Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
HenkO

Midi till mp3 wav

Rekommendera Poster

HenkO

Hur får jag låtar i Cubasis 2.0 från midi till mp3 eller wav??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thomas Tydal

> Hur får jag låtar i Cubasis 2.0 från midi till mp3

> eller wav??

Genom att sampla. Har du en extern synth så ansluter du den till datorns line-in. Använder du datorns ljudkort när du lyssnar på midi så går du istället till volymkontrollen och väljer att spela in från midi (alternativ, egenskaper, inspelning).

Sedan går du bara till valfritt samplingsprogram (exempelvis: http://www.goldwave.com ) och startar inspelningen där varefter du spelar upp midi-filen i Cubasis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HenkO

"(alternativ, egenskaper, inspelning)."

Jag hittar inte vart det finns. Står på engelska men jag borde hitta det om det finns ändå men nu gör jag inte det. Kan du gå in mer i detalj hur jag ska göra??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thomas Tydal

>> "(alternativ, egenskaper, inspelning)."

> Jag hittar inte vart det finns. Står på engelska

> men jag borde hitta det om det finns ändå men nu

> gör jag inte det.

Jag har inte Windows på engelska, så jag vet inte vad det heter där, men det ska vara första menyn i alla fall, och så borde det heta properties och recording. Men du kanske inte hänger med på vad jag kallar "volymkontrollen"? Jag vet inte vad man annars ska kalla det programmet. I min dator heter det sndvol32.exe så du kan ju prova Start, kör annars och skriva in sndvol32 och trycka enter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HenkO

jag trodde du menade i Cubasis. nu e jag me. men midi går inte att välja.

dom som inte e ikryssade är:

Steromixer

Video

Aux

Ikryssade är:

Inspelning

Mikr

Linjeingång

CD-spelaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
P B M Clubber

Jag brukar spela in midi i Wavelab..

Jag trycker på record i wavelab och aktiverar så att när ljud signal kommer till wavelab så spelas ljudet in. I Cubase trycker jag på play så spelas vald instrument in i wavelab.

Det är ett sätt man kan göra ;) Du kan välja att spara i MP3 eller wav format.

/ PBMClubber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HenkO

men hur får man så att wavelab känner ljudsignalen från Cubasis?? jag har försökt me wavelab men visste inte hur det skulle funka. så hur gör jag??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
P B M Clubber

Har du ställt in audio inställningarna för ljudkortet i wavelab rätt? det är väl ända inställningen jag ställer in..

sedan trycker jag på record knappen så flyger en ruta fram där jag sedan trycker record knappen igen. Nu väntar wavelab på att få ljudsignal för att börja spela in (observera att jag kan ha automat inställningen på för att automatiskt börja spela in när ljudsignal kommer in)

Nu är det bara att jag switchar ruta till cubase och trycker på play för att få ljudsignal till wavelab för inspelning. När jag tycker att jag har spelat in det jag ska så trycker man på stop knappen i cubase och sedan switchar man till wavelab och stoppar inspelningen. Då var det klart.

(jag tog mig som exempel, om du undrar varför jag säger jag)

Om du har mixerbord som du kopplar synthen till så måste du aktivera rätt knapp för att ljudsignal ska gå in i datorn. Det är nämligen group kanalen som sänder ljudet tillbaka.. Hhhmm.. nu råkar jag ha Phonic mixerbord.. Om du har annan fabrikat så borde du kika manualen hur man aktiverar output kanalen så att ljudet går till datorn ;)

/ PBMClubber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HenkO

va ska det va för inställningar i wavelab då??

jag har moduler kopplade till ett Behringer mixerbord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
P B M Clubber

Du känner dina ljudkorts inställningar bättre än jag ;)

/ PBMClubber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HenkO

Men asså va ska det va för inställningar egentligen? Jag får ingen signal från Cubasis. Har försökt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
P B M Clubber

okay... HAr du synth som midi enhet i cubase eller har du VST-instrument? Om du har synth så måste du koppla rätt i mixerbordet för att ljud från synthen ska spelas in.. Midi är inte lika med ljud, det är bara signaler.. Om du kör VST- instrument så ska inte wavelab behövas.. Det är då bara exporta som audio..

/ PBMClubber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HenkO

har inte vst. vet inte hur jag ska koppla då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
alley cat

main out från mixern - line in. (du behöver en 2xmonotele-en ministereotele.

har inte cubasis audiospår? spela in ljudkanalen rakt in i cubasis, så hamnar den på samma ställe (tidvis) som midispåren..

alltså, midi ut från datorn - modulerna, modulerna till mixern, mixern till ljudkortet, sedan in på valfritt audiospår. glöm inte att midi inte är några ljud utan bara information om ljudets data, tonhöjd, osv, som modulen sedan tolkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
P B M Clubber

Du är väldigt krånglig...

