Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ö     .

Hårdvara är för dyrt, Mjukvara borde vara gratis.

Rekommendera Poster

Är det fler som håller med mig?

Jag menar.... med dagens internet-anslutningar så är detr ju inget problem att få tag i mjukvara. Varför kan inte tex. Microsoft ge ut sina operativsystem gratis, och istället tjäna pengar på reklamintäkter.

Det är väl en bra idé?

En annan idé är ju att när folk slutar köpa mjukvara(för att den är gratis) köper de ju mer hårdvara... alltså går IT - utvecklingen snabbare på detta sätt. (Hårdvaran blir ju också billigare eftersom det är fler som köper).

Nån som har några synpunkter?

EN liten theori bara....

/Ex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
och istället tjäna pengar på reklamintäkter.

Hur mycket omsätter Microsoft, mfl på mjukvara? Tror du verkligen att det finns villiga annonsörer i dagens lågkonjunktur som är villiga att betala det?

Väldigt, väldigt långsökt tanke.

Liknelse: varför ger inte bensinbolagen bort gratis bilar så att vi tankar oftare?

[inlägget ändrat 2003-05-05 13:08:20 av lillen_009]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hårdvara är för dyrt

Jag tycker faktiskt inte hårdvara är särskilt dyrt.

En cd-brännare kostar från 5-600 kr När de första cd-läsarna kom så kostade de 6000 kr. 120 GB Hårddisk för 1500kr,

Vad exakt tycker du är dyrt?

Och visst, blir njukvara för dyr, så väljer folk billigare/gratis alternativ i stället (ett annat alternativ som folk gör är möjligtvis att de piratkopierar mjukvaran istället, men det var inte det tråden handlade om)

[Esc]

Brevis esse laboro, obscurus fio.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm...om man vänder på det. Säg att mjukvaru företagen ger bort hårdvara för att fler folk ska köpa mjukvara....hur skulle det bli då?

Hm...men allt är ju ´vilda theorier.

/Ex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hå hå, ja ja: teorier och funderingar är det. Men knappast verklighetsförankrat genomförbart. Så länge det går att tjäna pengar på båda dvs. hårdvara och mjukvara så kommer det att finnas företag som gör det.

[Esc]

Brevis esse laboro, obscurus fio.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm...om man vänder på det. Säg att mjukvaru företagen ger bort hårdvara för att fler folk ska köpa mjukvara....hur skulle det bli då?

Hm...men allt är ju ´vilda theorier.

Liknelse: varför ger inte bensinbolagen bort gratis bilar så att vi tankar oftare?

Faktiskt är det så att mobiloperatörer mer eller mindre ger bort mobiltelefoner, för att vi sdka ringa mer. Inte sant?

/Ex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om de gav bort hårdvara (elelr mjukvara) gratis - Hur många skulle nöja sig med att ha en äldre version. Då skulle alla sitta med P4:or (inget ont om AMD) på över 3 GHz, 3*1024 RDRAM, DVD-Brännare, mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Faktiskt är det så att mobiloperatörer mer eller mindre ger bort mobiltelefoner, för att vi sdka ringa mer. Inte sant?

Jo, men då måste du betala varje månad och är bunden i 6/12/18/24 månader. Så det tjänare de in med råge...

Här får du din bil - under förutsättning att de tankar för 50.000 om året under 10 år...

[inlägget ändrat 2003-05-05 13:19:59 av lillen_009]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är delvis att folk inte inser värdet i mjukvara, de köper gärna senaste processorn eller värsta grafikkortet för 3-4000 eller mer men att köpa operativet för 3500 det är dyrt.

Det verkar vara så att det man kan ta på alltid upplevs som mera värt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum är ju att det är detta som sker med bläckstråleskrivarna. Samma sak som då en vis Gilette började tillverka rakhyvlar med affärsiden "ge bort rakhyveln, sälj rakblad".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
"ge bort rakhyveln, sälj rakblad".

Sedan när gör de det ? Rakhyveln kostar ju multum i butikerna.

Och skrivaren förstår jag itne heller ? Kostar ju både för skrivare och bläckpatroner eller vet du vart jag kan få en gratis skrivare ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och skrivaren förstår jag itne heller ? Kostar ju både för skrivare och bläckpatroner eller vet du vart jag kan få en gratis skrivare ?

En billig skrivare med en uppsättning patroner (svart+färg) kostar runt 1000:- Om man köper patronerna löst vid sidan om kostar den mellan 700-800 kr (mina gör det). Alltså kostar själva skrivaren 200-300 kronor - så visst, jag håller med dig MD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte inräknat i priset på patronerna då ?

Jag tror ni är lite förvirrade av alla reklam tricks, ungefär som Jodie som tror att emailen hos leverantörerna är gratis i en annan tråd.

[inlägget ändrat 2003-05-05 14:52:24 av xYz]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl typ hundra år sen Gilette började, numer är även rakhyvlarna dyra ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Varför kan inte tex. Microsoft ge ut sina operativsystem gratis, och istället tjäna pengar på reklamintäkter

I princip så är det ju så redan, windows piratkopieras ganska mycket men MS blundar för det, eftersom det är en typ av gratisreklam. Däremot skulle dom ju kunna sänka priserna, det har dom råd med.

[inlägget ändrat 2003-05-05 15:01:40 av SYS64738]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är inte inräknat i priset på patronerna då ?

Vad syftar du på?

Vad vi menar är ju att de suventionerar skrivaren för att i gengäld få sälja många patroner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad syftar du på?

Att man är rätt blåst om man tror att det inte är inräknat på något vis.

Ni påstod att de GAV BORT skrivare, rakhyvlar ...etc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ni påstod att de GAV BORT skrivare, rakhyvlar

Var, var???

MD skrev "ger bort" och jag har itne skrivit det. Märk situationstecknen runt ger bort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du märker ord och missar poängen. Det är ingen tvekan om att skrivartillverkarna subventionerar skrivarna genom att sälja dyra patroner, och att skrivarna i princip säljs till förlustpris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolig diskussion det här... :-D

Kan man inte gå ändå längre och säga att dom gör

något liknande som när man provsmakar ostar på

konsum... Då får ta med XP med dig hem och gillar

du det så får du rabatt hos oss nästa gång du handlar här.

Folk skulle bokstavligen kastas sig över "ostdisken"

Det skulle vara komiskt att se :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant teori...

Hur skulle det förresten vara om du jobbade gratis åt din arbetsgivare..? Du kan ju få din inkomst genom att sälja reklamplats på din jacka/tröja/skjorta/väska/vad-mer-du-nu-har-på-dig-som-är-synligt...

/Stefan

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...