Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort?


Craft

Rekommendera Poster

Som gammal porta fantast har jag nu tagit steget in i det digitala musikskapandet och köpt program och ljudkort mm.

Men så lätt är det ju inte ...

 

Mitt nya feta(?) ljudkort verkar vara ett felköp, SB Audigy2 Platinum, trodde jag skulle vara ett fett kort för en glad amatör med ambitioner men det går ju inte att spela när musiken kommer ett halft sekund efter anslaget. Så är det i NI B4 och FM7 men inte i syntljuden som följde med kortet. Virtual guitarist fungerar hyfsat(?? varför, den borde vara mer processor krävande än ovan nämda instrument).

 

Jag använder Cubase SX och har en PC med 2x600 Mhz P3.

Och kör WinXP.

 

Det här med latency och ASIO är ju ett himla mysterium, hur hittar jag SB Audigy ASIO drivare, får bara upp "ASIO Dirct X Full duplex" och "ASIO Multimedia Driver i Device setup.

 

Ska jag sälja mitt Audigy kort och hitta något bättre? I så fall vad???

Det är ju inte lätt att hitta i denna snårskog av prylar.

 

Tacksam för alla tips, nu har jag forsökt göra musik i två månader men bara stångat huvet i datorskärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ®
Det här med latency och ASIO är ju ett himla mysterium, hur hittar jag SB Audigy ASIO drivare, får bara upp "ASIO Dirct X Full duplex" och "ASIO Multimedia Driver i Device setup.

 

Jag har följande drivare som fungerar bra med "gamla" Audigy i SX, om du går in i:

 

/Devices/Device Setup/VST Multitrack/Setup/Creative ASIO

 

"Creative ASIO" alltså, saknar du den ? Då skulle jag föreslå att du uppdaterar till senaste drivrutiner från Creatives site, det kan juh tänkas att dom som följer med Audigy 2 är buggiga eftersom det är ett nytt kort ...

 

I övrigt har Audigy aldrig varit något lysande musikerkort, men det går att använda och det GÅR att få låg latency så du behöver inte gräma dig så mycket. Fixa din "bugg" bara :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort och enkelt svar:

 

Ladda ner kX-drivrutiner, så förvinner latencyn med ASIO...du kan komma ner i 2-5 ms ...

 

Läs mer och ladda ner här:

http://www.kxproject.com

 

/Eminos - Som har gjort reklam för dessa drivrutiner ett bra tag nu...:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ®
Ladda ner kX-drivrutiner, så förvinner latencyn med ASIO...du kan komma ner i 2-5 ms ...

 

Ett bra tips, som jag själv brukar komma med då och då. Men i Audigy 2 ska tamejtusan ASIO fungera, kx -drivarna är "mer" till för gamla SB Live! som juh saknade ASIO. Och även i början av Audigys existens, när Creatives drivare var väldigt buggiga. Dom senare versionerna tycker jag har fungerat hyfsat ok.

 

Anledningen att jag anser det värt att iaf försöka med Creatives drivare så länge det går är att, jag såg att frågeställaren använder Sound Fonter. Den möjligheten försvinner helt med kxdrivers. Då måste man isåfall ha en Sound Font emulator i mjukvara och då försvinner finessen helt med att Sound Fonterna är hårdvaruaccelererade i Audigy och mao kräver 0% CPU-tid. Alla motsvarande mjukvarusynthar käkar en massa resurser. Det finns flera fördelar med att använda Sound Fonter i hårdvara.

 

Men fungerar inget annat så, visst, kör på kx. Men då blir det VSTi-synthar för hela slanten :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Fet ljudkort??? Kika på korten hos Creamware ;)

 

http://www.creamware.com

 

Ledande ljudkorts tillverkare ;)

 

Har massa kraft du bara kan drömma om.

 

Billigaste kortet är Luna II med 3 DSP processorer ca:4000kr

 

Jag kör själv Pulsar II med 6 DSP processorer ca:15000kr

 

Man kan även koppla in flera kort för att få få mer DSP kraft.

 

Har du råd med Scope / sp eller power pulsar med 15 DSP processorer så är lyckan inne.. Fast så mycket kraft tror jag du alldrig kommer att använda..

