Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra genvägar?


Lightgirl_xp™

Rekommendera Poster

Lightgirl_xp™

Min c: disk är full och jag tänker flytta en del som ligger där till bla. d:,

men dom programmapparna som jag ska flytta har ju genvägar hänvisade till sig, måste jag installera om eller bara ändra målfil?

 

Vilket är enklast?

 

????

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog rekomendera att avinstalera programmen och instalera dom på nytt...

Fast jag skulle oxå rekomendera att ha programmen instalerade på samma hårddisk som operativet.

Inget annat du kan flytta på då?

Hur stor är hårddisken?

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast att flytta är nog Windows swapfil. Om nu det gör någon större skillnad för dig beror på hur stor den är. Logiskt - eller hur?

 

Eller rensa temp-biblioteken, kanske flytta dem. Avinstallera något gammalt program är självklart även det enkelt.

 

Rekommenderas även att skilja på dina användarfiler och operativsystemet när du har möjligheten.

 

Frågor?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightgirl_xp™

Det kan nog jag oxå känna är lättast. Dock så får "viktiga" program ligga kvar på c, typ antivirus, ekort och annat.

 

Jag har två diskar på 80 Gb delade på fyra... Och jag lyckas inte få någon ordning i min struktur, är lite för ny för att förstå och vara datalogisk ;)

 

????

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightgirl_xp™

Vad/vilken är swapfilen, sökte men hittade inte den..

Temp och annat rensar jag regelbundet, eftersom jag vill inte ha massa onödigt ligga kvar i onödan.

 

Jag försöker skilja på att installera os och användarfiler på olika diskar. Tydligen inte bra nog.

 

Jag gjorde nog en miss när jag formatera hd sist eftersom jag skulle ju bara ha os på C: och tilldelade den bara 25 Gb

 

????

Anna

 

Är det någon som vet om det finns en sida där jag kan se en datorstruktur uppbyggd?

Jag har ju bara varit en användare som klickat och låtit datorn sköta allt.

 

[inlägget ändrat 2003-05-05 21:33:12 av anna kuhn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, läser även ditt andra inlägg.

 

Jag har två diskar på 80 Gb delade på fyra...

Lite många, finns ingen anledning mer än att ge just operativet en egen partition.

 

ha os på C: och tilldelade den bara 25 Gb

Borde räcka. (har själv 10 GB för OS) Omlokalisera dock användarfiler och dylikt från den partitionen.

 

Om det nu börjar bli trångt på den enheten så kan du enkelt ta bort något/några program och lägga dem på en anna partition. Windows vill gärna ha lite svängutrymme till just temp-filer och sin swap-fil. Datorns prestanda kan för övrigt förbättras en aning om du lägger swap-filen på din nya hårddisk.

 

Swap-fil - är Windows växlingsfil för det virtuella minnet. Ställs om via kontrollpanelen.

 

Men - vad har du för operativsystem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightgirl_xp™

XP Home har jag...

 

Som sagt, någon riktig koll på hur det rent logiskt bör (ska) se ut har jag inte och jag kan hålla med om att fyra är lite för mycket, det blir rörigt...

 

Som tur är lär jag mig av mina misstag, börjar bli duktig på att tömma och formatera om hd...

 

Anna

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tur är lär jag mig av mina misstag, börjar bli duktig på att tömma och formatera om hd...

 

Med den inställningen går det aldrig fel...

 

Gör det enkelt för dig.

 

Låt den nya 80GB vara en en enda partition.

Ha dina användarfiler där.

Rensa upp lite på systempartitionen så att Windows får lite spelrum. Installera om eventuella program på din första disk.

 

Klart.

 

Ingen skada skedd med många partitioner, men som du säger: Det blir lite rörigt. Och man förlorar utrymme eftersom man aldrig vill fylla en partition till 100%.

 

Vill du flytta på växlingsfilen (swapfilen).

Högerklicka på "Den här datorn", välj egenskaper, öpna flik "Avancerat", öpnna inställningaran för "Prestanda".

Flik "Avancerat", virtuellt minne ändra.

 

Där kan du ändra på din växlingsfil, se dock till att Windows fortfarande bestämmer över filens utseende/storlek.

 

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightgirl_xp™

Tack för din hjälp,

en sista fråga för kvällen bara, visst kan jag flytta över det jag har på e: och f: och sen göra det till en enda partition via hantera?

 

Anna

 

 

Nu ska det bli kväll, en tur på ca 60mil imorgon för att hämta två katter. Bra att vara vaken bakom ratten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, bara du ser till att partitioerna är tomma innan. Det blir så tråkigt att finna att ens gammla skolarbete man sparat inte längre finns till.

 

Fast det är då man tar fram sin backup...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det finns väl program som kan slå ihop partitionerna så att alla data finns kvar?

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightgirl_xp™

Är det partion magic du syftar på då, det lät bekvämt: Att inte behöva flytta utan bara slå ihop.

 

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Partition Magic, smidigt och enkelt men inte gratis...

 

Så om man har tillgång till tilräckligt med extra utrymme att man enkelt kan tömma några partitioner så fungerar det lika bra, om inte bättre. Att flytta, låt oss säga, 60 GB data från en disk till en annan det kan dock ta en stund. Partition Magic är snabbare.

 

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wfdwiking

Back Up är en myt ;)

Jag brukar grilla mina filer på CD om jag verkligen vill ha dom kvar ...

 

PS! Trevlig resa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Back Up är en myt ;)

Jag brukar grilla mina filer på CD om jag verkligen vill ha dom kvar ...

 

Är det då inte en backup, på svenska säkerhetskopiering, av dina filer?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wfdwiking

Förklaring till mening ett:

Det var menat att innehålla en god portion självironi, efter att ha förlorat ett antal Gb information.

Förklaring till mening två:

Det hade jag ingen aning om att det var så det hette på svenska ... eller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...