Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootloadern


Martin Storsjö

Rekommendera Poster

Martin Storsjö

Jag har installerat win2k på en egen partition, och bootloadern ligger på win98:s partition (fat32).

 

Jag undrar, om jag skulle vilja ta bort win2k (rc2), så hur ska jag göra med bootloadern för att få tillbaka win98:ans standard-bootrutin?

 

Det går väl iofs att behålla win2k:s bootloader

fastän man inte kör win2k, men vilka filer ska jag ta bort, och bör jag göra nåt åt bootsektorn, o hur e de med io.sys o msdos.sys? (Jag råkar vara väl förberedd, med kopior av både bootsektor och alla startfiler, men hur gör man det här snyggt?)

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Nej, fdisk /mbr skulle inte hjälpa. Det ligger i partitionens bootsektor (hade lilo i mbr före installationen o den låg kvar där efteråt oxå, win2k:s bootmeny kom upp först då man valt att boota från den första partitionen.

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Bingo! Att jag inte tänkt på sys förr...

Men, det finns oxå nåra andra filer (nåra com-filer som är gömda), som kom till då jag installerade win2k. Jag antar att jag med gott hjärta kan ta bort de här, eller?

 

(Finns det förresten nåt sätt att installera bara bootloadern igen ifall jag skulle vilja sätta in den igen, eller måste jag installera om win2k då?)

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Vid en närmare titt ser jag att filerna jag undrar över är arcldr.exe och arcsetup.exe.

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...