ofta...)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte vilken upplösning du får på en Photo-CD, har aldrig provat. Men min gissning är att det inte är den allra bästa upplösningen.

 

En 3-megapixelkamera tar bilder i 2048x1536 pixlar och jag är tveksam om de blir så stora på en Photo-CD, det måste du nog ta reda på själv. Men som riktlinje skulle jag nog säga att inte mindre än vad en 3-megapixelkamera kan åstadkomma, annars är det bättre att köpa en egen digitalkamera istället.

 

När de för över bilderna till CD-skiva så förutsätter jag att de scannar in negativremsorna. Men jag vet inte 100%.

 

Funderar du på en digitalkamera? Det finns ju vettiga kameror i rätt hyfsade prisklasser numer, både Canon och Nikon (min favorit) gör fina modeller i 3-megapixelklassen för en hyfsad summa.

 

Som lite raritet kan du ju jämföra med den 3-megapixelkamera jag köpte för 2 år sen, den kostade då 12.000 kr och nu får du nog en för en tre- eller fjärdedel av priset.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2003-05-07 19:00:41 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte vilken upplösning du får på en Photo-CD, har aldrig provat. Men min gissning är att det inte är den allra bästa upplösningen.

 

Normalt är den högupplösta versionen på 2048x3072 (har för mig man får flera versioner så man kan visa bilden på datorn utan att den dör ;) - kodak har någon pro-version också på 4096x6144. Pysslade lite ytligt med photocd på amigatiden :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, men det var ju inte så pjåkigt! Då kan man skriva ut i minst A3 i det formatet. Tack Weyland. :)

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt är den högupplösta versionen på 2048x3072

 

Om man får en Photo-CD.

 

Vilka laboratorier leverar inskannade bilder i "full" upplösning?

 

Jag tvivlar på att så många gör det.

De snålar nog till det och levererar JPEG-kodade blider i lägre upplösning.

 

Någon som vet?

 

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får en Photo-CD.

 

Vilka laboratorier leverar inskannade bilder i "full" upplösning?

 

Det går juh att välja, vill man ha photocd så ska man juh få det. Sedan finns det billigare alternativ med sämre upplösta jpeg-bilder på diskett eller något - men det heter juh inte photocd då :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...