Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rhen- Meidner Modellen


MusicMinder

Rekommendera Poster

MusicMinder

Är det någon som skulle hjälpa mig att besvara frågan vad man skulle göra i Sverige om det var lågkonjunktur och man ska utgå ifrån Rhen- Meidner Modellens teorier?

/MusicMinder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Jag måste ha en dejavu-upplevelse...

I "Öppet forum - ordet är fritt" finns frågan med, men i följande utformning:

 

5) Det är lågkonjuktur i Sverige. Försök att analysera utifrån Keynes, Friedmans och Rhenmeidner modellens teorier om och hur man kan lösa den uppkomna lågkonjukturen.

 

Tyvärr har ingen kommit med något vettigt svar på den frågan ännu, eftersom det förmodligen kräver en kursbok där de olika teorierna tas upp...

 

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Eftersom jag nu råkar vara en (av de få?) som har tillgång till NE i fulltext hemifrån så slog jag upp nämnde Meider, och där stod följande (allt citerat ur NE)

Rehn-Meidner-modellen för ekonomisk politik och förslaget till löntagarfonder. Av de olika delarna i Rehn-Meidner-modellen har M. framför allt förknippats med den solidariska lönepolitiken (jfr lön, Makroekonomisk löneteori) och förespråkandet av en aktiv arbetsmarknadspolitik. Enligt M. riskerade den solidariska lönepolitiken att leda till mycket höga vinster i framgångsrika företag, och han förespråkade därför redan under 1950-talet en ökad kollektiv kapitalbildning. År 1973 fick han LO:s uppdrag att genomföra en utredning om kollektiv kapitalbildning, och 1975 presenterades förslaget Löntagarfonder (med Anna Hedborg och Gunnar Fond som medförfattare) som omarbetades till en rapport till LO-kongressen 1976. Huvudpunkten i förslaget var att en viss del av företagsvinsten skulle betalas ut till en central fond i form av löntagaraktier som skulle ägas kollektivt av de anställda. De löntagarfonder som beslutades av riksdagen 1983 avvek emellertid i många avseenden från det förslag som M. lade fram; bl.a. finansierades de såväl via vinstbeskattning som arbetsgivaravgifter, de blev avsevärt mindre omfattande än i M:s förslag och kom även att förvaltas på annat sätt. Bland M:s arbeten kan nämnas doktorsavhandlingen Svensk arbetsmarknad vid full sysselsättning (1954) och I arbetets tjänst (1984), som innehåller ett omfattande urval av M:s arbeten.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Kna tilläggas att den också handlar om utlokaliseringsbidrag och att den innebär "en aktiv arbetsmarknadspolitik".

 

-Det handlar om att få folket att bo där det finns jobb. De ansåg att arbetskraften var mycket (eller iallafall borde vara) mycket rörlig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha!...jag måste bara skratta lite åt frågeställaren..."hahaha"...;P

 

Jag citerar honom:

 

Det finns ingen kungsväg till kunskapen, och endast den som inte skyr mödan att klättra uppför dess branta stigar, har utsiktan nå dess ljusa höjder"

 

Emin, tänk på citat ovan. Du vet vad jag menar för du har nytta av det här i framtiden även om du inte tror mig. Valet är ditt!

 

Han syftade alltså på mitt "fusk", eftersom han visste att jag skulle söka mej till svaren på ett enklare sätt (dessutom med väldigt bra resultat, MVG alltså)...och ingen var mer kritisk till mitt "internet-letande" än han...men se nu...;)

 

Jag behöver oxå svar till denna fråga förståss...det är samma hemtenta det handlar om...som ni kanske har listat ut...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...