Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OLIKA LJUDKVALITET !? : WMP 9 - Winamp - SoundForg


GuBe2

Rekommendera Poster

Hej !

 

Hör klar o tydlig skillnad på Ljudkvaliteten i

Winamp , (dålig)

Media Player 9 , (bättre)

SoundForge 5.0 , (MYCKET bättre = bäst) .

 

Nån med samma erfarenhet ?

 

Hur kommer detta sig ?

 

/// - Jag tänker mest på MP3-musik , som jag hittat på nätet - ///

 

Har ännu inget särskilt ljudkort (för umpti-dumpti $$$) , utan kör med det inbyggda AC 97 i min P4 1,7G . . . om nu det har med saken att göra ?

 

Mvh.

´G ´

 

P.S. Tips om BRA ljudkort som man kan spela in Surround med ? D.S.

 

[inlägget ändrat 2003-05-04 10:56:53 av GuBe2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela handlar om hur de olika programmen "läser" ljudfilen.. dvs, hur de decodar dina mp3 filer. Det är inte så konstigt att dina mp3:s låter bäst i t.ex. soundforge. Soundforge "packar" upp hela mp3 filen och omvandlar den till sitt format innan du spelar upp den, medans de andra programmen kör i realtid. dvs, packar upp mp3:n i realtid. Sedan gör de detta på lite olika sätt. Exakt vad är det som låter dåligt i winamp? är det diskanten som "bluddrar" eller har du lite "glapp" när du spelar upp mp3:s? Oftast när det är diskanten som låter lite knas är det lite mattefel i filen, det kan uppstå om du t.ex. flyttar filen mellan två partitioner eller helt enkelt råkar ta ner en låt på kass lina. Du kan också kolla lite inställningar i winamp för att få det att låta bättre. MP9 har ju en bra decodning inbyggt, jag tror att den läser filen lite längre i förväg.. för att kunna justera de eventuella fel som kan bli. Sedan finns det ju program som "lagar" mp3:or som blivit fel.

 

/Zerdos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Det är precis som Zerdos säger ;) Realtids decoding är ett av de avgörande.

 

Själv har jag oxå märkt att en del program har renare ljud på så sätt att de har optimalt olika EQ nivåer.. Ena programmet kan EQ 0 läge låta lite mörkare och det andra har lite klarare diskanter och mjukare bas som exempel. Testa BPM Studio "DJ Program vara" så märker du skillnad, har bredare EQ band..

 

Möjligtvis kan det vara så att en del program har inbyggda effekter.. Inte helt omöjligt..

 

 

/ PBMClubber

[inlägget ändrat 2003-05-05 08:33:17 av P B M Clubber]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK !! :-)

 

. . . . . . . . . . . . . . . .

 

>Zerdos :

"är det diskanten som "bluddrar" eller har du lite "glapp" när du spelar upp mp3:s?"

 

- Winamp låter helt enkelt j-vligt GRÖTIGT . Och murrig diskant.

WMP9 är något bättre på dom punkterna , men inte i närheten av SoundForge.

SoundForge låter KLART och RENT och med MYYYCKET bättre detaljering o upplösning än de båda andra , dessutom med bättre stereoseparation... (konstigt?) .

När jag packar en fil (ett ljud) TILL mp3 i SoundForge , så låter den bättre i SF än i WMP9.

???

Var kan jag "kolla lite inställningar i Winamp" ?

(Tog hem nya3:an , men hittade inget skal som jag stod ut med, så den slängde jag

- kör med ? 2:an ? /gamla/ , eller rättare HAR den gamla - vill aldrig använda den).

Ärligt talat låter det så grötigt i Winamp så jag har himla svårt att acceptera det .

(Har haft kassettdäck (!) som låtit MYCKET bättre - fast det är klart , dom var nog i referensklass : 35-18kHz och -60dB UTAN brusred , specialtrimmat av generalagenten.

Nu kör jag DAT...).

"flyttar filen mellan två partitioner"

? Hm ? Jag har aldrig flyttat nån fil ?

Alla nedladdade filer ligger på samma partition (D) , och den har gott om ledig plats (ca 30 Gig) ?

Kan Kan dom små rackarna hålla på o vimsa omkring själva över datorn ?

( Har två st 60GB diskar , vardera partitionerade i två delar ).

 

Vilket format omvandlar SoungForge till ?

Jag trodde det var wave ? Men det kanske är nåt alldeles eget ?

 

Vilket program rekommenderar Du som kan "laga" mp3:or ?

 

. . . . . . . . . . . . . . . .

 

>PBMClubber :

"Möjligtvis kan det vara så att en del program har inbyggda effekter.. Inte helt omöjligt.."

 

Ja , en sak har jag då märkt TYDLIGT , nämligen att folk ofta tydligen har nån limiter el. "ALC" (AutomaticLevelControl) nånstans i sin kedja = OERHÖRT frustrerande !

Eftersom dom väl knappast har nåt sånt inbyggt i stereon , så antar jag att dom rippat i datorn , och då måste det väl va där detta fel uppstått.

Oh! va jobbigt ! Mycket kan man fixa o trixa med för att bättra på dåligt ljud , men inte dynamiskt komprimerat ljud (vad jag vet iallafall) . :-/ *suck*

 

EQ ja . . . Winamps KalleAnka-EQ är ju en väsentlig anledning att jag inte vill använda det programmet...

WMP9 har ju åtminstone 10 band + SRS (larvigt nog åtskilda med två - sega - klick). Ger ju en VISS kontroll.

Men ljudet imponerar inte - inte jäfört m SoundForge iallafall.

Konstigt dethär..

Ska testa BPM Studio - Tack för tipset

(Även om "DJ Program vara" inte direkt gör att jag kommer att tänka på välljud precis....) .

 

. . . . . . . . . . . . . . . .

 

Vilket "MP3-program" har bäst ljud ?

Okej då , bäst REALTIDS AVKODNING AV MP3 ! ;-)

 

Tips o förslag !! :D !

 

Mvh.

´G ´

 

P.S. Tips om BRA ljudkort som man kan spela in Surround med ? D.S.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-05 12:07:14 av GuBe2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P B M Clubber

Jag har ingen aning just vilket program har bäst MP3 kodning.. Men, jag kör BPM studio och wavelab. Om det låter kasst så sätter jag på dual effekt processorn t.c electronics Mone.. Förfinar lite med reverb och loudness EQ.. Låter snyggt fast det påverkar fortfarande inte kodningen, he he...

 

 

 

Här har du ett ljudkort med där du kan spela in surround när det gäller 7.1 högtalar system.

 

http://www.jam.se/staudioMedia7punkt1.htm

 

som du ser kan detta köpas hos jam och säkert andra ställen oxå.. Inte så farligt dyrt heller.. Fast jag har ändå känsla att det är nån typ av budjet grej även fast det är studio ljudkort..

 

 

 

/ PBMClubber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast när det är diskanten som låter lite knas är det lite mattefel i filen, det kan uppstå om du t.ex. flyttar filen mellan två partitioner eller helt enkelt råkar ta ner en låt på kass lina.

 

Ok att det kan bli fel när man laddar ner en låd på en kass lina. Men att flytta den över olika partitioner ska väl ändå inte kunna gå fel om det inte är hårdvarufel någonstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...