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är precis som du säger att kX "främst" är för Live korten, men kX utvecklas hela tiden, och varje månad kommer det ut en ny version med en hel del nya funktioner...redan nu fungerar ASIO utmärkt, och är det det han ska använda så är ju kX en fantastisk lösning...

 

Det är, om inte annat, värt att prova...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen!

 

Men!

 

Jag testade kx-drivarna men då slutade andra grejer att fungera, (möjligtvis Sound Fonts).

 

Grejen är att jag är rät så novis på detta med musik på dator, vad är och gör Sound Fonts (en enkel bifråga :-) )

 

Jag kommer att köra en ny installation av hela systemet, enligt Steinberg knowledgebase's instruktioner för installation av WinXP.

( http://service.steinberg.net/knowledge_pro.nsf/show/win_xp_installation )

 

Så får vi se vad som händer.

 

En fundering jag har när jag sen ska installera Audigy drivarna är att man får en massa skräp program på köpet. Hur väljer man det man behöver utan att få med en massa skräp som t ex remote control och media players mm.

 

Tack alla hjältar som lägger tid på att svara!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade ASIO till hmm..mitt...SB 1024 =)

Och det blev en stor förbättring men fortfarande märkbar latency i Cubase SX....

Lär dessa funka bättre?

/Iggle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

JAg har själv testat SB 1024 och APS drivrutinen för win98 och så körde jag cubase 5.0.

 

Fungerade klockrent för mindel..

 

Jag har granne som kör winXP och cubase 5.0 och kx drivrutiner. Fungerar klockrent..

 

Dessa kombinationer vet jag att latency är prima ;)

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade kx-drivarna men då slutade andra grejer att fungera.

 

Vad mer exakt slutade att fungera?

 

En fundering jag har när jag sen ska installera Audigy drivarna är att man får en massa skräp program på köpet.

 

Du installerar aldrig Creatives drivrutiner efter ominstallation av systemet, så slipper du dessa onödiga program...installera kX direkt...bara in med det...:)

 

Nä, kX är fortfarande i nybörjarstadiet. Långt ifrån allting fungerar bra (som t.ex. SoundFonts, GSIF m.m), men mycket fungerar mycket bättre än Creatives drivrutiner enligt många (själv har jag inget val, eftersom Creatives drivisar inte stödjer ASIO med mitt kort)...

 

Har du frågor angående kX, så kan du fråga på deras egna forum, där kan dom sin kX väldigt bra...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig at det var NI B4 som slutade fungera.

 

Blekis tycker ju att drivarna till Creative borde fungera (de påstår ju själva att ASIO ska fungera) så jag tänker ge det en chans till. Trots allt är det ju ett kort dom lovar att ska fungera med HD inspelning.

 

Blekis säger ju också att sound fonts inte fungerar med kx, och det är ju vad jag använder (B4, FM7, Virtual guitar). Eller har jag helt fel?

 

kx tycker jag dessutom hade ett olidligt fult gränssnitt ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B4, FM7, Virtual guitar har egna ljud. SoundFonts är inte inblandat.

 

Om inte jag minns fel så lyckades jag undvika alla idiot-program som följde med drivisarna till ett Live-kort genom att packa upp den nedladdade .exe-filen med WinRAR. Det var bara att gå till drivrutinsfliken och uppdatera.

 

För övrigt håller jag med om att kx:s gränsnitt är ohyggligt fult... ; )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt håller jag med om att kx:s gränsnitt är ohyggligt fult... ; )

 

Men kära nån, Creatives mixer är ju sååå snygg asså...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol - måste bara påpeka att jag inte är intresserad av Creatives gränssnitt!!!

 

Jag vill bara att deras ASIO drivare skall fungera vilket det numera gör!!!

 

Alltså, jag kollade igenom steinbergs knowledgebase tips för att optimera WinXP, installerade om drivarna från Creative CD (körde inte någon updatering från deras hemsida) - rensade datorn från alla(!) program, installerade sedan om det jag vill ha för att göra musik ...

viola!

Nu tutar det o kör som tåget ...

 

Tack alla vänliga och hjälpsamma!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...