Vad är du ute efter igentligen?

Ska du konvertera midi fil till wav fil?

Eller gör du musik med synth eller VST-instrumenter som skapar midi spår i nån typ av musik program och sedan vill ha midi spåren till wav?

Berätta nästa gång vad du gör.. så man slipper bolla i onödan ;)

/ PBMClubber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HenkO

jag har en klaviatur som e kopplad med ett midiinterface till datorn och en av modulerna. jag har seriekopplat 3 moduler. dom e kopplade till mixerbordet. jag använder Cubasis 2.0

jag vill veta hur jag konventerar låtarna jag gör till mp3 eller wav. det ska väl inte va så krångligt.

jag har inte hållt på så länge me midi, jag förstår inte alltid era förklaringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
squarehead

Har någonting kopplat till din "line in" på ljudkortet?Du måste dra en signalkabel från ditt mixerbord ("Main Out" heter utgången på min Behringer mixer) till ingången på ljudkortet. Sen är det bara att sampla! Det ska inte vara så svårt. Det är mer komplicerat att göra MIDI kopplingarna och komponera själva låten, men det verkar du ju behärska?

[inlägget ändrat 2003-05-07 15:18:59 av Daniel Thornberg]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HenkO

signalkabel? kopplas den till datorn? hur ser sån kabel ut?

ja det behärskar jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
squarehead

För att överhuvudtaget få ljud från dina synthar så behöver du koppla dem till din mixer och vidare till ett par högtalare eller hur? Jag förutsätter att du redan har gjort det. Det är tämligen svårt att göra en låt utan att höra något ljud. Du bör alltså redan ha signalkablar (för audio) mellan dina moduler och mixern. Exakt hur de ska se ut när du kopplar mixern till datorn beror på vilka kontakter du har på mixer respektive ljudkort.

Eventuellt får du koppla bort högtalarna från mixern ifall du bara har en utgång. Så ser det ut på min mixer. För att höra ljud medan du samplar kan det då vara vettigt att koppla ljudkortets utgång till högtalarna. Nackdelen är förstås att du sen måste ha datorn på för kunna höra ljud när du spelar på din klaviatur. En stor brist med min mixer måste jag säga, men det är ju inte säkert att du har samma modell som jag.

[inlägget ändrat 2003-05-07 15:35:59 av Daniel Thornberg]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
P B M Clubber

Jag ska säga hur jag gör.

Jag har 5 synthar kopplade till midiinterface och samtliga kopplat till mixerbordet. Tar exempelvis min Yamaha Cs2x som exempel.

Både in och ut midi-kablarna är kopplade via midiinterface till datorn för att föra över midi signaler till cubase SX och när jag har spelat in en melodi så trycker jag på play för att höra hur medlodin låter.. Då går midi signaler tillbaka via midiinterfacet till synthen och ljudet går via audio kablar från synth till mixerbordet kanal 17 - 18 som är stereo kanal.. På kanalen har jag sänd knapp till group kanalen som kommer skicka ljudet från mixerbordet till ljudkortet.. Har jag wavelab igång och record på slaget så spelas ljudet förhoppningvis in om jag inte har gjort fel nånstans =)

I wavelab om inte ljudet spelas in så måste man gå in i audio inställningar i självaste wavelab och välja drivrutin in och ut för ljudkortet.. Samtidigt kan jag kika om det finns andra inställningar som kan påverka inspelningen...

Jag brukar oftast först testa inspelningen genom att direkt med synthen spela in nåt till wavelab för att se om barometern reagerar.

/ PBMClubber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HenkO

sån sladd har nog då. men jag har hörlurar när jag spelar in. men kan koppla in högtalarna oxå.

det jag inte vet e hur jag kopplar till ljudkortet...vart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
squarehead

Om du tar fram manualen till ditt ljudkort, så ska det nog stå där hur du spelar in ljud, eller åtminstone var ingången sitter. Anledningen till att jag i mitt fall skulle bli tvungen att flytta högtalarna från utgången på mixern till utgången på ljudkortet är att jag bara har en utgång på mixern och den behöver jag koppla till ingången på ljudkortet för att kunna sampla mitt alster? Förstår du? :)

Du är alldelles för otydlig för att man ska veta vad du frågar efter. Eftersom vi andra lägger ner en del energi på att förklara hur saker fungerar på ett detaljerat sätt så är det bra om du, lika detaljerat, kan beskriva exakt vad du vill veta. Fråga inte "Hur kopplar man?" utan fråga "Hur kopplar jag <pryl 1> till <pryl 2> för att <göra en viss sak>? Jag har försökt koppla <nån sladd> från <nån kontakt> på <pryl 1> till <en annan kontakt> på <pryl 2>, men det funkar inte. Vad kan jag ha gjort för fel?"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...